• Zozoi

BIM december 2025

Hej! Här är tråden för alla som försöker få barn och har BIM i december.

Skriv gärna en kort presentation om dig själv och lägg in dig på listan här nedan. 

Nu hoppas vi på massa magiska december plus. Lycka till ❤️

• Svar på tråden BIM december 2025
  • Anonym (längtar innerligt)

Såg att telefonen skrivit lite konstigt men det kanske gick att läsa.

Ska lägga till till förra meddelandet att jag har bara tre digitala stickor kvar till denna månad och funderade på om ta tempen kan vara en bra komplettering till de digitala testen? Har sex stycken stickor också så det får bli blandad kompott denna månad tror jag. 

• Rumpetrollet

Jag hade egentligen tänkt testa imorgon, men kände bara att jag måste testa idag, trots att jag trodde att det skulle vara negativt. Men det var det inte!!! Jag är gravid! 🥹 4:e försöket sen den senaste graviditeten som vi var tvungna att avbryta i andra trimestern (men oräkneliga försök sen vi började försöka för ett syskon...).
    Det är med väldigt blandade känslor jag ser på stickan. Jag känner mig glad men slås samtidigt av en stor bävan inför de kommande tre månaderna. Ska det vara 4:e gången gillt den här gången?
    De andra gångerna har vi fått negativa beskedet vid KUB och det är ju så väääldigt långt dit. Det kommer bli tuffa månader om vi ens kommer så långt. Men men, just nu är jag gravid i alla fall. Så jag ska försöka glädjas åt det! ☺️❤️

• Anonym (Elen)
    Anonym (längtar innerligt) skrev 2025-11-25 17:34:09 följande:

Såg att telefonen skrivit lite konstigt men det kanske gick att läsa.

Ska lägga till till förra meddelandet att jag har bara tre digitala stickor kvar till denna månad och funderade på om ta tempen kan vara en bra komplettering till de digitala testen? Har sex stycken stickor också så det får bli blandad kompott denna månad tror jag. 

Ett positivt ägglossningstest betyder inte att du ägglossar, bara att ditt LH stiger, du kan få positivt test utan ägglossning för att din kropp försökt men misslyckats. Därför man kan få fler positiva i månaden oxå, då kroppen kanske först försökte och misslyckades men försöker några dagar senare igen. Att tempa är det enda du kan göra för att få bekräftat om ägglossning skett eller inte (om du inte kollar hos läkare). Men grejen med att tempa är att du först vet EFTER du fått ägglossning, men många appar förutser när den sker och sen kan de rubbas lite med att den kommer tidigare eller senare. Därför de är bäst att ?säkra? upp med regelbundna mys under fertila perioden.

Det är ju såklart lättare sagt än gjort och många gånger går det inte vägen, har själv försökt i över två år och jag tempar. Så jag ser jag får bekräftad ägglossning varje månad

• Anonym (Elen)

Har inte uppdaterat mig i listan men då min ägglossning kom tidigare än jag trodde först så har min BIM ändrats till 4/12 istället.

Zozoi och Anonym4042 ser att ni har samma dag. Hur känner ni er? Har ni några speciella symtom? Tempar ni? Har ni funderat på att testa tidigare eller så? 

• Anonym (längtar innerligt)
    Anonym (Elen) skrev 2025-11-25 19:49:37 följande:

Ett positivt ägglossningstest betyder inte att du ägglossar, bara att ditt LH stiger, du kan få positivt test utan ägglossning för att din kropp försökt men misslyckats. Därför man kan få fler positiva i månaden oxå, då kroppen kanske först försökte och misslyckades men försöker några dagar senare igen. Att tempa är det enda du kan göra för att få bekräftat om ägglossning skett eller inte (om du inte kollar hos läkare). Men grejen med att tempa är att du först vet EFTER du fått ägglossning, men många appar förutser när den sker och sen kan de rubbas lite med att den kommer tidigare eller senare. Därför de är bäst att ?säkra? upp med regelbundna mys under fertila perioden.

Det är ju såklart lättare sagt än gjort och många gånger går det inte vägen, har själv försökt i över två år och jag tempar. Så jag ser jag får bekräftad ägglossning varje månad

Tack för ditt svar! Men hur går det till då att testa? Ska jag börja redan imorgon, dag 8 i cykeln för att se hur tempen förändras dag för dag? Eller hur gör man? 😇

När tempen sen förändras vet jag att jag haft ägglossning? 
  • Anonym (Elly)

Fick nu ingen glad cb test gubbe på kvällen. Så antar ägglossning sker nu idag/har skett idag. Hade positivt tidigt i morse med glad gubbe.

Så tror jag ägglossar efter ca 48 h efter första glada gubben.

Vi sexade på igår vid 23-00. Och idag sker/har skett troligen ägglossning.

Jag intalar mig redan nu som försvarsmekanism att det inte tog sig. Väldigt kämpigt detta med ägglossnin, tid för att sexa och alla tankarna som snurrar. 

Ska försöka ta en paus under julen och bara fokusera på annat och familjen nu.

