-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
hej! Har du haft äggplocket idag? Hoppas att det har inte varit för jobbigt och att ni har fått fin resultat!Anonym (Längtan) skrev 2026-01-17 22:29:56 följande:Jag har precis tagit min triggersprutor nu och börjar bli riktigt nervös inför själva äggplocket. Är det någon här som har erfarenhet från det och som skulle vilja dela med sig? Gjorde det väldigt ont? Hur kändes det efteråt?
Just nu har jag riktigt ont och jag har ganska svårt att röra mig. Kände mig okej imorse så gick på en lunch vilket va ett misstag då all rörelse gjorde att smärtan blev mycket värre.
-
Hej hej!
Jag har precis börjat utforska detta så skulle verkligen uppskatta lite hjälp :)
Vad är anledningen till att man väljer att gå privat vs offentligt?
I Dalarna t.ex så sa det att det är 2 mån väntetid till kurator och blodprover samt 1 mån ytterligare det till läkare. Så det är ju inte hela världen.
MEN man får endast IVF om de anser att det behövs som sista utväg. Så det är väl det som är kruxet antar jag - hur de nu bedömmer det?
Att om man inte vill riskera att vänta så kör man det privat? Är det detta som är själva kruxet med offentligt vs privat?
För just den staden i Dalarna jag pratade med skickar sen ändå remiss till Livio så efter det bör det inte vara några ytterligare väntetider? -
alison13 skrev 2026-01-19 08:59:04 följande:hej! Har du haft äggplocket idag? Hoppas att det har inte varit för jobbigt och att ni har fått fin resultat!Hej, precis kommit hem nu och tyvärr va det lite värre än vad jag väntade mig men det beror nog på att jag hade väldigt många små blodkärl som låg i vägen vilket ledde till att de behövde sticka flera gånga. Detta är tydligen väldigt olika från person till person. Kan också vara så att jag är mer smärtkänslig än vad jag trodde hehe. De på kliniken va däremot underbara och jag kände mig väldigt omhändertagen.
Resultat hittills va bra. 15 ägg fick de ut så nu väntar vi med spänning på hur många som blir befruktade och som sedan kan skickas in i frysen. Blev totalfrys för min del vilket just nu känns lite skönt så att kroppen kan återhämta sig lite.
-
Anonym (Längtan) skrev 2026-01-19 12:49:39 följande:Hej, precis kommit hem nu och tyvärr va det lite värre än vad jag väntade mig men det beror nog på att jag hade väldigt många små blodkärl som låg i vägen vilket ledde till att de behövde sticka flera gånga. Detta är tydligen väldigt olika från person till person. Kan också vara så att jag är mer smärtkänslig än vad jag trodde hehe. De på kliniken va däremot underbara och jag kände mig väldigt omhändertagen.
Resultat hittills va bra. 15 ägg fick de ut så nu väntar vi med spänning på hur många som blir befruktade och som sedan kan skickas in i frysen. Blev totalfrys för min del vilket just nu känns lite skönt så att kroppen kan återhämta sig lite.
Oj! Tråkigt att höra att det gjorde mycket ont. hoppas att du har vilat mycket igår och din man har tagit hand om dig!
15 st är mycket bra förutsättningar- hålla tummarna för dig att det fortsätter gå bra. Och jag håller med att det är faktiskt bra med totalfrys för att kroppen ska vila en stund. Jag gjorde min ÄP i oktober och förbereder just nu inför ÅF förhoppningsvis nästa vecka
-
alison13 skrev 2026-01-20 07:51:27 följande:Oj! Tråkigt att höra att det gjorde mycket ont. hoppas att du har vilat mycket igår och din man har tagit hand om dig!
15 st är mycket bra förutsättningar- hålla tummarna för dig att det fortsätter gå bra. Och jag håller med att det är faktiskt bra med totalfrys för att kroppen ska vila en stund. Jag gjorde min ÄP i oktober och förbereder just nu inför ÅF förhoppningsvis nästa vecka
Va spännande med ÅF. Du måste vara superpirrig? såg att du skrev tidigare att du har 5 i frysen vilket låter som ett väldigt bra resultat. Hur många ägg fick du ut vid ÄP?
Man är ju otålig men jag har verkligen försökt intala mig själv att totalfrys är det absoluta bästa så att man ger kroppen och det lilla embryot den bästa chansen.
Min sambo är en obotlig optimist och väldigt bra på att få saker att kännas roliga istället för jobbiga. Så nu har vi börjat med att slå vad kring alla olika provresultat vilket faktiskt har funkat för humören.
Jag läste också en liten studie om kvinnor som fick träffa clowner och skratta direkt efter ÅF. I den lilla studien så hade de kvinnorna högre graviditetsfrekvens än de som inte hade träffat clownen. Låter superknäppt och studien är för liten för att man ska kunna lita på den (va typ 200 kvinnor med) men tänker att det borde ligga något i det ändå. Det är ju lättare sagt än gjort men ska verkligen försöka hålla humöret uppe.
