-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Gud den senaste veckan har varit som en virvelvind!! Fick mens i fredags och började med sprutor samma dag. Så idag är sprutdag 7 och jag är? så trött, svullen och öm. Var på UL igår och de såg 10 folliklar och en var på 13mm? ska tillbaka imorgon och se hur de växt för att se om trigger blir i helgen eller om det blir nytt UL på måndag.
Hade så ont i huvudet första dagarna, kunde knappt fungera, och har annars mått rätt bra tills idag. Känner mig så fullproppad idag. Tror inte det blir jobb imorgon för det är lite väl aktivt för mig just nu och har ganska ont i ligamenten runt äggstockarna och sååå svullen. Lite glad över att vara tjock nu för då är det inte lika tydligt att jag är har en rejäl mage nu haha! Förstår inte hur de med typ 30 folliklar klarar av att göra någonting. Hoppas folliklarna växt så jag kan ta triggern i helgen för jag är rätt så less nu (men känns ändå bra att kroppen gör vad den ska även om jag är helt slut!) -
Spännande! Mår du bra? Lycka till med allt 🙏Josefine1987 skrev 2026-01-15 18:25:51 följande:Vad roligt att du kom igång så snabbt. Jag är också under stimulering, ultraljud på måndag.
stort lycka till!! -
Oj jäklar, det låter tufft! Jag börjar med första sprutan idag och nytt jobb på måndag. Känns så trist att jag kanske kommer vara helt uppsvälld och inte på topp... Men sånt är livet! Hoppas allt går bra för dig!!rajs skrev 2026-01-15 22:11:52 följande:Gud den senaste veckan har varit som en virvelvind!! Fick mens i fredags och började med sprutor samma dag. Så idag är sprutdag 7 och jag är? så trött, svullen och öm. Var på UL igår och de såg 10 folliklar och en var på 13mm? ska tillbaka imorgon och se hur de växt för att se om trigger blir i helgen eller om det blir nytt UL på måndag.
Hade så ont i huvudet första dagarna, kunde knappt fungera, och har annars mått rätt bra tills idag. Känner mig så fullproppad idag. Tror inte det blir jobb imorgon för det är lite väl aktivt för mig just nu och har ganska ont i ligamenten runt äggstockarna och sååå svullen. Lite glad över att vara tjock nu för då är det inte lika tydligt att jag är har en rejäl mage nu haha! Förstår inte hur de med typ 30 folliklar klarar av att göra någonting. Hoppas folliklarna växt så jag kan ta triggern i helgen för jag är rätt så less nu (men känns ändå bra att kroppen gör vad den ska även om jag är helt slut!)
-
kamd skrev 2026-01-16 07:44:31 följande:Oj jäklar, det låter tufft! Jag börjar med första sprutan idag och nytt jobb på måndag. Känns så trist att jag kanske kommer vara helt uppsvälld och inte på topp... Men sånt är livet! Hoppas allt går bra för dig!!Hoppas det går bra för dig och du slipper jobbiga biverkninga! Nytt jobb är jobbigt bara det, men det här klarar du!!
jag grävde fram ett par gamla byxor från innan jag gick ned i vikt och de fungerar rätt bra för att dölja svullnaden.
idag på UL såg de 20 folliklar? galet. Så blir nog ett totalfrys för mig. Hade hoppats på en färsk överföring men hälsan först
-
Då förstår jag! spännande, då kanske vi t.o.m. gör återföring samma dag. jag är så pirrig inför ultraljud nästa vecka och hoppas verkligen allt kommer se bra ut, känns helt sjukt att för första gången på riktigt ha en chans att bli gravid. Eftersom vi har problem med befruktningen så är ju chanserna på egen hand typ obefintliga.alison13 skrev 2026-01-13 23:13:52 följande:Trots att jag har hyfsat regelbunden ägglösning, min lutealfas är i snitt bara 6 dagar. Därför vill de bara ?hjälpa till? lite så att allt är bra i livmodern.
UL på dag 11 :) sen förhoppningsvis ÄL spruta dag 12 eller 13 vilket tyder på återföring den 29 eller 30:e!
mycket bra gradering du har! Vad bra!
det var skönt att få veta graderingen men vet inte hur stor roll det egentligen spelar, vad jag förstår är de rätt hårda på de svenska klinikerna med vad de fryser, så allt som fryses ner ska ju vara embryon med goda chanser. Har ni flera i frysen? -
Anonym (Lily96) skrev 2026-01-13 20:12:57 följande:Fantastiskt, håller tummarna att du får köra igång nu i veckan! Jag kunde hämta ut sprutorna dagen efter besöket så det låter rimligt om du ska göra kort protokoll.
