• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 09:40:58 följande:
    Håller med. Precis så.

Kanske är det så att några i gänget har partners/barn/andra närstående/arbetsgivare/kollegor som ringer i parti och minut så att de aldrig får umgås ifred. 

Nån i grabbgänget kanske kan ge hotellpersonalen kontaktuppgifter till nån närstående och be personalen mejla dessa kontaktuppgifter till nån säkerhetsansvarig eller liknande, som i sin tur kan kontakta polisen i händelse av akut nöd. Ifall hela hotellet skulle brinna ner eller nåt. 
    Hotellet har väl redan kontaktuppgifter, det lämnar man ju när man bokar.
  • Anonym (KH)
    Anonym (M2) skrev 2025-09-04 09:59:50 följande:
    Ytterst få jobb har krav om att man ska vara tillgänglig 24/7. 
    Inte krav men efter några år kan det vara så att man vill veta om något händer. Så att när journalister, kunden eller VD ringer så vet man.

• EpicF
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-09-04 09:34:47 följande:

Är det inte något annat som skaver här? En smula överdrivet när det handlar om en förhållandevis kort tid. Är ju trots allt närområdet. Hur skulle du göra om han åkte på en längre flygresa? 

Att du tycker det är löjligt att männen ska göra en återblick och ha roligt har eg inte med saken att göra. Låter missunnsamt. Låt de hålla på. Se det positivt att de har lite pojkaktighet kvar. Unna dem det. 

Någon i ditt kontaktnät kan väl ha jour om det mot förmodan skulle hända något. 

Ytterligare en som tycker det är helt ok att få veta dygnet efter att ens sambo/fru/barn ligger allvarligt skadad på IVA eller inte ens är i livet längre pga allvarlig sjukdom eller skada. 

Och ja, man kan bli allvarligt sjuk och dö några timmar efter. 
  • EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 09:40:58 följande:
    Håller med. Precis så.

Kanske är det så att några i gänget har partners/barn/andra närstående/arbetsgivare/kollegor som ringer i parti och minut så att de aldrig får umgås ifred. 

Nån i grabbgänget kanske kan ge hotellpersonalen kontaktuppgifter till nån närstående och be personalen mejla dessa kontaktuppgifter till nån säkerhetsansvarig eller liknande, som i sin tur kan kontakta polisen i händelse av akut nöd. Ifall hela hotellet skulle brinna ner eller nåt. 
    Det känns dock extremt överdrivet. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (KH) skrev 2025-09-04 10:05:37 följande:
    Inte krav men efter några år kan det vara så att man vill veta om något händer. Så att när journalister, kunden eller VD ringer så vet man.

Vill min arbetsgivare att jag ska kunna bli kontaktad med kort varsel, då får denne betala lön för detta. 

Så nej, en arbetsgivaren behöver inte alls veta om någon händer arbetstagaren. Någon som i första han SKA veta är anhöriga. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (M) skrev 2025-09-04 09:55:41 följande:
    Ja, och då kontaktar ju polisen de anhöriga. De är ju inbokad på ett hotell med sina namn. 
    Det är ju samma förfarande om någon råkar ut för en bilolycka t ex. 
    Rent hypotetiskt kan det väl vara nåt privat bed and breakfast-aktigt "hotell" där bokningarna skrivs i en pärm eller nåt? Och brinner samtliga inne så finns det väl ingen som vet vilka som var där? Jag vet inte. Jag kanske har sett för mycket film. 
  • Ezmeraldah
    EpicF skrev 2025-09-04 10:08:58 följande:
    Det känns dock extremt överdrivet. 
    Benägen att hålla med. Men nu verkar det vara ett stort problem för TS. 
  • Anonym (kvinnor kan men inte TS)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 09:11:00 följande:

Du vet, alla skaffar inte barn vid 20. Alla skaffar inte heller barn med 15 månaders mellanrum. Yngsta är i förskoleålder. 

Min man reser mycket i tjänsten. Jag ringer honom aldrig. Jag har roddat egen magsjuka, barnens magsjuka, hög feber, sömnlösa nätter och skador, utan att ringa till honom. Skillnaden är att jag vetat ATT jag kan nå honom om det verkligen skulle behövas. 

Varför då beskriva det som töntigt att han leker student igen?

Att det skulle hända just den här helgen och du måste redan innan veta var han är och hur du skall kunna nå honom känns väldigt krystat och inte som att det är det som är orsaken.

Sen är frågan vad som skulle hända som gör att det verkligen skulle behövas och som flera redan varit inne på, vad skall han kunna göra åt det om han nu sitter med sina gamla skolkamrater och sjunger ekivoka snapsvisor med tillhörande intoxikation?

Om du nu är så pass duktigt att du klarat av egen magsjuka (vem har inte gjort det liksom?) och dina barns (dags att prata med nån ensamstående om verkligheten) så borde du väl vara vuxen nog att klara dig utan att din man är nåbar ett dygn.

Men sammantaget så lyser det igenom för mycket att du tycker det är töntigt och inte unnar honom att få leka med sina studentkamrater från förr och det är helt ok att tycka så men klä inte in det i nått annat än det.

• Ezmeraldah
    Anonym (M) skrev 2025-09-04 10:00:25 följande:
    Hotellet har väl redan kontaktuppgifter, det lämnar man ju när man bokar.
    Jag vet inte hur det funkar om datorerna brinner upp eller blir stulna? Fattar om du tycker att jag är jätteknäpp och sådär... 
  • EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 10:25:16 följande:
    Benägen att hålla med. Men nu verkar det vara ett stort problem för TS. 
    Ts har aldrig skrivit att det är ett stort problem eller att hon får panik av art vara själv. 

Hon vill enbart ha kontaktuppgifter så att hon kan kontakta honom om något allvarligt händer när han är borta. Vilket är helt naturligt att vilja när man var tillsammans. 
    Inte för att rings och småprata. 
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?