• Anonym (Förvirrad)

Mannen anklagar mig för otrohet

Jag är fortfarande i chock, bara måste få skriva av mig och bolla detta. Snälla läs gärna allt och hjälp mig i detta.

Jag och sambon sexade och hade en trevlig stund tillsammans igårkväll, när vi är "färdiga" går sambon på toaletten, jag lägger mig på soffan, när han kommer ut från toaletten slänger han ur sig "vem är det du ligger med?" Och hans blick var som helt förbytt jämfört med för 10 minuter sedan då vi njöt av varandra, jag fattade verkligen ingenting, blev så chockad. När jag tillslut inser att han tamefan menar allvar, Kan jag säga att jag blev så otroligt arg och upprörd över att bli anklagad på de viset. Nu till vad han baserar sina misstankar om att jag är otrogen på, (jag frågade om han hade dom misstankarna under sexstunden för 10 min och nej de hade han inte), men när han gick på på toaletten för att torka av sig, så menar han att han fick känslan av kondom på k*ken, det är tydligen en speciell känsla/doft som han upplever dom gånger vi använt kondom, han menar alltså att han då började misstänka att jag legat med någon, varpå han kollar i vårt kondompaket, där det ligger 9 kondomer (en frp som haft 10 stycken) varpå han är helt övertygad om att vi måste ha använt mer än bara 1, åtminstone 2 eller 3 enligt honom, till saken hör är att vi inte använt kondom på länge, å dessa går bara att beställa på nätet, han inutierar då att jag skulle ha nyttjat våra kondomer och varit otrogen med dom å sen köpt ny frp eller något, självklart har jag inte varit otrogen, har aldrig någonsin varit det, och helt ärligt, jag har ingen aning om vi använt 1/2/3 ur just denna frp, snälla vad säger ni? Jag tycker ju allt är så sjukt och surrealistiskt, är de rätt att han får dessa misstankar? Jag menar, kan ni förstå honom? Som bakgrundsinformation, vi ör 30 plus, levt tsm i snart 17 år, har tre barn, hus, (som totalrenoverats precis), jag har aldrig någonsin vare sig i denna relation eller tidigare varit otrogen, de finns inte på min karta att jag skulle kunna vara det, å framförallt inte vara de å sen ljuga eller dölja det. Jag litar på sambon, han var otrogen när vi var riktigt unga, en gång, på krogen i fyllan (hånglade), de var bland de värsta jag varit med om, han kom då hem och berättade å var ångerfull. Ändå litar jag på honom idag till 100%, men de gör så ont, att han inte litar på mig?

Ytterligare tillägg, han har anklagat mig för otrohet för några år sedan också, då kom de fram att han tidigare i förhållandet under längre tid misstänkt att jag varit otrogen men inte sagt något då utan han sa de senare efter något år, men han berättade att orsaken till hans misstankar då var dels att jag vid sex red honom hade börjat gör på något annorlunda sätt, sen hade jag gjort något nytt vid oralsex enligt honom. Vill tillägga att han är inte svartsjuk av sig annars bortsett från dessa anklagelser. Är de jag som är dum å borde förstå hur han känner? Känns så hopplöst att vi hamnar i detta igen, där han inte tror mig, samtidigt som jag inte vet om jag blir blind för situationen å om de är han som överdriver/har rätt? (Inte för att de spelar någon roll när jag själv vet att jag inte har något att dölja, men ändå? )
  • Svar på tråden Mannen anklagar mig för otrohet
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nr. 8) skrev 2025-09-18 00:05:41 följande:

Det är nåt som inte stämmer här! Vet du med dig att du inte gjort nåt, så får du luska någon annanstans. Dvs hos honom. 

I bästa fall är han bara rädd för att bli lämnad. Ordet rädsla skrämmer många män, och kan vara väldigt triggande. Men reagerar han på det så kan man ju undra, vad har han gjort?. Plus att hans humör och godtycke går ut över dig. 

