• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Ezmeraldah
    Anonym (KH) skrev 2025-09-04 08:41:16 följande:
    Men det känn helt absurt, tack nej till en roliga helg bara för att man måste göra sig helt onåbar i onödan i 12+ timmar.

Det är inte direkt att de besöker flygvapnets superhemliga ledningscental eller förhandlar med Putin i största hemlighet

Gör som någon förslagit, lägg en lapp med hotell och tfnnummer i ett kuvert.
    Tänker på en film med Eva Röse, Frida Hallgren, Vanna Rosenberg m. fl, där ett gäng barndomsvänner ska ha återträff i en stuga mitt ute i ingenstans, där det inte finns täckning för mobiltelefoner och det inte går att ta sig därifrån osv. En av tjejerna har med sig en pistol och tänker skjuta de andra som hämnd för nåt de utsatte henne för i tonåren som ingen annan minns. Men det är ju bara en film. Fattar om ni tycker att jag är jätteknäpp nu och jag håller fullständigt med! 
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (kvinnor kan men inte TS) skrev 2025-09-04 07:53:45 följande:

Så här kom den egentliga orsaken till varför du söker styrkekramar på nätet.

Sen kan man ju fråga sig hur små barnen är egentligen om man är 50.

Du kanske skulle satsat på en liv på en bondgård istället där mannen är som längst bort på åkern längst bort så navelsträngen inte blir för lång och du kan vara hemma med barnen tills det är dags för dom att lämna boet.

Patetiskt.

Du vet, alla skaffar inte barn vid 20. Alla skaffar inte heller barn med 15 månaders mellanrum. Yngsta är i förskoleålder. 

Min man reser mycket i tjänsten. Jag ringer honom aldrig. Jag har roddat egen magsjuka, barnens magsjuka, hög feber, sömnlösa nätter och skador, utan att ringa till honom. Skillnaden är att jag vetat ATT jag kan nå honom om det verkligen skulle behövas. 

• Anonym (Lilly)
    Men det känn helt absurt, tack nej till en roliga helg bara för att man måste göra sig helt onåbar i onödan i 12+ timmar.

Det är inte direkt att de besöker flygvapnets superhemliga ledningscental eller förhandlar med Putin i största hemlighet

Jag hade varit helt nöjd med en lapp i ett kuvert. Bara jag och det äldsta barnet vet var lappen finns ät jag nöjd. Sannolikheten att jag behöver kontakta är så klart liten.

• Anonym (KH)

Jag är hyfsat övertygad att detta kommer går jättebra och alla deltagare kan vara helt isolerade under 12+ timmar.

Men, saker händer och då är det dumt att i onödan göra sig onåbar. Det kan vara sjuka barn, någon olycka. jobbkris,  borttappade bilnycklar. Saker som klarar sig utan personen men kan bli både enklare och lugnare om man kan meddela.

• Anonym (Kimchi)

Är det inte något annat som skaver här? En smula överdrivet när det handlar om en förhållandevis kort tid. Är ju trots allt närområdet. Hur skulle du göra om han åkte på en längre flygresa? 

Att du tycker det är löjligt att männen ska göra en återblick och ha roligt har eg inte med saken att göra. Låter missunnsamt. Låt de hålla på. Se det positivt att de har lite pojkaktighet kvar. Unna dem det. 

Någon i ditt kontaktnät kan väl ha jour om det mot förmodan skulle hända något. 

• Ezmeraldah
    Anonym (KH) skrev 2025-09-04 09:15:58 följande:

Jag är hyfsat övertygad att detta kommer går jättebra och alla deltagare kan vara helt isolerade under 12+ timmar.

Men, saker händer och då är det dumt att i onödan göra sig onåbar. Det kan vara sjuka barn, någon olycka. jobbkris,  borttappade bilnycklar. Saker som klarar sig utan personen men kan bli både enklare och lugnare om man kan meddela.

Håller med. Precis så.

Kanske är det så att några i gänget har partners/barn/andra närstående/arbetsgivare/kollegor som ringer i parti och minut så att de aldrig får umgås ifred. 

Nån i grabbgänget kanske kan ge hotellpersonalen kontaktuppgifter till nån närstående och be personalen mejla dessa kontaktuppgifter till nån säkerhetsansvarig eller liknande, som i sin tur kan kontakta polisen i händelse av akut nöd. Ifall hela hotellet skulle brinna ner eller nåt. 
  • Anonym (KH)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 09:40:58 följande:
    Håller med. Precis så.

Kanske är det så att några i gänget har partners/barn/andra närstående/arbetsgivare/kollegor som ringer i parti och minut så att de aldrig får umgås ifred. 

Nån i grabbgänget kanske kan ge hotellpersonalen kontaktuppgifter till nån närstående och be personalen mejla dessa kontaktuppgifter till nån säkerhetsansvarig eller liknande, som i sin tur kan kontakta polisen i händelse av akut nöd. Ifall hela hotellet skulle brinna ner eller nåt. 
    Jag kan se två anledningar för denna typ av tillställningar varför man har det hemligt och mobilfritt
    1) Det ska vara en överraskning för deltagarn, alltså ingen info om plats
    2) Under festen ska det vara fokus på umgänget. Dvs inga mobiler

Inget av dessa ser jag som ett hinder att TS får uppgifter om kontaktväg i ett nödläge.
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 08:30:14 följande:
    Tänker ifall hela gänget råkar ut för nåt. Typ brand, båtolycka, eller nåt. 
    Ja, och då kontaktar ju polisen de anhöriga. De är ju inbokad på ett hotell med sina namn. 
    Det är ju samma förfarande om någon råkar ut för en bilolycka t ex. 
  • Anonym (M)

Om man har ett arbete där man bli inkallad med kort varsel just den helgen, ja då är det inte så lämpligt att åka iväg på en fest just då.
    Hur ska arbetsgivaren nå den anställde tänkte du, ska de också få ett kuvert med en lapp i?
  • Anonym (M2)
    Anonym (KH) skrev 2025-09-04 07:23:50 följande:
    Att åka iväg en helg några gamla kompisar och ha kul ser jag inga problem med.  Om det sen är shoppingresa, spa, fiske, konsert, datorspel är mer en fråga om tycke och smak.

Men i en grupp med 50åringar finns de säkert några med jobbkrav på att med kort varsel kunna bli kontaktad. Att då helt friviligt göra sig onåbar under 12+ timmar i onödan är inte funkis. 
    Ytterst få jobb har krav om att man ska vara tillgänglig 24/7. 
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?