-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
josa9 skrev 2026-01-17 07:55:38 följande:de har fått remiss för vår del så nu väntar vi på vår första kallelse. Väntetiden är 3-4 mån. Skönt att det är på gång men blir så frustrerad över all väntan 🙈 försökt sen maj -24 ungefär, skickade in begäran om fertilitetsutredning efter ett år och nu vid jul gick äntligen remissen iväg. Men aja, det är väl tyvärr bara att vänta 😊
hur går det för dig där?Vad bra att ni har kommit igång äntligen! hoppas att du känner en viss lättnad.
Vår remiss gick i början av maj och vi hade första träffen i slutet av juli - och då ingick sommarledigheten. sedan fick vi vänta några månader (tills oktober) för att börja behandling. vi hade redan utredas då. förhoppningsvis får ni tid snarast!
vi har haft fin bemötande från de - alla är super snälla. Enda sak är att vi får träffa många olika läkare, istället för att ha någon ständig.
-
Tack alla som delar era erfarenheter ❤️
Sedan sist jag var inne här har jag försökt minska min arbetsbelastning och stress, men också tänka att jag inte kan påverka allt. Det i sig har minskat min strsss också.
invåntar fortfarande mens -
Jag har precis tagit min triggersprutor nu och börjar bli riktigt nervös inför själva äggplocket. Är det någon här som har erfarenhet från det och som skulle vilja dela med sig? Gjorde det väldigt ont? Hur kändes det efteråt?
Just nu har jag riktigt ont och jag har ganska svårt att röra mig. Kände mig okej imorse så gick på en lunch vilket va ett misstag då all rörelse gjorde att smärtan blev mycket värre. -
Spannande men super förståeligt att du känner dig nervös. Det finns en tråd längre ner som heter ?positiva erfarenheter från äggplocket? eller liknande som kan vara hjälpsam. Jag själv skrev föjlande ? det var skönt med lugnande / smärtstillande. Vid slutet av ingreppet började det kännas lite grann, så efterfrågade jag lite mer smärtstilland. det fick jag och kände inget mer. Dock var jag lite överstimulerade efteråt och små obekväm i några dagar - men inte så jobbigt?Anonym (Längtan) skrev 2026-01-17 22:29:56 följande:Jag har precis tagit min triggersprutor nu och börjar bli riktigt nervös inför själva äggplocket. Är det någon här som har erfarenhet från det och som skulle vilja dela med sig? Gjorde det väldigt ont? Hur kändes det efteråt?
Just nu har jag riktigt ont och jag har ganska svårt att röra mig. Kände mig okej imorse så gick på en lunch vilket va ett misstag då all rörelse gjorde att smärtan blev mycket värre.
-
Tack för svaret! Fick ni kallelsen till 1a besöket tätt inpå själva besöket eller kom den ett tag innan?alison13 skrev 2026-01-17 08:17:27 följande:Vad bra att ni har kommit igång äntligen! hoppas att du känner en viss lättnad.
Vår remiss gick i början av maj och vi hade första träffen i slutet av juli - och då ingick sommarledigheten. sedan fick vi vänta några månader (tills oktober) för att börja behandling. vi hade redan utredas då. förhoppningsvis får ni tid snarast!
vi har haft fin bemötande från de - alla är super snälla. Enda sak är att vi får träffa många olika läkare, istället för att ha någon ständig.
skönt att höra att ni är nöjda med bemötandet! Hoppas allt kommer gå bra för er under ivf-försöken☺️ -
Va skönt att höra att det inte va alltför jobbigt! Tack jag ska kika på den tråden.Anonym (Selma) skrev 2026-01-18 06:53:18 följande:Spannande men super förståeligt att du känner dig nervös. Det finns en tråd längre ner som heter ?positiva erfarenheter från äggplocket? eller liknande som kan vara hjälpsam. Jag själv skrev föjlande ? det var skönt med lugnande / smärtstillande. Vid slutet av ingreppet började det kännas lite grann, så efterfrågade jag lite mer smärtstilland. det fick jag och kände inget mer. Dock var jag lite överstimulerade efteråt och små obekväm i några dagar - men inte så jobbigt? -
alison13 skrev 2026-01-17 07:54:12 följande:Jag är också super pirrig inför UL men samtidigt håller kvar lite nervositet att något ska inte se bra ut och typ behöva vänta en till cykel. hade varit så typiskt vid det här läget. En sak som jag har verkligen fått träna på under hela infertiliteten är tålamodet!!
ang. graderingen- hade mardröm inätt att mina embryon hade super dåliga gradering (typ 1CC och 8BC - vilket inte ens existerar) Och läkaren fick återföra alla samtidigt!
vi har 5 stycken i frysen, vilken känns mycket skönt och det var över våra (inklusivt läkarens) förväntningar.