Jag rekommenderar parterapi, som många tar innan separationsbeslut. Denna tenderar ofta att leda till enskild terapi, eftersom vi måste lösa vår egen skit, innan vi förstår hur vi ska rädda vårt "vi".

Otroligt korkat att vilja skiljas pga av en fix idé. Det stämmer inte! Har han själv dåligt samvete. Tryck på ömna punkter. 

Om nåt låter dumt så är det dumt. Det han säger till dig är inte problemet! I värsta fall handlar det om självbedrägeri, för att en person inte uthärdar att ha dåligt samvete. 

Som vi känner oss själva känner vi andra...

Tack för dina tankar, ja de är svårt att få fram så mkt mer, ska försöka ta upp detta ikväll och se vad han säger, tycker hela situationen känns så märklig just nu iallafall och dessutom åker vi utomlands med familj/släkt snart och kommer bli så märkligt att gå runt där och försöka hålla masken.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Bg) skrev 2025-09-18 07:24:54 följande:
    Jättevanligt med trötta mammor som inte orkar ha sex! Men 2 ggr i veckan för par som har varit ihop länge är inte sällan! Tror att genomsnitter är lägre.

Vill han att ni myser mer så får han göra mer i hemmet eftersom det ofta är trötthet som gör att det blir sällan för din del!

Eller är han så naiv att han tror att alla har lika stort sexbehov? 
    Ja jag kan tycka det också, har även förklarat att jag nj med åldern lärt känna mig själv och ser så tydligt hur påverkad min kropp blir av stress, sömnbrist osv, de är som att den stänger ner totalt för sex, har märkt när det kommit perioder med lite ledighet och lättare tider vilken skillnad det gör när man känner sig mera avslappnad, så har försökt att förklara detta men ja vet inte om han hör vad ja säger och struntar i det eller helt enkelt inte förstår, som man verkar sexlusten sällan svikta (utgår från min egna man såklart) de är liksom aldrig ett nej till sex hur trött eller slut han än är, försökt även förklara att jag kan känna mig så mentalt dränerad, då kan jag liksom inte "borsta av axlarna och hoppa på tåget" osv men men, även påtalat alla uppgifter i hemmet men då kontrar han med allt han fixar med, å de gör han så inte för det, men ah vi kommer ingen vart då i diskussionerna dessvärre, brukar försöka förklara också att utifrån vänner osv så tror jag inte vi har de "så illa" sexmässigt egentligen heller 
  • Anonym (Förvirrad)
    Olsdotter skrev 2025-09-18 07:47:19 följande:
    Fysisk beröring och positiva affirmationer (komplimanger och uppskattning) är de allra flesta mäns kärleksspråk. Där har du nyckeln.
    Absolut, jobbar på det, men man ska hinna/orka osv också, mkt som tar ens tid och energi, är inte alls ovanligt att jag efter nattning av barn hänger sista maskinen tvätt, plockar undan värsta kaoset och förbereder för morgondagen när kl börjar vara kring 22, efter det känner jag mig som en blöt fläck på golvet ungefär, men förstår att man behöver hitta ett fungerande sätt helt enkelt.. tyvärr har mannen inte samma förståelse eller syn på saker som vad barnen ska fixa själva osv heller, dvs han tycker jag gör mig själv en otjänst å hjälper dom för mkt 
  • Olsdotter
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-09-18 14:43:34 följande:
    Absolut, jobbar på det, men man ska hinna/orka osv också, mkt som tar ens tid och energi, är inte alls ovanligt att jag efter nattning av barn hänger sista maskinen tvätt, plockar undan värsta kaoset och förbereder för morgondagen när kl börjar vara kring 22, efter det känner jag mig som en blöt fläck på golvet ungefär, men förstår att man behöver hitta ett fungerande sätt helt enkelt.. tyvärr har mannen inte samma förståelse eller syn på saker som vad barnen ska fixa själva osv heller, dvs han tycker jag gör mig själv en otjänst å hjälper dom för mkt 
    Jag förstår dig.

