• Anonym (Förvirrad)

Mannen anklagar mig för otrohet

Jag är fortfarande i chock, bara måste få skriva av mig och bolla detta. Snälla läs gärna allt och hjälp mig i detta.

Jag och sambon sexade och hade en trevlig stund tillsammans igårkväll, när vi är "färdiga" går sambon på toaletten, jag lägger mig på soffan, när han kommer ut från toaletten slänger han ur sig "vem är det du ligger med?" Och hans blick var som helt förbytt jämfört med för 10 minuter sedan då vi njöt av varandra, jag fattade verkligen ingenting, blev så chockad. När jag tillslut inser att han tamefan menar allvar, Kan jag säga att jag blev så otroligt arg och upprörd över att bli anklagad på de viset. Nu till vad han baserar sina misstankar om att jag är otrogen på, (jag frågade om han hade dom misstankarna under sexstunden för 10 min och nej de hade han inte), men när han gick på på toaletten för att torka av sig, så menar han att han fick känslan av kondom på k*ken, det är tydligen en speciell känsla/doft som han upplever dom gånger vi använt kondom, han menar alltså att han då började misstänka att jag legat med någon, varpå han kollar i vårt kondompaket, där det ligger 9 kondomer (en frp som haft 10 stycken) varpå han är helt övertygad om att vi måste ha använt mer än bara 1, åtminstone 2 eller 3 enligt honom, till saken hör är att vi inte använt kondom på länge, å dessa går bara att beställa på nätet, han inutierar då att jag skulle ha nyttjat våra kondomer och varit otrogen med dom å sen köpt ny frp eller något, självklart har jag inte varit otrogen, har aldrig någonsin varit det, och helt ärligt, jag har ingen aning om vi använt 1/2/3 ur just denna frp, snälla vad säger ni? Jag tycker ju allt är så sjukt och surrealistiskt, är de rätt att han får dessa misstankar? Jag menar, kan ni förstå honom? Som bakgrundsinformation, vi ör 30 plus, levt tsm i snart 17 år, har tre barn, hus, (som totalrenoverats precis), jag har aldrig någonsin vare sig i denna relation eller tidigare varit otrogen, de finns inte på min karta att jag skulle kunna vara det, å framförallt inte vara de å sen ljuga eller dölja det. Jag litar på sambon, han var otrogen när vi var riktigt unga, en gång, på krogen i fyllan (hånglade), de var bland de värsta jag varit med om, han kom då hem och berättade å var ångerfull. Ändå litar jag på honom idag till 100%, men de gör så ont, att han inte litar på mig?

Ytterligare tillägg, han har anklagat mig för otrohet för några år sedan också, då kom de fram att han tidigare i förhållandet under längre tid misstänkt att jag varit otrogen men inte sagt något då utan han sa de senare efter något år, men han berättade att orsaken till hans misstankar då var dels att jag vid sex red honom hade börjat gör på något annorlunda sätt, sen hade jag gjort något nytt vid oralsex enligt honom. Vill tillägga att han är inte svartsjuk av sig annars bortsett från dessa anklagelser. Är de jag som är dum å borde förstå hur han känner? Känns så hopplöst att vi hamnar i detta igen, där han inte tror mig, samtidigt som jag inte vet om jag blir blind för situationen å om de är han som överdriver/har rätt? (Inte för att de spelar någon roll när jag själv vet att jag inte har något att dölja, men ändå? )
  • Svar på tråden Mannen anklagar mig för otrohet
  • Anonym (hjärtat)

De enda gångerna jag blivit anklagad för otrohet, är när mina partners själva varit otrogna eller sugna på att vara det.

• Anonym (Kvinna med koll)

Såhär TS: Han har huggit dig i ryggen, genom att felaktigt anklaga dig för otrohet. Lösningen på problemet är inte att du kryper omkring på golvet och torkar upp blodet som droppat från din rygg för att det ska sluta se så otrevligt ut. Lösningen är att han slutar hugga dig i ryggen. Det är helt och hållet hans ansvar.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-09-17 11:48:17 följande:

Såhär TS: Han har huggit dig i ryggen, genom att felaktigt anklaga dig för otrohet. Lösningen på problemet är inte att du kryper omkring på golvet och torkar upp blodet som droppat från din rygg för att det ska sluta se så otrevligt ut. Lösningen är att han slutar hugga dig i ryggen. Det är helt och hållet hans ansvar.

