• Arvindan

BF Juni 2026 💕

Har väntat på en junitråd men är otålig så nu öppnar jag en 😊

Äntligen plussat efter att ha försökt bli gravid i 3,5 år. Har en femårig dotter som kom till naturligt och utan svårigheter. När vi nu försökt med syskon upptäcks att jag inte ägglossar pga PCO. Stimulering med tabletter och letrozol leder till ett plus i april förra året som visade sig vara ett utomkvedshavandeskap. Nu startade vi upp IVF i september och plusset visade sig i vecka 3+6. Nu är vi på 4+2 och hoppas det fortsätter hela vägen. BF 250609. Någon annan som har plussat och vill följas åt?

• Svar på tråden BF Juni 2026 💕
  • Granen123
    Anonym (Daisy) skrev 2025-11-25 06:13:22 följande:

Det utökade här testar för könskromosomavvikelser (är väl en 2-3 st typ), det testet har en mycket högre risk för felaktiga hög risk svar än grundanalysen, vilket gör att man kanske får göra ett onödigt fostervattenprov med den risk och oro det innebär. könskromosomavvikelserna är också mycket mindre allvarliga då man ofta kan leva ett normalt liv med dessa och i många fall inte ens vet om dem. 

Sedan finns det ett ytterligare tillägg för deletionssyndrom, men det är så oerhört ovanligt och felprocenten där är typ 50% om man får hög risk.

det testet Vasamamman erbjuder (som du beskriver) måste vara väldigt ovanligt. När jag var på
    spec MVC sa de att olika ställen är olika tillförlitliga beroende på lab, babyscreen tex använder metod som inte alltid plockar upp en tillräckligt hög fraktion från fostret för att få ett korrekt svar då de inte har någon  % gräns. Jag skulle bara göra NIPT som använder life genomics labbet (som har krav på 4% fraktion från fostret för ett test), de allra flesta ställen i Sverige använder detta lab.

Tack så mycket för ditt svar ☺️ ja testet som vasamamman erbjuder har jag bara sett att dem har. Dock skickas numera deras prover till Spanien för analys. När jag gjorde för 2 år sedan analyserades det i Sverige..har inte bestämt hur jag ska göra, men behövde inte bestämma mig förrän på plats och kunde få ställa massa frågor på plats sa dem.   
  • lillemmy

Hej, hur går det för er alla? Har någon fått svar på NIPT än? Hur många dagar tog det ?

• Anonym (Tredje)
    lillemmy skrev 2025-12-01 22:25:44 följande:

Hej, hur går det för er alla? Har någon fått svar på NIPT än? Hur många dagar tog det ?

Hej. Det går.bra här. Illamåendet har lättat. Är på dag 9 av väntan av nipt. Hoppas att det kommer snart. 
    Hur går det för dig?
    Vet någon när provsvaren uppdateras på kvällen?
  • Anonym (Daisy)

Jag gjorde NIPT i tisdags, så en vecka idag. Väntar nervöst på svar fortfarande, upp till 10 arbetsdagar sa de att det kunde ta?

• Granen123

Jag gjorde nipt igår hos vasamamman. Skulle ta 2-6 arbetsdagar att få svar. Tar man det på måndagen så brukar man få svaret på fredagen sa hon, men det kan också dröja till till måndagen. Så det är bara att vänta nu? vid negativt svar får man svar direkt i appen. Vid positivt så ringer dem. Sen får man även brev hem.. usch är så nervös. Varje gång mobilen ringer den här veckan kommer jag att hoppa till?.

• lillemmy
    Anonym (Daisy) skrev 2025-12-02 06:18:16 följande:

Jag gjorde NIPT i tisdags, så en vecka idag. Väntar nervöst på svar fortfarande, upp till 10 arbetsdagar sa de att det kunde ta?

Jag tog också i tisdags och det stod 10-14 dagar , hoppas snarare på 10 än på 14 , är så nervös men de antar jag att de flesta som gjort NIPT är , önskar jag kunde ha lite is i magen men icket , ja sitter och uppdaterar mailen 24/7 😅
  • lillemmy
    Granen123 skrev 2025-12-02 07:14:16 följande:

Jag gjorde nipt igår hos vasamamman. Skulle ta 2-6 arbetsdagar att få svar. Tar man det på måndagen så brukar man få svaret på fredagen sa hon, men det kan också dröja till till måndagen. Så det är bara att vänta nu? vid negativt svar får man svar direkt i appen. Vid positivt så ringer dem. Sen får man även brev hem.. usch är så nervös. Varje gång mobilen ringer den här veckan kommer jag att hoppa till?.

Så spännande, va skönt att de bara tar en dryg vecka att få svar , antar att de beror på vart provet skickas för analys att de är så olika variation på antal dagar 
  • lillemmy
    Anonym (Tredje) skrev 2025-12-01 22:44:35 följande:
    Hej. Det går.bra här. Illamåendet har lättat. Är på dag 9 av väntan av nipt. Hoppas att det kommer snart. 
    Hur går det för dig?
    Vet någon när provsvaren uppdateras på kvällen?
    Samma här illamåendet har också lättat, är så nervös inför NIPT svaret och hoppas på att de kommer snart och ser bra ut  🙏
  • Anonym (Tredje)

Precis fått svar på nipt. Inget avvikande utan bebis är frisk. 

Kommer fortsätta med ett tabu ämne. 
    Besvikelse över kön. Har två pojkar sedan innan som jag älskar mest av allt. Har mått sååå annorlunda med illamående och kräkningar. Vid nipt sa bm att det såg ut som en flicka. Medveten att det kan ändras. 
    Fick idag veta att det är ytterligare en pojke. Varför kan jag inte få en ynka flicka? Vill så gärna ha en med de fina kläderna, borsta håret och se dra runt med dockor. 
    Och jag vet att det är många som blir arg på mig för det finns alltid dom som har det sämre. Känner mig så besviken just nu. 

• Anonym (Lizzi)
    Anonym (Tredje) skrev 2025-12-02 14:31:23 följande:

Precis fått svar på nipt. Inget avvikande utan bebis är frisk. 

Kommer fortsätta med ett tabu ämne. 
    Besvikelse över kön. Har två pojkar sedan innan som jag älskar mest av allt. Har mått sååå annorlunda med illamående och kräkningar. Vid nipt sa bm att det såg ut som en flicka. Medveten att det kan ändras. 
    Fick idag veta att det är ytterligare en pojke. Varför kan jag inte få en ynka flicka? Vill så gärna ha en med de fina kläderna, borsta håret och se dra runt med dockor. 
    Och jag vet att det är många som blir arg på mig för det finns alltid dom som har det sämre. Känner mig så besviken just nu. 

Du är inte ensam i de känslorna, jag har två pojkar sen innan och har verkligen ingen som helst önskan om en tjej. Tvärtom, Jag hoppas verkligen på en liten pojke till. Är rädd för hur jag kommer känna om det inte är det.. Detta är väldigt tabu belagda känslor som man absolut inte kan prata om känns de som :/
Svar på tråden BF Juni 2026 💕