Själv hade jag dumpat efter det han utsatte dig för beskrivet i din trådstart. Inte hade jag blivit mer sugen på att beundra honom eller krama honom.

Samtidigt, så när man har med människor som inte får den bekräftelse de de behöver att göra, så blir resultatet att de lämnar, på något vis förstör förhållandet eller söker bekräftelse av någon annan. Med den vetskapen kan du ta ett mer välinformerat beslut.

Att han anklagar dig för otrohet tyder på att det är så han själv löser det när han känner sig obekräftad.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-09-18 08:04:16 följande:
    TS beskriver hur hon sliter ut sig för att dra runt familjen. Då är det mycket begärt att hon, förutom de 3 barnen, ska stå för det känslomässiga arbetet med mannen, oavsett kärleksspråk. Vem ser till TS´ fysiska och känslomässiga behov? Mannen verkar ha siktat in sig på sex-trappsteget på behovstrappan, fast TS inte ens fått den vila och sömn hon behöver för att må bra.
    Det verkar enkelt att få mannen mer nöjd genom att ge honom ännu mer, så kanske han slutar anklaga TS för att vara otrogen. Men jag kan inte se att mannen gör motsvarande ansträngningar för att göra TS nöjd och se till att hon mår bra?

Och TS, apropå det du skriver i #66 och #70 är det inte konstigt att små bitar av din kärlek dör. I det här läget är det inte du som ska jobba för att behålla honom, utan han som ska jobba för att få behålla dig och din kärlek. Kommer han göra det?
    Tack för ditt svar🙏 ja fast jag vet inte han verkar tycka att de är han som "har rätt" Och visar inga ansträngningar att förstå och undra hur jag känner, men vet inte han har alltid varit dålig på att öppna upp och prata.. ska göra försök till nytt snack ikväll.. och jag har väldigt svårt för att se hur allt skulle funka med att gå isär, älskar han såklart, sen har vi byggt upp ett helt liv tillsammans, ett hus med lån, nyrenoverat osv, men främst är det för barnen jag känner att jag måste kämpa, men hoppas ju förstås att han är villig att också göra det.. men när de kommer till denna förståelse så upplever jag att mannen inte riktigt ser och förstår att vi båda måste anstränga oss, kan vara så att vi helt enkelt gör det på olika sätt också
  • Anonym (Bg)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-09-18 17:23:25 följande:
    Tack för ditt svar🙏 ja fast jag vet inte han verkar tycka att de är han som "har rätt" Och visar inga ansträngningar att förstå och undra hur jag känner, men vet inte han har alltid varit dålig på att öppna upp och prata.. ska göra försök till nytt snack ikväll.. och jag har väldigt svårt för att se hur allt skulle funka med att gå isär, älskar han såklart, sen har vi byggt upp ett helt liv tillsammans, ett hus med lån, nyrenoverat osv, men främst är det för barnen jag känner att jag måste kämpa, men hoppas ju förstås att han är villig att också göra det.. men när de kommer till denna förståelse så upplever jag att mannen inte riktigt ser och förstår att vi båda måste anstränga oss, kan vara så att vi helt enkelt gör det på olika sätt också
    Ja, hans inställning är svåt att förstå för andra. 

Är han deprimerad?

Är han sjukligt svartsjuk?

Är han själv otrogen och lägger över det på dig?

Vill han skiljas och vill hitta ett skäl som kommer att se bra ut utåt?

Eftersom han inte vill prata så har man svårt att gissa. Men han försätter.dig.i.en väldigt svår situation och verkar inte tänka en tanke på det. Pä grund.av en lukt som han uppfattade (eller som han påstår att han upplevde.).