Skönt att ni har så många i frysen! Åh vilken hemskt dröm, men tror verkligen inte du behöver oroa dig över det, förstår det som att svenska kliniker bara fryser embryon med bra eller helt ok graderingar så det är säkert jättefina små embryon som ligger i frysen!
fattar dock verkligen känslan, jag är så pirrig men vågar fortfarande inte helt tro att det kommer bli återföring. Är förväntansfull men samtidigt så rädd för allt som kan gå fel så kommer nog inte helt våga tro på det innan ett embryo faktiskt är på plats. Håller tummarna i veckan för att allt ser fint ut på ultraljud 🤞
-
Bra tips om den tråden. Jag har också skrivit om mina upplevelser där, båda äggplockem för mig har gått bra och jag har känt mig fint omhändertagen av kliniken under äggplocket. lycka till!Anonym (Selma) skrev 2026-01-18 06:53:18 följande:Spannande men super förståeligt att du känner dig nervös. Det finns en tråd längre ner som heter ?positiva erfarenheter från äggplocket? eller liknande som kan vara hjälpsam. Jag själv skrev föjlande ? det var skönt med lugnande / smärtstillande. Vid slutet av ingreppet började det kännas lite grann, så efterfrågade jag lite mer smärtstilland. det fick jag och kände inget mer. Dock var jag lite överstimulerade efteråt och små obekväm i några dagar - men inte så jobbigt? -
Tredje dagen med sprutor idag. Vet någon om det är normalt att mensen blir kortare för att man börjar med sprutor? Brukar ha 3-4 ibland 5 dagar mens. Det var som att mensen slutade tvärt med första sprutan. Jag fick alltså typ 1,5 dag mens och otrooooligt lite volym. Behövde knappt använda mensskydd. Någon som vet om det kan vara så? Är min korta mens något jag behöver vara orolig för? Är kort och "lite" mens ett tecken på att man inte har så bra livmoderslemhinna?
Och en till fråga... Är det normalt att ha ont i äggstockarna redan nu på dag tre? -
Kan inte uttala mig om din första fråga för att jag helt enkelt inte minns hur min mens var under stimuleringen.kamd skrev 2026-01-18 15:55:40 följande:Tredje dagen med sprutor idag. Vet någon om det är normalt att mensen blir kortare för att man börjar med sprutor? Brukar ha 3-4 ibland 5 dagar mens. Det var som att mensen slutade tvärt med första sprutan. Jag fick alltså typ 1,5 dag mens och otrooooligt lite volym. Behövde knappt använda mensskydd. Någon som vet om det kan vara så? Är min korta mens något jag behöver vara orolig för? Är kort och "lite" mens ett tecken på att man inte har så bra livmoderslemhinna?
Och en till fråga... Är det normalt att ha ont i äggstockarna redan nu på dag tre?
Man angående andra frågan - det som jag minns är att jag hade flest symtom i början av behandlingen (huvudvärk mm) och sedan avtog dem tills typ efter äggplocket. Kanske typ att kroppen vänjer sig till hormonerna -
hej! Har du haft äggplocket idag? Hoppas att det har inte varit för jobbigt och att ni har fått fin resultat!Anonym (Längtan) skrev 2026-01-17 22:29:56 följande:Jag har precis tagit min triggersprutor nu och börjar bli riktigt nervös inför själva äggplocket. Är det någon här som har erfarenhet från det och som skulle vilja dela med sig? Gjorde det väldigt ont? Hur kändes det efteråt?
Just nu har jag riktigt ont och jag har ganska svårt att röra mig. Kände mig okej imorse så gick på en lunch vilket va ett misstag då all rörelse gjorde att smärtan blev mycket värre.
-
Hej hej!
Jag har precis börjat utforska detta så skulle verkligen uppskatta lite hjälp :)
Vad är anledningen till att man väljer att gå privat vs offentligt?
I Dalarna t.ex så sa det att det är 2 mån väntetid till kurator och blodprover samt 1 mån ytterligare det till läkare. Så det är ju inte hela världen.
MEN man får endast IVF om de anser att det behövs som sista utväg. Så det är väl det som är kruxet antar jag - hur de nu bedömmer det?
Att om man inte vill riskera att vänta så kör man det privat? Är det detta som är själva kruxet med offentligt vs privat?
För just den staden i Dalarna jag pratade med skickar sen ändå remiss till Livio så efter det bör det inte vara några ytterligare väntetider? -
alison13 skrev 2026-01-19 08:59:04 följande:hej! Har du haft äggplocket idag? Hoppas att det har inte varit för jobbigt och att ni har fått fin resultat!Hej, precis kommit hem nu och tyvärr va det lite värre än vad jag väntade mig men det beror nog på att jag hade väldigt många små blodkärl som låg i vägen vilket ledde till att de behövde sticka flera gånga. Detta är tydligen väldigt olika från person till person. Kan också vara så att jag är mer smärtkänslig än vad jag trodde hehe. De på kliniken va däremot underbara och jag kände mig väldigt omhändertagen.
Resultat hittills va bra. 15 ägg fick de ut så nu väntar vi med spänning på hur många som blir befruktade och som sedan kan skickas in i frysen. Blev totalfrys för min del vilket just nu känns lite skönt så att kroppen kan återhämta sig lite.