-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
JNMK skrev 2026-01-27 21:05:50 följande:Åh känner så mycket med dig! Vi hade liknande första äggplocket, 14 ägg men bara ett befruktat och ingen blastocyst. Kändes så hopplöst och började googla äggdonation osv. Vårt andra försök med icsi gick dock mycket bättre, då fick vi bra befruktning och blastocyster. så nästa försök kan gå mycket bättre❤️Vad skönt att höra att det gick bättre för er andra gången! Det ger oss lite hopp ❤️
Vi hade ett samtal med läkare igår som flaggade för att i och med att våra förutsättningar såg så bra ut men resultatet blev så pass dåligt, så indikerar det att äggen har dålig kvalité i och med att vi kör med donerade spermier. Men de kan inte bekräfta något innan vi kör en till behandling. Känns tungt, men vi ska testa en gång till där de ska använda ICSI så får vi se hur det går. Men vi börjar samtidigt förbereda oss på det värsta så får vi bli positivt överraskade om det mot förmodan går bra. Hoppas det går bra för er i er resa!
-
jag tycker det låter jättekonstigt att de dömer ut äggen efter ett försök utan icsi. Vår klinik förklarade det som att hos vissa är äggens ?skal? hårdare så spermierna har jättesvårt att ta sig in på egen hand (även om de är bra), men att det löser sig med icsi. När vi var på återbesök efter vår första behandling efter att vi knappt fick någon befruktning sa läkaren att icsi troligen skulle vara en gamechanger för oss. Min sambo hade toppenvärden i utredningen och det var ändå ingen som började prata om att mina ägg var dåliga efter vårt första försök. Hoppas det kan ge lite hopp ❤️Anonym (anonym13) skrev 2026-01-28 13:20:47 följande:Vad skönt att höra att det gick bättre för er andra gången! Det ger oss lite hopp ❤️
Vi hade ett samtal med läkare igår som flaggade för att i och med att våra förutsättningar såg så bra ut men resultatet blev så pass dåligt, så indikerar det att äggen har dålig kvalité i och med att vi kör med donerade spermier. Men de kan inte bekräfta något innan vi kör en till behandling. Känns tungt, men vi ska testa en gång till där de ska använda ICSI så får vi se hur det går. Men vi börjar samtidigt förbereda oss på det värsta så får vi bli positivt överraskade om det mot förmodan går bra. Hoppas det går bra för er i er resa!
-
alison13 skrev 2026-01-28 07:26:20 följande:Tack detsamma!!! Så pirrig!Har allt gått bra idag?
nu börjar ruvardagarna, så spännande! Har du någon strategi för att inte bli knäpp fram till testdag? ????
-
kamd skrev 2026-01-28 12:38:55 följande:Tack för lite hoppfulla ord! Mår väldigt bra idag också. Så tacksam för det. Inga blödningar och magen är mindre svullen än dagen inna äggplocket. Är bara väääldigt trött så jag är ändå hemma från jobbet idag och vilar.
Det är svårt att behålla hoppet, men vi försöker! På tisdag får vi veta om det blev något till frysen.
Tycker fortfarande att det är väldigt oklart när återföring blir. Min mens/bortfallsblödning som borde komma om någon vecka, kan man inte göra FET på ägglossningen som kommer efter den? Måste man vänta på en ytterligare mens, och göra det på ägglossningen som kommer efter det? Det blir ju i så fall någon gång mot slutet på mars. Känns som en evighet.
alison13 Hur gick det för dig, du hade återföring idag väl? Hoppas allt gick superbra och att ruvardagarna blir bra ????Tack!! Det gick smidigt idag! Var in och ut i under 30 minuter och sen tillbaka till jobbet!
jag ska hålla tummarna att ni får några fina embryo till frysen. Men en annan sak som jag upplever som en stor trygghet är at vi har 2 försök kvar Om ingenting fäster. Såklart var det jobbig men samtidigt det kan göras om igen - och förhoppningsvis kan kliniken undersöka mer och justera protokollet!
-
JNMK skrev 2026-01-28 14:35:02 följande:Har allt gått bra idag?
nu börjar ruvardagarna, så spännande! Har du någon strategi för att inte bli knäpp fram till testdag? ????
Jag blev plötsligt SJUK nervös men det gick jättebra tror jag :) lite mensliknande värk men ingenting större än så. Och nu känner jag en inre lugn litegrann. Hur gick det för dig?
för att vara helt ärligt - jag kommer testa innan den officiella festdagen. Jag har testdag 9/2 men kommer börja testa på onsdag troligen. Jag kan inte vänta. vad är din plan?
