• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (Lika för lika)
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-03 21:55:06 följande:

Det är ju inte direkt så att ensamstående småbarnsföräldrar utan släkt eller vänner på nära håll grips av panik varje kväll. Händer det något så fixar man det. Tycker TS överdriver.

Be honom om ett telefonnummer i ett kuvert, förseglat med sigill, att bara använda om 3e världskriget börjar eller så. Sp kan du ge tillbaka det till honom, oöppnat, när han kommer hem igen.  

Ja, det låter som bra fobiträning för TS.

Min svärmor var katastroftänkare och ringde och väckte oss en söndagmorron halv sju för att det hade varit en bilbomb i Frankrike och mannens syster befann sig i husbil på genomresa i det landet, tre timmars väg från där det hände.

Exakt vad vi skulle göra åt saken om hon och sambon hade legat döda i ett dike halv sju en söndag i Frankrike kunde hon inte alls förklara.

Sådana personer borde gå i terapi.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-03 21:55:06 följande:

Det är ju inte direkt så att ensamstående småbarnsföräldrar utan släkt eller vänner på nära håll grips av panik varje kväll. Händer det något så fixar man det. Tycker TS överdriver.

Be honom om ett telefonnummer i ett kuvert, förseglat med sigill, att bara använda om 3e världskriget börjar eller så. Sp kan du ge tillbaka det till honom, oöppnat, när han kommer hem igen.  

Det här var en lite tokig jämförelse, tycker jag. Finns det ingen annan förälder finns så klart ingen att kontakta. Men de här barnen har två föräldrar och händer det något allvarligt utgår jag från att barnens pappa VILL veta det. 

Men att få numret till hotellet i ett kuvert, som du skriver, känns rimligt. Så gjorde man ju förr, innan mobilerna. 

• Anonym (kvinnor kan men inte TS)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 07:14:19 följande:

Jag har läst inbjudan (innan han gömde undan den). Där meddelas att plats erhålles efter anmälan. 

Det här är så töntigt. Ett gäng 50-åringar som ska lajva lite studenttid. Det funkade när de var 20 och studenter,  men inte nu längre. 

Så här kom den egentliga orsaken till varför du söker styrkekramar på nätet.

Sen kan man ju fråga sig hur små barnen är egentligen om man är 50.

Du kanske skulle satsat på en liv på en bondgård istället där mannen är som längst bort på åkern längst bort så navelsträngen inte blir för lång och du kan vara hemma med barnen tills det är dags för dom att lämna boet.

Patetiskt.

• Anonym (Jag tycker)

Jag tycker att om du är orolig inför situationen så förmedla det till din sambo. Han bör då avboka resan för att istället tillgodose din oro. En fest är ingen prioritering.

• EnAnonumius
    Spucks skrev 2025-09-03 19:10:57 följande:

Nej, inte kul om det händer något allvarligt, oavsett om han kan nås eller inte.

Men jag tycker det är extremt nojigt att ställa sitt liv på paus och inte få göra något för att något teoretisk kan hända just då. Jag förstår inte detta behovet av folk att  kunnas nås 24/7 och att kunna nå andra 24/7. Bara för att mobiler finns, behöver man inte använda de som en fotboja.

Hur kom du fram till den slutsten att man inte får göra något? 

Det handlade om att TS ville ha kontaktuppgifterna till hotellet,  för att kunna kontakta barnens pappa i fall olyckan skulle vara framme med barnen. 

Ingen här i denna tråden eller en TS själv har ju sagt att pappan/sambon inte skulle får göra något bara för att en av premisserna med festen är avstängda mobiler. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ezmeraldah

Tänk om det händer HONOM nåt? Tänk om han inte kommer hem? Inga närstående vet var de varit och inga mobiltelefoner som kan spåras. Men det är klart, polisen kan i så fall kolla männens kontoutdrag och se var de dragit sina betalkort. Om de inte i förväg swishat till nån som betalt i förväg eller nåt sånt?

Är du säker på att kompisarna är "okej"? Det låter lite skumt... Men det är det antagligen inte. Tanken är nog bara att det ska vara en kul överraskning.

Kan de inte utse en "kontaktperson" som har kontaktuppgifter på en lapp i ett kassaskåp ifall det skulle ske en olycka? 

• Anonym (M)
    Anonym (KH) skrev 2025-09-04 07:23:50 följande:
    Att åka iväg en helg några gamla kompisar och ha kul ser jag inga problem med.  Om det sen är shoppingresa, spa, fiske, konsert, datorspel är mer en fråga om tycke och smak.

Men i en grupp med 50åringar finns de säkert några med jobbkrav på att med kort varsel kunna bli kontaktad. Att då helt friviligt göra sig onåbar under 12+ timmar i onödan är inte funkis. 
    Fast de som måste nås av arbetet åker ju inte iväg. Då tackar man nej pga förhinder. Det är ju en inbjudan, inte tvång.
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 08:19:13 följande:

Tänk om det händer HONOM nåt? Tänk om han inte kommer hem? Inga närstående vet var de varit och inga mobiltelefoner som kan spåras. Men det är klart, polisen kan i så fall kolla männens kontoutdrag och se var de dragit sina betalkort. Om de inte i förväg swishat till nån som betalt i förväg eller nåt sånt?

Är du säker på att kompisarna är "okej"? Det låter lite skumt... Men det är det antagligen inte. Tanken är nog bara att det ska vara en kul överraskning.

Kan de inte utse en "kontaktperson" som har kontaktuppgifter på en lapp i ett kassaskåp ifall det skulle ske en olycka? 

Du tror inte att de andra skulle meddela TS om det händer hennes man något? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (M) skrev 2025-09-04 08:27:08 följande:
    Du tror inte att de andra skulle meddela TS om det händer hennes man något? 
    Tänker ifall hela gänget råkar ut för nåt. Typ brand, båtolycka, eller nåt. 
  • Anonym (KH)
    Anonym (M) skrev 2025-09-04 08:22:39 följande:
    Fast de som måste nås av arbetet åker ju inte iväg. Då tackar man nej pga förhinder. Det är ju en inbjudan, inte tvång.
    Men det känn helt absurt, tack nej till en roliga helg bara för att man måste göra sig helt onåbar i onödan i 12+ timmar.

Det är inte direkt att de besöker flygvapnets superhemliga ledningscental eller förhandlar med Putin i största hemlighet

Gör som någon förslagit, lägg en lapp med hotell och tfnnummer i ett kuvert.
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?