Känner likadant som dig och väntar också in mensen nu i veckan, pirrigt att få sätta ingång snart äntligen!
En fråga till er alla - hur balanserar ni stress och livsbalans under IVF-resan? Jag har en hög arbetsbelastning just nu och är orolig för påverkan. Tror min mens ev blir sen pga det. Det är ju känt sen länge att stress har negativ påverkan. Har ni gjort något extra eller blivit mer medveten om er livsbalans?
kamd skrev 2026-01-14 11:59:57 följande:Jag förstår dig helt. Jag är också orolig föt att livet kommer påverka hur det går i IVF-resan. Jag börjar nytt jobb och ska även flytta framöver med massvis med renoveringar som vi ska göra själva. Det är också väldigt viktigt att jag gör ett bra jobb, för även om det är en tidsbegränsad anställning på endast 3 månader så finns en förhoppning om att få förlängt... Men det är en tuff bransch, så det gäller att jag presterar... Känns inte optimalt alls. Jag känner mig dum som skyndar på processen fast det kanske hade varit lugnare att vänta? Men jag vet inte... Det kommer väl aldrig en bra punkt. Undra hur mycket det påverkar egentligen? Tänker på stressen i sig.
Josefine1987 skrev 2026-01-15 09:49:03 följande:Anonym (Lily96) skrev 2026-01-13 20:12:57 följande:Fantastiskt, håller tummarna att du får köra igång nu i veckan! Jag kunde hämta ut sprutorna dagen efter besöket så det låter rimligt om du ska göra kort protokoll.
Känner likadant som dig och väntar också in mensen nu i veckan, pirrigt att få sätta ingång snart äntligen!
En fråga till er alla - hur balanserar ni stress och livsbalans under IVF-resan? Jag har en hög arbetsbelastning just nu och är orolig för påverkan. Tror min mens ev blir sen pga det. Det är ju känt sen länge att stress har negativ påverkan. Har ni gjort något extra eller blivit mer medveten om er livsbalans?
Vad jag läst i flera studier och fått till mig från kliniken så är det endast mer extremt stress än vad vi i Sverige utsätts (jag fick som exempel svält, fly från krig osv) som påverkar. Samtidigt är det ju många som märker att sin menscykel förändras vid mer "vanlig" stress, så på något vis påverkar det nog.
Jag har valt att försöka lyssna på det första och göra det bästa jag kan av situationen som är, samtidigt som jag försöker planera in lite mer tid för återhämtning under dom perioderna som det gått.
Vet inte om ni jobbar natt, men det har man sett i studier påverkar fertilitet och IVF-resultat negativt. Jag jobbar tyvärr natt och går på en intensiv nattvecka + dubbla pass dagen innan precis efter nästa förhoppningsvisa ET. Har för första gången ångest över det. Nu har vi gjort så många försök, så det känns som att jag borde ta ansvar och optimera situationen. Svår balansgång.
Jag har också förstått det som att det är mer långvarig och extrem stress som påverkar. Tänker också att det enda man kan göra är att försöka vara snäll mot sig själv och i den utsträckning man kan och orkar göra sådant man vet är bra för återhämtning och för kroppen (vila, träning, yoga eller meditation). det har blivit mer och mer viktigt för mig att försöka hålla fokus även på sådant som generellt gör mig glad och som inte har med ivf att göra (umgås med familj och vänner, planera resor/aktiviteter, fixa hemma, läsa, kolla serier osv). Tycker det har varit svårt mitt i behandlingarna för då har jag inte velat göra sådant och har lagt mycket press på mig själv att leva perfekt och mest bara oroat mig, men tror egentligen att det är just då jag som allra mest behöver göra ?må bra för själen? grejer och i den mån det går ta bort press från sig själv. Känner att jag börjar ha lite samma tunnelseende nu inför återföring efter att ha haft en ofrivillig paus med julstängt osv men försöker tänka på att vara snäll mot mig själv och tvinga mig själv att inte sätta allt annat i livet på paus.
Jag hade det rätt lugnt på jobbet första behandlingen och då kunde jag lägga 100 % energi på att tänka på och oroa mig över ivf medans under andra behandlingen så var det mer intensivt på jobbet och då mådde jag bättre för tiden gick snabbare och jag hade inte samma utrymme att helt absorberas av ivf processen och oron. Så jag fattar verkligen känslan av att bli orolig över att jobbet påverkar processen, men om man gillar sitt jobb och blir positivt utmanad av jobbet så kan det nog också bidra på ett bra sätt till välmåendet också. Så behöver nog inte vara helt dumt med nytt jobb heller när man startar upp behandling.
förstår att det känns tufft om det finns studier som visar negativ påverkan på fertiliteten av nattjobb. Men samtidigt så kan man ju bara göra så gott man kan och det går ju inte att vända helt upp och ner på livet heller om du trivs med jobbet ❤️
-
Någon som erfarenhet av RMC i Malmö?