Frågan är bara hur jag får han att förstå att hans misstankar som grundar sig på att han upplevde någon lukt efter sex samt är helt säker på att det borde saknas fler kondomer (vi har använt 1 från en öppnad frp, han tror vi borde ha använt iallafall 2 eller 3), där i ligger hans grunder för misstankar, förstår hur du menar men vet inte hur jag ska bemöta detta mer/bättre än jag redan gjort och hans misstankar kvarstår
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (hjärtat) skrev 2025-09-17 11:38:16 följande:

De enda gångerna jag blivit anklagad för otrohet, är när mina partners själva varit otrogna eller sugna på att vara det.

Förstår, i detta fall är jag så säker jag kan vara på att han talar sanning om att han inte varit otrogen, hade inte frågat om de inte vore för hans egna anklagelser mot mig. Tänker att han kanske helt enkelt behöver jobba med sig själv, jag vet inte, men ska försöka pressa in någon relationsrådgivning i våran redan fullsmockade vardag, lite ironiskt att han ens kan få för sig att jag skulle ha tid och möjlighet att vara otrogen helt ärligt men men nu är de hans känsla och tankar såå
  • Anonym (Kvinna med koll)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-09-17 12:52:43 följande:
    Frågan är bara hur jag får han att förstå att hans misstankar som grundar sig på att han upplevde någon lukt efter sex samt är helt säker på att det borde saknas fler kondomer (vi har använt 1 från en öppnad frp, han tror vi borde ha använt iallafall 2 eller 3), där i ligger hans grunder för misstankar, förstår hur du menar men vet inte hur jag ska bemöta detta mer/bättre än jag redan gjort och hans misstankar kvarstår
    Det tråkiga svaret är att det kan du inte, eftersom misstankarna sitter helt och hållet i hans huvud och är inte baserade på några rationella, logiska skäl. Därför funkar inte logiska argument på honom, som du märkt.

Om vi vänder fokus från honom till något du har kontroll över, nämligen dig själv: Vad vill du i detta? Vill du fortsätta leva tillsammans med en man som orättvist anklagar dig för otrohet? (Tyvärr verkar inte alternativet "leva tillsammans med samme man, fast utan otrohetsanklagelser" finnas på bordet.) Vill du ha sex med honom igen? Litar du på honom? (Den han är nu, alltså, inte den han har varit tidigare.) Och som sagt, frågan är vad du vill, inte vad folk ska tycka om ni skiljer er.

Själv lämnade jag min exman efter en otrohetsanklagelse. Jag hade visserligen funderat på skilsmässa tidigare, men det var droppen för min del. Där gick min gräns. Vi har gemensamma barn, och när dammet hade lagt sig och vi delat på oss på riktigt, var det efter ett tag inga större konstigheter för barnen. Äldsta hade börjat skolan då, och de yngre gick på förskola. Klart att det var jobbigt i början för oss alla, det är tufft att skilja sig, men idag säger mellanbarnet "jag kan inte fatta att du och pappa faktiskt har varit gifta, det känns liksom konstigt". Exmannen och jag är goda vänner nu 10 år senare, det var lättare än att försöka ha en kärleksrelation. Det är inte så många punkter där det kan skava längre.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-09-17 14:11:17 följande:
    Det tråkiga svaret är att det kan du inte, eftersom misstankarna sitter helt och hållet i hans huvud och är inte baserade på några rationella, logiska skäl. Därför funkar inte logiska argument på honom, som du märkt.

Om vi vänder fokus från honom till något du har kontroll över, nämligen dig själv: Vad vill du i detta? Vill du fortsätta leva tillsammans med en man som orättvist anklagar dig för otrohet? (Tyvärr verkar inte alternativet "leva tillsammans med samme man, fast utan otrohetsanklagelser" finnas på bordet.) Vill du ha sex med honom igen? Litar du på honom? (Den han är nu, alltså, inte den han har varit tidigare.) Och som sagt, frågan är vad du vill, inte vad folk ska tycka om ni skiljer er.

