• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Egon den stora

Pratar vi en enda dag?  Temat må vara fånigt, men lite överdrivet har det väl blivit med att alltid vara kontaktbar. 
    När jag var liten åkte min pappa in på repmöte och kunde ringa hem max varannan kväll under en månad.  I övrig fanns inga kontaktuppgifter. 
    Tycker du överdriver lite. 

• Lynx123
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-04 12:06:52 följande:

Tänk för några år sen när ingen hade mobil, livet fungerade då också. En förälder kunde ge sig iväg på friluftstur eller roadtrip med vänner i några dagar eller resa lång väg på tjänsteresa utan möjlighet till kontakt under lång tid. Hörde sällan om dramatiska följder av det. 

Vad menar du? Många dog ju just för att de inte kunde ringa efter hjälp då! Tack vare modern teknik kan vi idag nå varandra på ett fantastiskt snabbt sätt. På den tiden kunde folk gå i dagar utan att veta att.något hade hänt.
  • Anonym (Lilly)
    Spucks skrev 2025-09-04 11:17:45 följande:

Nä, inte sitt liv, men hans vill hon sätta på paus.

Självklart vill man veta direkt när något allvarligt händer. Det är inte det diskussionen handlar om. Det handlar om frågan om man, bara för att man vill veta det direkt, ska undvika allt som gör att man inte direkt får veta det. Även om det är osannolikt att något händer. Det är ju en helt annan situation om något är väntat. Om tex. en närstående ligger döende, kan man förväntar sig att han är nåbar dygnet runt. Men nu är ju inget sånt på gång.
    Ska man aldrig sätta sig på ett flyg, för då får man inte veta direkt när något händer en närstående som inte är med på flyget? Ska man aldrig stänga av sin mobil, aldrig går ut utan mobil?

Om mitt barn händer något allvarligt, vill jag vara där direkt, efter några minuter. Men att jag VILL det, betyder inte att jag inskränker mitt liv till den grad som gör detta möjligt.

Visst är det hemsk om något allvarligt händer en närstående och man kan inte nås direkt eller är långt bort. Men jag tycker det är ännu värre att leva sitt liv där man inskränka sig själv konstant, bara för att det finns en liten, teoretisk risk att något allvarligt någon gång kan hända.

På vilket sätt skulle det inskränka min sambos liv, om han skriver ner platsen de är på tillsammans med ett telefonnummer? Jag ser faktiskt inte hur hela hans helg blir förstörd av detta. Det om någon känns oerhört känsligt. 
  • EpicF

Tänk för några år sen när ingen hade mobil, livet fungerade då också. En förälder kunde ge sig iväg på friluftstur eller roadtrip med vänner i några dagar eller resa lång väg på tjänsteresa utan möjlighet till kontakt under lång tid. Hörde sällan om dramatiska följder av det. 

Då hade man nr till stället de övernattade/bodde på. 
  • EpicF

Och många fick också reda på allvarliga saker i efterhand. 
  • Anonym (Lilly)

På den tiden brukade vi i min familj skriva ner kontaktuppgifter till hotell eller konferensanläggning, ifall något skulle hända. Vi hade också nummer till vännerna, och någon respektive. 
  • Anonym (KH)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 12:27:45 följande:
    På vilket sätt skulle det inskränka min sambos liv, om han skriver ner platsen de är på tillsammans med ett telefonnummer? Jag ser faktiskt inte hur hela hans helg blir förstörd av detta. Det om någon känns oerhört känsligt. 
    Så vad tänker du göra nu?
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2025-09-04 10:28:59 följande:
    De allra flesta tycker nog att det är lite omoget/töntigt med 50-åringar som ska festa och tro att de är unga studenter igen. Det är något man gör i 20-års ålder. 
    De allra flesta fattar nog också att tanken är med största sannolikhet inte att de ska festa som 20-åringar utan faktiskt umgås med de gamla stundentkompisar. När de även går all in som de verkar göra här så är det nog rätt noga planerat med aktiviteter etc, alltså inte en suparfest och jag hade gärna åkt på det för att träffa alla och göra något som man inte brukar göra, typ bara ses på restaurang liksom
  • Anonym (Hugin)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 12:29:20 följande:
    På den tiden brukade vi i min familj skriva ner kontaktuppgifter till hotell eller konferensanläggning, ifall något skulle hända. Vi hade också nummer till vännerna, och någon respektive. 

Visst, vem gjorde inte det.

Men när föräldern satt på flyg till Singapore på tjänsteresa, campade i skogen på fiskeresan, körde bil i timmar etc gick de inte att nå på många timmar.

Nu finns det inte täckning för mobil i många fjälltrakter så är en förälder i ett sådant område går det inte att få kontakt, speciellt om det inte finns grannar i närheten med hemtelefon. Problem med kontakt under långa flygresor kvarstår också. 

• Anonym (Hugin)
    Lynx123 skrev 2025-09-04 12:26:48 följande:
    Vad menar du? Många dog ju just för att de inte kunde ringa efter hjälp då! Tack vare modern teknik kan vi idag nå varandra på ett fantastiskt snabbt sätt. På den tiden kunde folk gå i dagar utan att veta att.något hade hänt.

Visst, personen i skogen kunde inte ringa på hjälp vid olyckor, men personen som satt hemma dog knappast för att de inte fick tag på personen i skogen. 

Och kanske fick man reda på först två dagar senare att faster dött men det var ju inget som var till nackdel för faster, eller förändrade någons liv. I ytterst få fall gör det skillnad. 

Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?