-
Det gör jag :)josa9 skrev 2026-01-16 19:52:24 följande:Någon som erfarenhet av RMC i Malmö?
-
JNMK skrev 2026-01-16 15:21:08 följande:Då förstår jag! spännande, då kanske vi t.o.m. gör återföring samma dag. jag är så pirrig inför ultraljud nästa vecka och hoppas verkligen allt kommer se bra ut, känns helt sjukt att för första gången på riktigt ha en chans att bli gravid. Eftersom vi har problem med befruktningen så är ju chanserna på egen hand typ obefintliga.
det var skönt att få veta graderingen men vet inte hur stor roll det egentligen spelar, vad jag förstår är de rätt hårda på de svenska klinikerna med vad de fryser, så allt som fryses ner ska ju vara embryon med goda chanser. Har ni flera i frysen?Jag är också super pirrig inför UL men samtidigt håller kvar lite nervositet att något ska inte se bra ut och typ behöva vänta en till cykel. hade varit så typiskt vid det här läget. En sak som jag har verkligen fått träna på under hela infertiliteten är tålamodet!!
ang. graderingen- hade mardröm inätt att mina embryon hade super dåliga gradering (typ 1CC och 8BC - vilket inte ens existerar) Och läkaren fick återföra alla samtidigt!
vi har 5 stycken i frysen, vilken känns mycket skönt och det var över våra (inklusivt läkarens) förväntningar.
-
de har fått remiss för vår del så nu väntar vi på vår första kallelse. Väntetiden är 3-4 mån. Skönt att det är på gång men blir så frustrerad över all väntan 🙈 försökt sen maj -24 ungefär, skickade in begäran om fertilitetsutredning efter ett år och nu vid jul gick äntligen remissen iväg. Men aja, det är väl tyvärr bara att vänta 😊alison13 skrev 2026-01-17 06:25:41 följande:Det gör jag :)
hur går det för dig där? -
josa9 skrev 2026-01-17 07:55:38 följande:de har fått remiss för vår del så nu väntar vi på vår första kallelse. Väntetiden är 3-4 mån. Skönt att det är på gång men blir så frustrerad över all väntan 🙈 försökt sen maj -24 ungefär, skickade in begäran om fertilitetsutredning efter ett år och nu vid jul gick äntligen remissen iväg. Men aja, det är väl tyvärr bara att vänta 😊
hur går det för dig där?Vad bra att ni har kommit igång äntligen! hoppas att du känner en viss lättnad.
Vår remiss gick i början av maj och vi hade första träffen i slutet av juli - och då ingick sommarledigheten. sedan fick vi vänta några månader (tills oktober) för att börja behandling. vi hade redan utredas då. förhoppningsvis får ni tid snarast!
vi har haft fin bemötande från de - alla är super snälla. Enda sak är att vi får träffa många olika läkare, istället för att ha någon ständig.
-
Tack alla som delar era erfarenheter ❤️
Sedan sist jag var inne här har jag försökt minska min arbetsbelastning och stress, men också tänka att jag inte kan påverka allt. Det i sig har minskat min strsss också.
invåntar fortfarande mens -
Jag har precis tagit min triggersprutor nu och börjar bli riktigt nervös inför själva äggplocket. Är det någon här som har erfarenhet från det och som skulle vilja dela med sig? Gjorde det väldigt ont? Hur kändes det efteråt?
Just nu har jag riktigt ont och jag har ganska svårt att röra mig. Kände mig okej imorse så gick på en lunch vilket va ett misstag då all rörelse gjorde att smärtan blev mycket värre. -
Spannande men super förståeligt att du känner dig nervös. Det finns en tråd längre ner som heter ?positiva erfarenheter från äggplocket? eller liknande som kan vara hjälpsam. Jag själv skrev föjlande ? det var skönt med lugnande / smärtstillande. Vid slutet av ingreppet började det kännas lite grann, så efterfrågade jag lite mer smärtstilland. det fick jag och kände inget mer. Dock var jag lite överstimulerade efteråt och små obekväm i några dagar - men inte så jobbigt?Anonym (Längtan) skrev 2026-01-17 22:29:56 följande:Jag har precis tagit min triggersprutor nu och börjar bli riktigt nervös inför själva äggplocket. Är det någon här som har erfarenhet från det och som skulle vilja dela med sig? Gjorde det väldigt ont? Hur kändes det efteråt?
