-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Hej på er alla!
Hoppas det är okej att jag hoppas in trots gammal i IVF-världen. Vi har oförklarad infertilitet, 37 år och normalt AMH. Gör vår femte stimulering nu.
För egen del har jag väldigt svårt att känns hopp så här långt in i resan, men jag blir inspirerad av alla som lyckas och det har varit magiskt att följa andra som gjort det.
Ta hand om er och försök var så snälla mot er själva som bara möjligt. Det är en tuff resa för de allra flesta ♥️ stor kram!
-
Anonym (Längtan) skrev 2026-01-06 12:13:19 följande:Hej!
Vi har också fått diagnosen oförklarlig barnlöshet och för snart 1,5 år sedan fick vi ett missfall
Jag fick min remiss godkänd i mellandagarna och hade första mötet igår. Idag kom mensen, så jag börjar med sprutorna redan imorgon. Imorgon ska vi även träffa en barnmorska som går igenom alla sprutor med mig och min sambo så att vi gör rätt.
Allt har varit via C Medical. Jag har gått där tidigare på vanlig gyn också och har alltid varit nöjd. Alla är trevliga och allt har gått väldigt snabbt hittills.
Det är kul och skönt att läsa och höra allas historier🌸
Härligt att ni får komma igång nu! Lycka till med sprutorna och ägguttaget, kommer säkert gå fint!
Förstår att det är svårt att känna hopp efter motgångar. Vi hade en tuff start utan embryon/återföring och det kändes så hopplöst. Jag blir förundrad över vilken styrka som finns hos oss som behöver göra ivf och hur modiga alla är som orkar kämpa på. Läste någonstans att inom ivf krävs det i slutänden inget hopp eller positiv inställning, utan orken att fortsätta trots motgångar. Jag håller tummarna för dig Josefine, att det är femte gången gillt❣️ Har ni bytt klinik mellan försöken?Josefine1987 skrev 2026-01-09 15:21:14 följande:Hej på er alla!
Hoppas det är okej att jag hoppas in trots gammal i IVF-världen. Vi har oförklarad infertilitet, 37 år och normalt AMH. Gör vår femte stimulering nu.
För egen del har jag väldigt svårt att känns hopp så här långt in i resan, men jag blir inspirerad av alla som lyckas och det har varit magiskt att följa andra som gjort det.
Ta hand om er och försök var så snälla mot er själva som bara möjligt. Det är en tuff resa för de allra flesta ♥️ stor kram!
-
Hej!
Hoppar in i tråden, har försökt få till ett syskon sedan 2023. Har fått två plus som båda båda blev kemiska missfall. Vi är båda lite äldre så tiden börjar vara knapp så nu har vi skickat in till ivf-klinik för att höra vad dom säger. Eftersom vi fått barn naturliga vägen tidigare så får vi betala allt själv.
Det som nästan oroar mig mest är att vi bor långt från närmsta klinik, hur ska vi kunna resa fram och tillbaka flera gånger mtp jobb och barnet vi redan har? Logistiken känns svår. Fler som bor avisides och har svårt att komma till kliniken? -
JNMK skrev 2026-01-10 16:12:31 följande:Härligt att ni får komma igång nu! Lycka till med sprutorna och ägguttaget, kommer säkert gå fint!
Förstår att det är svårt att känna hopp efter motgångar. Vi hade en tuff start utan embryon/återföring och det kändes så hopplöst. Jag blir förundrad över vilken styrka som finns hos oss som behöver göra ivf och hur modiga alla är som orkar kämpa på. Läste någonstans att inom ivf krävs det i slutänden inget hopp eller positiv inställning, utan orken att fortsätta trots motgångar. Jag håller tummarna för dig Josefine, att det är femte gången gillt❣️ Har ni bytt klinik mellan försöken?Josefine1987 skrev 2026-01-09 15:21:14 följande:Hej på er alla!
Jaa, hsr också läst det och tycker det känns skönt att veta ♥️ vi har inte bytt då vår regionen fortfarande står för kostnaden trots femte plocket. Dom räknar det inte som försök om man inte får något embryo. Lyckas det inte denna gång så ska vi dock byta klinik.
Hur går det för dig?
-
Det verkar inte bli någon IVF denna cykel. Vi står på återbudslistan men än har ingen ringt. Nu har mellanblödningar börjat komma som vanligt, så det är bara dagar kvar till mens. Suck. Hoppas inte ens på naturlig graviditet längre. Blir bara ledsen för att vi inte kan påbörja IVF, inte att jag inte är gravid... Men efter 17 gånger är det ju det nya normala.
Nästa cykeln kommer SJUKT olägligt. Min morbror ska bo hos oss i en vecka och hjälpa oss med att flytta och renovera badrummet mitt i det hela. Det kommer vara stressigt och noll egentid. Han vet ingenting och vill helst inte behöva berätta. Men vi kommer bo under samma tak och är rädd för att det sammanfaller med äggplock och insättning.
