• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • EpicF
    Ectea skrev 2025-09-03 18:54:07 följande:

Kan han göra något, ifall något händer?
    Möjlighet att komma hem på relativt kort tid?
    Om inte skulle jag inte brytt mig om att kunna nå honom under en dag och kväll 

Personligen så hade jag vetat veta om något av barne blif sjuk och behöver uppsöka sjukvård. Jag hade även velat veta om min sambo skulle behöva uppsöka sjukvård. Och jag vet att han tycker samma. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2025-09-03 19:10:57 följande:

Nej, inte kul om det händer något allvarligt, oavsett om han kan nås eller inte.

Men jag tycker det är extremt nojigt att ställa sitt liv på paus och inte få göra något för att något teoretisk kan hända just då. Jag förstår inte detta behovet av folk att  kunnas nås 24/7 och att kunna nå andra 24/7. Bara för att mobiler finns, behöver man inte använda de som en fotboja.

Ts har inte satt sitt liv på paus. Hon vill kunna kontakta honom på något sätt om något allvarligt händer. Inte för att fråga var den blå tröjan är eller om han kom ihåg att ta med regnkläder från förskolan. Utan just ifall något allvarligt händer. Det är rätt naturligt att vilja kunna det som förälder. 
  • EpicF
    Anonym (R) skrev 2025-09-03 20:49:05 följande:
    Inte ens nåbar men hon måste ändå veta. Låter ju rimligt. Ett stundentsällskap som leker hemliga i några timmar. Det klarar inte TS i verkligheten. Sjukt.
    Var skriver ts att hon inte klarar det? 

Är folk verkligen så slappa att de inte ens orkar läsa VAD ts skriver och VARFÖR hon vill ha kontaktuppgifter till hotellet? 
  • EpicF
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-03 21:55:06 följande:

Det är ju inte direkt så att ensamstående småbarnsföräldrar utan släkt eller vänner på nära håll grips av panik varje kväll. Händer det något så fixar man det. Tycker TS överdriver.

Be honom om ett telefonnummer i ett kuvert, förseglat med sigill, att bara använda om 3e världskriget börjar eller så. Sp kan du ge tillbaka det till honom, oöppnat, när han kommer hem igen.  

Hade inte velat veta om dina barn måste till sjukhus, kanske till och med är så allvarligt sjuka att det handlar om liv och död? Eller om dina föräldrar dör, blir sjuka, råkar ut för en allvarlig bilolycka? 

Det hade varit helt ok för dig att nästan ett dygn senare få reda på att ditt barn inte längre finns i livet pga allvamrig akut sjukdom eller ligger på IVA svårt skadad, eller att dina föräldrar inte längre fanns i livet? Bara för att du ska få lov att festa i fred? 

Då är du inte mycket till varken  förälder eller ens människa! 
  • Anonym (M2)
    Ascendere skrev 2025-09-03 22:20:37 följande:

Lösenordet är "Fidelio"- 
    Du kan tacka mig senare. 

Beethovens enda opera? Intressant. 

Du menar inte möjligen Frimurarna, Coldinuorden, Tempelriddarna, Svenska Druid-Orden, Odd Fellows, Illuminati, Sällskapet eller Rosenkreutzarna?
    De är de "hemliga" sällskap/ordnar som finns i Sverige.

Kan dock säkert finns egna påhittade hemliga sällskap som inga andra kommer till. 
  • Lynx123
    Anonym (Lika för lika) skrev 2025-09-03 19:22:22 följande:
    Och exakt vad ska mannen göra åt det då som sitter i en annan stad och troligen är alkoholpåverkad?

Är det akut ringer man 112, inte sin onyktra man i en annan stad.

Är han längre än 30 minuter bort med bil kan det kvitta fullkomligt för min del om han är i Alvesta eller Australien, han blir inte uppringd förrän dagen efter med att vi hamnade på akuten.

För jag är nämligen inte hjälplös, jag är vuxen.
    Så om din partner eller barn råkade ut för något allvarligt skulle du intr vilja veta det utan kunna fortsätta festa i fred?
  • Anonym (KH)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-03 16:56:06 följande:
    Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

Är med i en sluten orden och förut i olika studentsällskap och aldrig hör talats om så stränga regler. Iofs kanske därför jag aldrig hört något.

Regler av denna typ trasslar till det för alla med jour och berdskap på jobb.

Min gissning, en otrohetsresa
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (KH) skrev 2025-09-04 06:25:55 följande:
    Är med i en sluten orden och förut i olika studentsällskap och aldrig hör talats om så stränga regler. Iofs kanske därför jag aldrig hört något.

Regler av denna typ trasslar till det för alla med jour och berdskap på jobb.

Min gissning, en otrohetsresa

Jag har läst inbjudan (innan han gömde undan den). Där meddelas att plats erhålles efter anmälan. 

Det här är så töntigt. Ett gäng 50-åringar som ska lajva lite studenttid. Det funkade när de var 20 och studenter,  men inte nu längre. 

• Mandel

Har du någon annan i din närhet du skulle kunna kontakta om det mot förmodan skulle krisa sig med något kring barnen?
    Mannen kan ju ändå inget göra eftersom han befinner sig på annan ort. och jag tycker att det ligger i hans intresse att höra av sig och stämma av hur det går för dig och barnen. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (KH)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 07:14:19 följande:

Jag har läst inbjudan (innan han gömde undan den). Där meddelas att plats erhålles efter anmälan. 

Det här är så töntigt. Ett gäng 50-åringar som ska lajva lite studenttid. Det funkade när de var 20 och studenter,  men inte nu längre. 

Att åka iväg en helg några gamla kompisar och ha kul ser jag inga problem med.  Om det sen är shoppingresa, spa, fiske, konsert, datorspel är mer en fråga om tycke och smak.

Men i en grupp med 50åringar finns de säkert några med jobbkrav på att med kort varsel kunna bli kontaktad. Att då helt friviligt göra sig onåbar under 12+ timmar i onödan är inte funkis. 
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?