Själv lämnade jag min exman efter en otrohetsanklagelse. Jag hade visserligen funderat på skilsmässa tidigare, men det var droppen för min del. Där gick min gräns. Vi har gemensamma barn, och när dammet hade lagt sig och vi delat på oss på riktigt, var det efter ett tag inga större konstigheter för barnen. Äldsta hade börjat skolan då, och de yngre gick på förskola. Klart att det var jobbigt i början för oss alla, det är tufft att skilja sig, men idag säger mellanbarnet "jag kan inte fatta att du och pappa faktiskt har varit gifta, det känns liksom konstigt". Exmannen och jag är goda vänner nu 10 år senare, det var lättare än att försöka ha en kärleksrelation. Det är inte så många punkter där det kan skava längre.
    Tusen tack för ditt svar och kloka infallsvinklar 🙏 de ligger något i de du lyfter... jag känner att jag blivit väldigt påverkad av hela den här situationen och mina känslor för honom likaså, liksom att en låga inom mig släcktsmed hans beteende, såklart älskar jag honom fortfarande men det gör mig illa till mods han häver ur sig så här på detta vis, men djupt rotat i mig är att kämpa så länge de går, inte minst för barnens skull.  Men förstår att en skilsmässa i slutändan kan bli något positivt också förstås, men är inte där än och vill ändå försöka se om vi kan lösa detta
  • chrico

" Den som sa det han var det " Annars psykiska sjukdomar kan börja så smått i ung ålder också.

• KimLinnefeldt

Vägra diskutera eventuella kondomfantasier. Prata inte med honom om detta. Och gå inte i parterapi. Det är han som äger problemet, så det är han som behöver gå i terapi för sin misstänksamhet och sitt dåliga självförtroende.

• Anonym (.)

Har du använt någon sexleksak av gummi eller silikon innan? Kan ju också ge lite lukt. Annars börjar ju misstankar ofta pga att man känner ett emotionellt avstånd, vilket kan vara svårt att sätta fingret på orsak till. Sätt dig ner med honom utan andra störningsmoment och prata igenom det ordentligt, dvs se till att lyssna på varandra. Ibland kan man behöva en familjerådgivare som en neutral part så man kan hålla sig ifrån anklagelser. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (.) skrev 2025-09-17 18:15:07 följande:

Har du använt någon sexleksak av gummi eller silikon innan? Kan ju också ge lite lukt. Annars börjar ju misstankar ofta pga att man känner ett emotionellt avstånd, vilket kan vara svårt att sätta fingret på orsak till. Sätt dig ner med honom utan andra störningsmoment och prata igenom det ordentligt, dvs se till att lyssna på varandra. Ibland kan man behöva en familjerådgivare som en neutral part så man kan hålla sig ifrån anklagelser. 

Nej inga sexleksaker, men när du skriver om emotionellt avstånd får det mig att tänka på att mannen i perioder upplever att jag är "kylig" Och inte visar kärlek, detta har vi pratat om och försökt hitta tillbaks till mer närhet och mys, som tillägg handlar de inte om att jag inte vill ha närhet, men i all stress i vår vardag (3 barn varav ett barn med npf som tar sin beskärda del så att säga) samt att jag själv i största utsträckning roddar hämtning/lämning matlagning, hushåll samt allt kring barnen (mannen hjälper såklart men jag har huvudansvaret och planerar och styr upp allt, mannen brukar ha ansvar över träningar osv för barnen) mannen tar hämtning någon gång ibland, sköter alla fordon, sköter gården, bygger, så vi har båda väldigt fullt upp, men jag blir så dränerad och utmattad så brukar uppleva att allt detta tar all min energi så tillslut när man landar i soffan kring 21-22 så är jag så trött att jag nästan känner mig apatisk, men här har vi iallafall hamnat i ett läge där han tex oftare vill ha sex medan jag är ganska nöjd med 1-2 ggr veckan och tycker inte det är hela världen om det ibland går 2 veckor pga livet kommer emellan, då livet i övrigt är sö hektiskt så ibland vill man bara vara ifred och ligga raklång på soffan, sen försöker jag bättra mig i vardagen med kramar osv men som sagt, kan känna mig så stressad och stå vid diskbänken, barnen skapar kaos å mitt I allt de har jag lite svårt att bara stanna upp och komma ihåg kramar/pussar osv. Detta kanske är lite på spåret du skriver gällande emotionellt avstånd, alltså de att han ibland upplever att jag inte ger tillräckligt mkt, vill dock tillägga att jag älskar att mysa (å sex också för den delen), men jag vet att om vi myser i soffan så vill mannen gärna mer än så i slutändan, vilket gör att jag inte orkar med mys heller alla gånger då jag vet att han får förväntningar på mer men orken finns inte där för mig. Detta har jag förklarat men känns ibland som att de inte riktigt går fram, nåja nu blev det ett rejält sidospår🙈
Svar på tråden Mannen anklagar mig för otrohet