Om han inte vill bearbeta det hela, så skulle jag tycka att det.var svårt att.
     leva med honom i lämgden.
  • Anonym (S)

Min partner har något som kallas retroaktiv-svartsjuke-OCD, och det yttrar sig i att han är besatt att få veta alla detaljer från mina tidigare partners. Jag känner igen mycket av det du skriver och håller med om att det är HANS problem att lösa detta. De är han som saknar tillit, av vilken anledning är oklart. Jag tror inte din partner är otrogen, han kanske till och med har OCD och behöver försäkra sig från dig om hur det ligger till för att känna sig lugn. Han bryr sig inte om att det drabbar dig för ångesten han har när dom dåliga känslorna tränger sig på är starkare och vinner. Han måste jobba med sin självkänsla och söka hjälp för detta. Sen är det viktigt att ni pratar om saken, om varför han känner som han gör. Vad är det EGENTLIGEN som får honom att slänga ur sig detta. Ta inte på dig nån skuld. Det finns en bok som heter Svartsjukeakuten av Elisabet Gummesson som är bra. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Bg) skrev 2025-09-18 18:51:25 följande:
    Ja, hans inställning är svåt att förstå för andra. 

Är han deprimerad?

Är han sjukligt svartsjuk?

Är han själv otrogen och lägger över det på dig?

Vill han skiljas och vill hitta ett skäl som kommer att se bra ut utåt?

Eftersom han inte vill prata så har man svårt att gissa. Men han försätter.dig.i.en väldigt svår situation och verkar inte tänka en tanke på det. Pä grund.av en lukt som han uppfattade (eller som han påstår att han upplevde.).

Om han inte vill bearbeta det hela, så skulle jag tycka att det.var svårt att.
     leva med honom i lämgden.
    Han är väldigt utarbetad just nu kan man väl säga, då han haft en lång period med extremt mkt arbete, han har uttryckt att han känner sig utmattad osv. Mkt på arbetet etc. Försöker stätta honom så gått de går men tar redan så stor del av vardagen så de är svårt göra så mkt mer.. förutom tex gå till läkare/samtal men han kommer nog inte gå till psykolog i första taget, han kan gå med på familjerådgivning skulle jag tro men inte samtal för "egen del"

Ja vi behöver definitivt komma fram till hur vi ska ta oss vidare...
  • Anonym (Bg)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-09-19 16:48:22 följande:
    Han är väldigt utarbetad just nu kan man väl säga, då han haft en lång period med extremt mkt arbete, han har uttryckt att han känner sig utmattad osv. Mkt på arbetet etc. Försöker stätta honom så gått de går men tar redan så stor del av vardagen så de är svårt göra så mkt mer.. förutom tex gå till läkare/samtal men han kommer nog inte gå till psykolog i första taget, han kan gå med på familjerådgivning skulle jag tro men inte samtal för "egen del"

Ja vi behöver definitivt komma fram till hur vi ska ta oss vidare...
    O.K. han kan vara i obalans. Men det är ändå omoget att lägga ut ångestkänslor på dig. 

Han behöver amtagligen någon slags äterhämtning, men det är nog bra att ni också träffar någon utomståsende.

Så att han förstår.fullt ut vad han gör när han far ut i sådana anklagelser mot dig. Att han förstör en del av den fina känslomässiga väven mellan er.

Att han förstår att.han behöver tänka på och ta ansvar.för sitt.eget.mående. 
  • Anonym (xj)
    Anonym (Bg) skrev 2025-09-19 18:01:07 följande:
    O.K. han kan vara i obalans. Men det är ändå omoget att lägga ut ångestkänslor på dig. 

Han behöver amtagligen någon slags äterhämtning, men det är nog bra att ni också träffar någon utomståsende.

Så att han förstår.fullt ut vad han gör när han far ut i sådana anklagelser mot dig. Att han förstör en del av den fina känslomässiga väven mellan er.

Att han förstår att.han behöver tänka på och ta ansvar.för sitt.eget.mående. 
    Kloka ord.
Svar på tråden Mannen anklagar mig för otrohet