• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (Lily96)
    kamd skrev 2025-12-31 10:51:45 följande:
    Kul! Välkommen! 🥰 Vad gör man på det "första besöket"? Är man redo med allt att bara börja efter det besöket? Får man alla sprutor och sånt?

Vi fick fylla i varsin hälsodeklaration, träffa läkaren, gå igenom vår bakgrunden till varför vi var där (endometrios och PCO). Läkaren presenterade sitt förslag på program och berättade mer ingående hur processen fortskrider.
    Vi fick kort program till min förtjusning, trodde vi skulle behöva långt med nedreglering osv.
    Mot slutet av besöket gjorde vi nytt vul. Läkaren ordinerande medicinerna som man sedan hämtar ut på apoteket. De gick dock inte igenom hur man tar sprutorna utan hänvisade till internet och instruktion.

Nu har vi hämtat ut allt och ska höra av oss till kliniken så fort mensen kommer för ok att börja ta sprutorna och då planerar de in nya vul och prel äggplock. Mensen har nog aldrig varit mer efterlängtad! 😄

• Anonym (Drömmeromtvå)

Hej 👋 
    Tänker att jag hoppar in här också, alltid kul att följas åt! Jag fick min son i januari 2025. Under hösten valde jag att återföra embryot jag hade kvar i frysen, det fäste men fick kemisk graviditet.. pratade med kliniken för några veckor sen och ska starta en ny ivf omgång i februari. Nu är jag sååå pirrig och förväntansfull ☺️ någon mer som gör syskonförsök?

• Hejasommaren
    kamd skrev 2025-12-31 11:02:26 följande:
    Åh, beklagar! ❤️????? Vi har precis gjort ett sista eller näst sista naturligt försök, lite beroende på när vi får börja IVF. Vi har ju såklart en förhoppning om att bli en "sådan där" som plussar i väntan på IVF... Men jag har samtidigt förlorat all tilltro till att det ska gå naturligt, trots att läkaren tror att det går...

I vilken region är det sådan kötid?
    Åh jag förstår, håller alla tummarna att det går vägen för er före IVF! ❤️ 

vi har fått remiss till Akademiska i Uppsala. Jag tycker ändå kötiden var helt okej, var inställd på mycket längre😅
  • kacko

Hej på er!

Har någon erfarenhet av någon klinik i Stockholm ? vilken ska man välja? Vi har fått välja mellan Livio, Sophiahemmet, C Medical Gynekologi, Stockholm IVF, Ovumia och Karolinska Huddinge.

Det jag är mest orolig för är ägguttaget: hur olika kliniker gör processen och vilken som är bäst på patientbemötande och smärtlindring, så att ägguttaget inte gör ont. Om någon har erfarenhet av någon av klinikerna jag nämnt, får ni gärna rekommendera.

Jag har svårt att välja, och när man googlar hittar man inte så mycket. Vi har fått remiss och tänkte kontakta kliniken i mars och förhoppningsvis börja i april.

• Motherofdachshunds

Hej!

Vi har försökt ett år utan lycka och började utredning i augusti. Nu har jag precis genomgått min första återföring, tyvärr med negativt resultat idag. I utredningen såg allt bra ut för både mig och min man, har dock haft äggledarinflammation i tonåren som kan ha stökat till det men hade ändå en stor förhoppning att det skulle lösa sig med ivf då det i så fall är ett mekaniskt fel.

Klart det är lite ledsamt att det inte tog på första försöket, men det som stör mig mest är väl att jag nu måste vänta 1.5 månad innan nästa återföring - inte lätt för en rastlös själ men jag gissar att det är bra att kroppen får återhämta sig lite.

Skönt att ha likasinnade som sitter i samma båt! Håller tummarna för er alla där ute att 2026 är vårt år!

• Motherofdachshunds

Kan tillägga att vi gör vår ivf på Sophiahemmet och har bara goda saker att säga, otroligt duktiga och trevliga läkare, sjuksköterskor och barnmorskor. Har känt mig otroligt trygg i deras händer, samt att väntetiderna har varit snabba. 

Och ett tips till er alla där ute, även om det är frestande; testa inte i förtid. Får man ett negativt svar hamnar man i något slags limbo där det fortfarande kan bli positivt men kanske inte. I mitt fall blev det inte det och jag önskar att jag väntat. Kommer inte göra det misstaget igen!

• josa9

Hej! Kikar också in här. Försökt sen april/maj 2024. Genomgått utredning sommar/höst 2025 och nu är remiss inskickad för ivf-behandling med en väntetid på 3-4 mån till första besöket. Skönt att processen är igång men blir så frustrerad över all väntan 😞

• Anonym (Lily96)
    Motherofdachshunds skrev 2026-01-02 16:49:26 följande:

Hej!

Vi har försökt ett år utan lycka och började utredning i augusti. Nu har jag precis genomgått min första återföring, tyvärr med negativt resultat idag. I utredningen såg allt bra ut för både mig och min man, har dock haft äggledarinflammation i tonåren som kan ha stökat till det men hade ändå en stor förhoppning att det skulle lösa sig med ivf då det i så fall är ett mekaniskt fel.

Klart det är lite ledsamt att det inte tog på första försöket, men det som stör mig mest är väl att jag nu måste vänta 1.5 månad innan nästa återföring - inte lätt för en rastlös själ men jag gissar att det är bra att kroppen får återhämta sig lite.

Skönt att ha likasinnade som sitter i samma båt! Håller tummarna för er alla där ute att 2026 är vårt år!

Beklagar att det inte tog sig, hoppas kroppen är mer mottaglig nästa cykel🍀

Vilket program fick ni och vad blev resultatet vid plock och befruktning? Om vi inte lyckas på IVF Sthlm tänker vi byta till Sophiahemmet. 

• JNMK

Hej alla kämpar! 

Jag och min sambo gjorde utredning (oförklarat barnlösa) under juni 2025, fick godkänd remiss i slutet på sommaren och började vårt första försök i september. Fick tyvärr bara ett befruktat ägg i första försöket (vilket troligtvis förklarar varför vi inte lyckats på egen hand) och vi fick ingenting för återföring. Gjorde vårt andra försök i slutet på oktober med icsi och fick då tre blastocyster till frysen. Blev dock överstimulerad och sen hade kliniken juluppehåll så har inte fått göra något återföring ännu, men efter nästa mens ska vi förhoppningsvis få göra vår första återföring. 

För er som håller på och startar upp och är nervösa för ägguttag så kan jag säga att det för min del (de två som jag gjort under hösten) har gått jättebra. Kliniken (går på sophiahemmet) har gett bra med smärtstillande och tagit väldigt fint omhand om mig båda gångerna.

håller tummarna för oss allihop! 

• rajs

Jag ska börja med sprutor för IVF nästa vecka. Jag har gjort fyra inseminationer under hösten som inte tog sig. Jag försöker skaffa barn på egen hand, påbörjade hela processen våren 2024. 

Har vad jag vet inga egentliga problem som är kända. Har ett normal-lågt AMH och endometrios. Så får se vad som händer 

Svar på tråden IVF 2026