Just nu har jag riktigt ont och jag har ganska svårt att röra mig. Kände mig okej imorse så gick på en lunch vilket va ett misstag då all rörelse gjorde att smärtan blev mycket värre.
-
Tack för svaret! Fick ni kallelsen till 1a besöket tätt inpå själva besöket eller kom den ett tag innan?alison13 skrev 2026-01-17 08:17:27 följande:Vad bra att ni har kommit igång äntligen! hoppas att du känner en viss lättnad.
Vår remiss gick i början av maj och vi hade första träffen i slutet av juli - och då ingick sommarledigheten. sedan fick vi vänta några månader (tills oktober) för att börja behandling. vi hade redan utredas då. förhoppningsvis får ni tid snarast!
vi har haft fin bemötande från de - alla är super snälla. Enda sak är att vi får träffa många olika läkare, istället för att ha någon ständig.
skönt att höra att ni är nöjda med bemötandet! Hoppas allt kommer gå bra för er under ivf-försöken☺️ -
Va skönt att höra att det inte va alltför jobbigt! Tack jag ska kika på den tråden.Anonym (Selma) skrev 2026-01-18 06:53:18 följande:Spannande men super förståeligt att du känner dig nervös. Det finns en tråd längre ner som heter ?positiva erfarenheter från äggplocket? eller liknande som kan vara hjälpsam. Jag själv skrev föjlande ? det var skönt med lugnande / smärtstillande. Vid slutet av ingreppet började det kännas lite grann, så efterfrågade jag lite mer smärtstilland. det fick jag och kände inget mer. Dock var jag lite överstimulerade efteråt och små obekväm i några dagar - men inte så jobbigt? -
alison13 skrev 2026-01-17 07:54:12 följande:Jag är också super pirrig inför UL men samtidigt håller kvar lite nervositet att något ska inte se bra ut och typ behöva vänta en till cykel. hade varit så typiskt vid det här läget. En sak som jag har verkligen fått träna på under hela infertiliteten är tålamodet!!
ang. graderingen- hade mardröm inätt att mina embryon hade super dåliga gradering (typ 1CC och 8BC - vilket inte ens existerar) Och läkaren fick återföra alla samtidigt!
vi har 5 stycken i frysen, vilken känns mycket skönt och det var över våra (inklusivt läkarens) förväntningar.
Skönt att ni har så många i frysen! Åh vilken hemskt dröm, men tror verkligen inte du behöver oroa dig över det, förstår det som att svenska kliniker bara fryser embryon med bra eller helt ok graderingar så det är säkert jättefina små embryon som ligger i frysen!
fattar dock verkligen känslan, jag är så pirrig men vågar fortfarande inte helt tro att det kommer bli återföring. Är förväntansfull men samtidigt så rädd för allt som kan gå fel så kommer nog inte helt våga tro på det innan ett embryo faktiskt är på plats. Håller tummarna i veckan för att allt ser fint ut på ultraljud 🤞
-
Bra tips om den tråden. Jag har också skrivit om mina upplevelser där, båda äggplockem för mig har gått bra och jag har känt mig fint omhändertagen av kliniken under äggplocket. lycka till!Anonym (Selma) skrev 2026-01-18 06:53:18 följande:Spannande men super förståeligt att du känner dig nervös. Det finns en tråd längre ner som heter ?positiva erfarenheter från äggplocket? eller liknande som kan vara hjälpsam. Jag själv skrev föjlande ? det var skönt med lugnande / smärtstillande. Vid slutet av ingreppet började det kännas lite grann, så efterfrågade jag lite mer smärtstilland. det fick jag och kände inget mer. Dock var jag lite överstimulerade efteråt och små obekväm i några dagar - men inte så jobbigt? -
Tredje dagen med sprutor idag. Vet någon om det är normalt att mensen blir kortare för att man börjar med sprutor? Brukar ha 3-4 ibland 5 dagar mens. Det var som att mensen slutade tvärt med första sprutan. Jag fick alltså typ 1,5 dag mens och otrooooligt lite volym. Behövde knappt använda mensskydd. Någon som vet om det kan vara så? Är min korta mens något jag behöver vara orolig för? Är kort och "lite" mens ett tecken på att man inte har så bra livmoderslemhinna?
Och en till fråga... Är det normalt att ha ont i äggstockarna redan nu på dag tre?