-
Vad skönt att det gick bra! Jag var också så nervös. Var väldigt orolig hela förmiddagen för upptiningen, men så snart vi kom dit och fick veta att allt gått bra så blev jag också väldigt lugn. Återföringen gick så fort, har nog fortfarande inte helt fattat att det är ett litet embryo där inne..alison13 skrev 2026-01-28 20:17:03 följande:Jag blev plötsligt SJUK nervös men det gick jättebra tror jag :) lite mensliknande värk men ingenting större än så. Och nu känner jag en inre lugn litegrann. Hur gick det för dig?
för att vara helt ärligt - jag kommer testa innan den officiella festdagen. Jag har testdag 9/2 men kommer börja testa på onsdag troligen. Jag kan inte vänta. vad är din plan?
Fattar att det är svårt att hålla sig till testdagen, den känns långt borta. Just nu känner jag mig lugn och som att jag kommer klara hålla mig, men vet att det kommer bli svårare och svårare ju närmare det blir. Men tror jag kommer tycka det är för jobbigt att fortsätta med cyklogesten om det är negativt, så just nu är planen att testa först på testdagen (10 feb). Men mycket kan ju hända från till dess 😅 -
kamd skrev 2026-01-28 12:38:55 följande:Tack för lite hoppfulla ord! Mår väldigt bra idag också. Så tacksam för det. Inga blödningar och magen är mindre svullen än dagen inna äggplocket. Är bara väääldigt trött så jag är ändå hemma från jobbet idag och vilar.
Det är svårt att behålla hoppet, men vi försöker! På tisdag får vi veta om det blev något till frysen.
Tycker fortfarande att det är väldigt oklart när återföring blir. Min mens/bortfallsblödning som borde komma om någon vecka, kan man inte göra FET på ägglossningen som kommer efter den? Måste man vänta på en ytterligare mens, och göra det på ägglossningen som kommer efter det? Det blir ju i så fall någon gång mot slutet på mars. Känns som en evighet.
alison13 Hur gick det för dig, du hade återföring idag väl? Hoppas allt gick superbra och att ruvardagarna blir bra ????7 ägg är verkligen inte dåligt, även om jag förstår att det kändes snopet när det var så många fler äggblåsor.
Såg att ni går på Sophiahemmet, där får man göra FET på bortfallsblödningen om man får glad gubbe på ägglossningstest i cykeln direkt efter. Så var det iaf för oss (jag fick dock inte utslag på ÄL- testen). Så finns nog god chans att ni kan köra på direkt med frysåterföring 😊
-
tog du GnRh trigger eller hCG? Jag har fått veta att det blir en cykels uppehåll och de gör inte en överföring på bortfallsblödmen?kamd skrev 2026-01-28 12:38:55 följande:Tack för lite hoppfulla ord! Mår väldigt bra idag också. Så tacksam för det. Inga blödningar och magen är mindre svullen än dagen inna äggplocket. Är bara väääldigt trött så jag är ändå hemma från jobbet idag och vilar.
alison13 Hur gick det för dig, du hade återföring idag väl? Hoppas allt gick superbra och att ruvardagarna blir bra ???? -
Fick idag besked om att 7 blastocyster har frysts. Har bölat av lycka för herregud hade aldrig kunnat ens hoppas på de siffrorna. 3st dag 5 och 4st dag 6
-
Hej alla,
Vilken fin tråd! Jag är inte riktigt i start av IVF ännu - utan väntar på min bokade tid för fertilitetsutredning. Men såklart, tänker lite längre framåt för att inte tappa hoppet och tänker att IVF kommer det nog bli. Jag och min partner började försöka aktivt i Okt-24 och fick ganska snabbt ett utomkvedshavandeskap. Har under 2025 därför redan fått göra ganska mycket undersökningar/provtagningar så har ganska bra koll på mitt läge. Däremot har vi ingen koll på min killes simmare, så där är vi lite mer nyfikna av vad fertilitetsutredningen kommer visa.
Vi är inbokade på Sophiahemmet för utredningen om ca 2 månader och har hört så mycket gott om dem. Ser att det är många här i tråden som går på Sophiahemmet. Vill ni dela med er lite snabbt hur lång tid processen tog för er från första besöket vid utredningen till IVF? Hur lång tid tog den att få resultat från? skickades remiss för IVF direkt därefter eller fick ni fortsätta försöka ett tag själva? Och från att remiss skickades, och de blev godkänt, hur lång tid till uppstart av IVFen?
Hejar på er alla! 🤗💛