Ta hand om er ❤️

• Anonym (Elen)
    Anonym (längtar innerligt) skrev 2025-11-25 20:59:01 följande:
    Tack för ditt svar! Men hur går det till då att testa? Ska jag börja redan imorgon, dag 8 i cykeln för att se hur tempen förändras dag för dag? Eller hur gör man? 😇

När tempen sen förändras vet jag att jag haft ägglossning? 

Tänker du när du ska ta ägglossningstest? Du kan ta ägglossningstent imorgon dag 8 och följa de för hur det utvecklar sig. Kör du digitala så ser du enkelt när det vänder till positivt, kör du med stickor så kommer du se att de blir starkare och starkare för att sedan har lika starka sträck och dagarna efter bli svaga igen för toppen har passerat. 😊

När det gäller att tempa så är det lättast att börja dag 1 i cykeln alltså första dagen på mensen. Då börjar man på lägre temperatur i kroppen och när ägglossning skett så höjs temperaturen för att hålla sig hög eller bli ännu högre om man blivit gravid eller för att sjunka igen när mensen kommer. Det kommer behövs ett par cyklar för du ska se ett mönster i appen du kör med, har du någon app du ska köra med? 

Hoppas du förstår hur jag menar, jag kan lägga in en bild på hur min nuvarande cykel ser ut för min temp höjer sig efter ägglossning tex 😊

• Labella9
    Hejasommaren skrev 2025-11-25 07:25:50 följande:

Nu vågar jag nog äntligen ansluta till tråden 🙏🏻 känns som att jag jinxar bara av att skriva det😅 är på ÄL+4 enligt FertilityFriend och ÄL+2 enligt Premom. Ägglossade runt CD47(!). BIM är runt 5/12. Håller alla tummar att det är vår tur nu och att det trillar in massa plus som julklappar!🌸

som bakgrund så har jag PCOS och varit i en del BIM-trådar tidigare. Har gått på sex letrozolkurer tidigare men med rätt dåligt resultat. Senaste kuren i augusti/september var trippeldos men svarade inte alls så läkaren har skickat remiss till IVF som vi precis fått godkänd. Väntetid ca fyra månader så varit ett enda stort ingenmansland eftersom vi inte kunnat försöka under tiden då jag ägglossar så sällan och oregelbundet. Den här cykeln har jag testat med ÄL-test sedan CD10 så det har gått åt några stycken 🥲 i fredags började jag helt plötsligt få ÄL-flytningar- lagom tills jag på riktigt trodde det var något fel på testen och att jag nog inte skulle ha ÄL den här cykeln heller. I fredags hade jag stegring på sticka och lördag FM fick jag fast gubbe på digitalt. Helt otroligt 😭 varit flera nervösa morgnar nu att följa tempen men den verkar hålla sig över CL så jag tror verkligen jag ägglossat den här gången. vårt första försök på flera månader. nu bara den eviga väntan till BIM. Försöker tänka att oavsett om det blir mens eller inte så har jag iallafall haft ägglossning, men satan vad man hoppas nu🥹 ursäkta långt inlägg men behövde uppenbarligen skriva av mig 🌸

1/12 - Ayla
    4/12 - Zozoi
    4/12 - Anonym4042
    5/12 - hejasommaren 
    6/12 - Anonym (Elen)
    7/12 - Lavi
    9/12 - Vallmo93
    9/12 - Elly
    12/12 - Tjej90sve
    13/12 - Labella9
    14/12 - Nemi
    14/12 - Elisand
    16/12 - Otålig!
    17/12 - Juliflicka
    17/12 - En som längtar
    17/12 - Längtar innerligt
    20/12 - Mioio
    20/12 - Bebo7890
    22/12 - Babysheep

Fint att du delar med dig. Håller alla tummar och tår för dig, för mig och för alla här inne. 

Skälva ska vi försöka börja mysa från och med imorgon Och framför allt runt helgen då det förhoppningsvis ägglossas :)
  • Anonym4042
    Anonym (Elen) skrev 2025-11-25 20:40:21 följande:

Har inte uppdaterat mig i listan men då min ägglossning kom tidigare än jag trodde först så har min BIM ändrats till 4/12 istället.

Zozoi och Anonym4042 ser att ni har samma dag. Hur känner ni er? Har ni några speciella symtom? Tempar ni? Har ni funderat på att testa tidigare eller så? 

När hade du ägglossning? Jag tror att min var 20/11 men tempar inte och testade lite för sent med ägglossningstickor. Men hade ganska starkt streck på stickan onsdag 19/11 på morgonen, sen nästan obegripligt streck på kvällen samma dag (12 timmar senare). Så räknar med att LH-toppen var någon gång där emellan, och ägglossning då bör ha varit i torsdags.

Dock inte tajmat myset optimalt, 15/11, 17/11 och 19/11 blev det. Hade ju varit bra med 20/11 också men min lust försvinner liksom ?för tidigt? känns det som o jag pallar verkligen inte få till det då?

Jag ska försöka hålla mig till att testa 2/12, men stor risk att jag inte klarar vänta till dess ens 😅

Jag har vid tidigare graviditeter alltid bara haft samma symtom som innan mens, o likadant nu hittills..

hur är det för dig, tempar du? när tänker du testa tror du?
Svar på tråden BIM december 2025