Kan någon hjälpa mig med en tidslinje så jag kan se om det ens är rimligt? 😅
Om min mens är beräknad att börja 10 februari. När kan det tänkas ske äggplock och sånt? Jag vet att det varierar, men kan någon ge ett exempel? Kort protokoll.
-
Jag började med sprutor den 3 april, tror det var andra eller tredje dagen efter att mensen började. Äggplock den 15 april.kamd skrev 2026-01-11 23:38:40 följande:Det verkar inte bli någon IVF denna cykel. Vi står på återbudslistan men än har ingen ringt. Nu har mellanblödningar börjat komma som vanligt, så det är bara dagar kvar till mens. Suck. Hoppas inte ens på naturlig graviditet längre. Blir bara ledsen för att vi inte kan påbörja IVF, inte att jag inte är gravid... Men efter 17 gånger är det ju det nya normala.
Nästa cykeln kommer SJUKT olägligt. Min morbror ska bo hos oss i en vecka och hjälpa oss med att flytta och renovera badrummet mitt i det hela. Det kommer vara stressigt och noll egentid. Han vet ingenting och vill helst inte behöva berätta. Men vi kommer bo under samma tak och är rädd för att det sammanfaller med äggplock och insättning.
Om min mens är beräknad att börja 10 februari. När kan det tänkas ske äggplock och sånt? Jag vet att det varierar, men kan någon ge ett exempel? Kort protokoll.
Men det kan nog diffa ett antal dagar beroende på hur äggblåsorna utvecklat sig. :) -
Och jag började med sprutor den 27/9 och äggplocket skedde 8/10. hoppas att det löser sig för dig!!Anonym (Väntan) skrev 2026-01-12 15:03:10 följande:Jag började med sprutor den 3 april, tror det var andra eller tredje dagen efter att mensen började. Äggplock den 15 april.
Men det kan nog diffa ett antal dagar beroende på hur äggblåsorna utvecklat sig. :) -
Då förstår jag att ni är kvar på samma, vad bra att de räknar bara de behandlingar som resulterar i embryon! På vår klinik räknas varje ägguttag oavsett embryon eller inte, vilket kändes extra tufft när vi inte fick några i första behandlingen. Har ni justerat något i protokollet i denna behandling eller är det samma som tidigare?Josefine1987 skrev 2026-01-11 22:15:32 följande:Jaa, hsr också läst det och tycker det känns skönt att veta ♥️ vi har inte bytt då vår regionen fortfarande står för kostnaden trots femte plocket. Dom räknar det inte som försök om man inte får något embryo. Lyckas det inte denna gång så ska vi dock byta klinik.
Hur går det för dig?
Jag fick min mens igår och ringde och anmälde det till kliniken för att planera återföring och eftersom jag inte fått utslag på lh- stickor så ska jag nu få göra monitorerad cykel, så har första ultraljud om ca en vecka. Känner mig både pirrig och nervös/orolig. Efter ett halvår med ivf utan någon återföring vågar jag knappt tro att det blir en snart, men hoppas såklart 🙏 -
kamd skrev 2026-01-11 23:38:40 följande:Det verkar inte bli någon IVF denna cykel. Vi står på återbudslistan men än har ingen ringt. Nu har mellanblödningar börjat komma som vanligt, så det är bara dagar kvar till mens. Suck. Hoppas inte ens på naturlig graviditet längre. Blir bara ledsen för att vi inte kan påbörja IVF, inte att jag inte är gravid... Men efter 17 gånger är det ju det nya normala.
Vad segt med ytterligare väntan! Förstår att det känns stressigt och ej optimalt i nästa cykel, men ofta hittar man sätt att lösa det när man behöver. I vår första behandling bodde min mamma några dagar hos oss vilket jag tyckte var jobbigt, för vi hade inte berättat då. I den andra behandlingen bestämde vi oss för att berätta och det kändes så skönt att inte behöva smussla och hitta på bortförklaringar. Men man ska ju känna sig redo och bekväm med att berätta också.
Vår första behandling startade jag med sprutor cd2, första ultraljud (UL) cd 7, andra UL cd 9, äggmognadspruta cd 11 och ägguttag cd 13. Andra behandlingen sprutstart cd 2, UL cd 8 och 10, äggmognadspruta cd 13 och ägguttag cd 15.
-
Då är vi tvillingar! Ska börja med letrozole imorgon :)JNMK skrev 2026-01-12 18:12:21 följande:Då förstår jag att ni är kvar på samma, vad bra att de räknar bara de behandlingar som resulterar i embryon! På vår klinik räknas varje ägguttag oavsett embryon eller inte, vilket kändes extra tufft när vi inte fick några i första behandlingen. Har ni justerat något i protokollet i denna behandling eller är det samma som tidigare?
Jag fick min mens igår och ringde och anmälde det till kliniken för att planera återföring och eftersom jag inte fått utslag på lh- stickor så ska jag nu få göra monitorerad cykel, så har första ultraljud om ca en vecka. Känner mig både pirrig och nervös/orolig. Efter ett halvår med ivf utan någon återföring vågar jag knappt tro att det blir en snart, men hoppas såklart 🙏
håller tummarna till oss båda