Spucks skrev 2025-09-04 11:17:45 följande:
Nä, inte sitt liv, men hans vill hon sätta på paus.
Självklart vill man veta direkt när något allvarligt händer. Det är inte det diskussionen handlar om. Det handlar om frågan om man, bara för att man vill veta det direkt, ska undvika allt som gör att man inte direkt får veta det. Även om det är osannolikt att något händer. Det är ju en helt annan situation om något är väntat. Om tex. en närstående ligger döende, kan man förväntar sig att han är nåbar dygnet runt. Men nu är ju inget sånt på gång.
Ska man aldrig sätta sig på ett flyg, för då får man inte veta direkt när något händer en närstående som inte är med på flyget? Ska man aldrig stänga av sin mobil, aldrig går ut utan mobil?
Om mitt barn händer något allvarligt, vill jag vara där direkt, efter några minuter. Men att jag VILL det, betyder inte att jag inskränker mitt liv till den grad som gör detta möjligt.
Visst är det hemsk om något allvarligt händer en närstående och man kan inte nås direkt eller är långt bort. Men jag tycker det är ännu värre att leva sitt liv där man inskränka sig själv konstant, bara för att det finns en liten, teoretisk risk att något allvarligt någon gång kan hända.
På vilket sätt skulle det inskränka min sambos liv, om han skriver ner platsen de är på tillsammans med ett telefonnummer? Jag ser faktiskt inte hur hela hans helg blir förstörd av detta. Det om någon känns oerhört känsligt.