• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Lika för lika) skrev 2025-09-03 19:22:22 följande:
    Och exakt vad ska mannen göra åt det då som sitter i en annan stad och troligen är alkoholpåverkad?

Är det akut ringer man 112, inte sin onyktra man i en annan stad.

Är han längre än 30 minuter bort med bil kan det kvitta fullkomligt för min del om han är i Alvesta eller Australien, han blir inte uppringd förrän dagen efter med att vi hamnade på akuten.

För jag är nämligen inte hjälplös, jag är vuxen.

Om vårt barn blir allvarligt skadat, eller allvarligt sjukt ringer jag så klart 112. Men sen vill jag kontakta barnets pappa. Detsamma gäller om vårt hus brinner ner, eller hans sjuka och äldre föräldrar dör. 

Jag vill inte ha kontaktuppgifter för att ringa i parti och mminut, utan för att ringa om något verkligt akut inträffar. 

• Anonym (Lilly)
    Anonym (M) skrev 2025-09-03 19:26:41 följande:

Eller så chillar man och väntar tills mannen hör av sig. 

Undrar hur folk gör när deras partners åker på affärsresor. 

Om något allvarligt inträffar när min man är på affärsresa, ringer jag först honom och om han inte svarar, hans arbetsgivare. Jag var själv med om att bli uppringd på jobb av en person som sökte min kollega när dennes man fick en stroke. Menar du att det vore bättre om hon hölls utanför tills konferensen var över?
  • Anonym (M)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-03 19:42:27 följande:
    Om något allvarligt inträffar när min man är på affärsresa, ringer jag först honom och om han inte svarar, hans arbetsgivare. Jag var själv med om att bli uppringd på jobb av en person som sökte min kollega när dennes man fick en stroke. Menar du att det vore bättre om hon hölls utanför tills konferensen var över?

Ja, om du nu bedömer att risken är så stor att något allvarligt händer så får han ju stanna hemma. 

• Anonym (E)

Jag personligen hade tyckt att de var lite fåniga men ser det som att de vill göra en extra speciell tillställning, och hade inte gjort en grej av det, men med det sagt så tycker jag att om ts är obekväm med upplägget så borde det respekteras, det kanske går att kompromissa, när han kommer fram så hör han av sig till dig och lämnar rumsnummer och telefonnummer till hotellet

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-03 19:39:48 följande:

Om vårt barn blir allvarligt skadat, eller allvarligt sjukt ringer jag så klart 112. Men sen vill jag kontakta barnets pappa. Detsamma gäller om vårt hus brinner ner, eller hans sjuka och äldre föräldrar dör. 

Jag vill inte ha kontaktuppgifter för att ringa i parti och mminut, utan för att ringa om något verkligt akut inträffar. 

Anonym (Lilly) skrev 2025-09-03 19:42:27 följande:
    Jag håller helt med dig. Klart det är skönt att kunna höra av sig om nåt händer, inte för att partnern ska komma och fixa situationen, men bara för att hållas uppdaterad eller för att kunna komma hem tidigare om det behövs. Du pratar ju inte om att du skulle ringa för att minstingen är snuvig direkt. 

Självklart ska man inte behöva vara nåbar och tillgänglig 24/7 eller förväntas släppa allt för minsta lilla, men alltså, om t.ex. min mamma var i en bilolycka och skadades ordentligt skulle jag nog ändå föredra att få höra det så snart som möjligt. Inte fan skulle jag vilja att min man satt på det till dagen efter, oavsett om jag kunde göra något för att hjälpa till, för att jag skulle få vara på fest i fred. Herregud. 
  • Anonym (R)

I bästa fall är du väldigt tramsig TS som inte begriper att det inte spelar någon roll att du inte kan nå honom under några timmar. Om han hade varit dykare kunde han varit okontaktbar längre, eller kirurg eller dussintals andra yrken.

I värsta fall har du ett sjukligt behov av kontroll.

I vilket fall som helst är det underligt att han orkar med att lyssna på dltt nonsens. 

• Anonym (R)
    Anonym (d) skrev 2025-09-03 19:19:03 följande:
    Vem säger att han skulle vara nåbar 24/7 ens med numret till hotellet? Inte ens med egen telefon behöver man vara nåbar så mycket. Som med andra tillställningar behöver en inte sitta fast i mobilen men kika till den ibland räcker om man har barn eller andra viktiga åtaganden. Uppväxt med att föräldrarna hade sina jobbnummer tillgängliga för oss barn och lämnade ut andra nummer om de var iväg någonstans. Ringde vi? Väldigt väldigt sällan. 
    Inte ens nåbar men hon måste ändå veta. Låter ju rimligt. Ett stundentsällskap som leker hemliga i några timmar. Det klarar inte TS i verkligheten. Sjukt.
  • Anonym (Hugin)

Det är ju inte direkt så att ensamstående småbarnsföräldrar utan släkt eller vänner på nära håll grips av panik varje kväll. Händer det något så fixar man det. Tycker TS överdriver.

Be honom om ett telefonnummer i ett kuvert, förseglat med sigill, att bara använda om 3e världskriget börjar eller så. Sp kan du ge tillbaka det till honom, oöppnat, när han kommer hem igen.  

• Anonym (G)
    Anonym (H) skrev 2025-09-03 19:19:16 följande:

Han vill väl vara otrogen ifred. Drömmer

Han är väl ogift...
    Så går det om man skaffar barn med någon kk och liknande.
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?