-
Anonym (Längtan) skrev 2026-01-19 12:49:39 följande:Hej, precis kommit hem nu och tyvärr va det lite värre än vad jag väntade mig men det beror nog på att jag hade väldigt många små blodkärl som låg i vägen vilket ledde till att de behövde sticka flera gånga. Detta är tydligen väldigt olika från person till person. Kan också vara så att jag är mer smärtkänslig än vad jag trodde hehe. De på kliniken va däremot underbara och jag kände mig väldigt omhändertagen.
Vad fint att du blev väl omhändertagen. Det gör så mycket i hela den här karusellen när människorna i vården verkligen är närvarande, empatiska och ödmjuka.
Hur mår du idag? Känner du av något från plocket?
-
Anonym (Längtan) skrev 2026-01-20 09:09:36 följande:Va spännande med ÅF. Du måste vara superpirrig? såg att du skrev tidigare att du har 5 i frysen vilket låter som ett väldigt bra resultat. Hur många ägg fick du ut vid ÄP?
Man är ju otålig men jag har verkligen försökt intala mig själv att totalfrys är det absoluta bästa så att man ger kroppen och det lilla embryot den bästa chansen.
Min sambo är en obotlig optimist och väldigt bra på att få saker att kännas roliga istället för jobbiga. Så nu har vi börjat med att slå vad kring alla olika provresultat vilket faktiskt har funkat för humören.
Jag läste också en liten studie om kvinnor som fick träffa clowner och skratta direkt efter ÅF. I den lilla studien så hade de kvinnorna högre graviditetsfrekvens än de som inte hade träffat clownen. Låter superknäppt och studien är för liten för att man ska kunna lita på den (va typ 200 kvinnor med) men tänker att det borde ligga något i det ändå. Det är ju lättare sagt än gjort men ska verkligen försöka hålla humöret uppe.
Okej bra tips med skratt! Jag ska absolut se till att skratta efter min ÅF!!
vi fick ut 21 ägg varav 9 blev befruktade. Tror att många av de 21 var omogna för att vi hade aldrig sett så många på UL (max 14 som såg ut att växa sig). Vi gjorde ICSI på grund av manlig faktor problem - gjorde ni vanlig IVF eller ICSI?
-
Hej!
Hoppar in i denna tråden då vi startar vår IVF min kommande mensdag som är beräknad den 12/2.
Min sambo saknar spermier helt så vi ska använda oss av donator.
Inga hittade fel/problem hos mig så får hoppas IVF är en bra lösning för oss.
Har tre misslyckade försök med insemination bakom oss. Får hoppas det endast var otur att det inte blev något så det inte är något annat fel.
Är extremt rädd för sprutorna. Jag tog Ovitrelle i samband med inseminationerna och det var väldigt svårt för mig att klara av det själv. Klarade endast en gång, sen fick min mamma som är undersköterska ta resten. Tyvärr blir det svårt att få till det nu i med att jag ska ta sprutor 8 dagar i rad på exakt samma tidpunkt.
Vi går via privat klinik mycket pga väntetiden i regionen.
Ska bli spännande att följa med er och även dela med mig av min egen resa i detta.
Håller alla tummar och tår för oss alla som går igenom detta att det blir en liten bebis till slut! -
Anonym (Lily96) skrev 2026-01-20 17:22:52 följande:Vad fint att du blev väl omhändertagen. Det gör så mycket i hela den här karusellen när människorna i vården verkligen är närvarande, empatiska och ödmjuka.
Hur mår du idag? Känner du av något från plocket?
Ja det hjälper verklige. valde klinik helt baserat på det. Jag har gått till deras vanliga gynekologi tidigare och alltid varit supernöjd.
Jag har nog känt av mer än de flesta tror jag. Knappt kunnat gå då det gjort så ont och det är först idag som jag är lite mer rörlig utan att det gör för ont. Tänker att imorgon så kommer jag vara tillbaka på banan.
Vart i processen är du? Kan ha missat dina tidigare kommentare.
-
alison13 skrev 2026-01-21 07:16:21 följande:Okej bra tips med skratt! Jag ska absolut se till att skratta efter min ÅF!!
vi fick ut 21 ägg varav 9 blev befruktade. Tror att många av de 21 var omogna för att vi hade aldrig sett så många på UL (max 14 som såg ut att växa sig). Vi gjorde ICSI på grund av manlig faktor problem - gjorde ni vanlig IVF eller ICSI?
Ah okej. Men 9 låter ju väldigt bra ändå.
Vi gör IVF då bådas tester egentligen ser bra ut men av någon anledning så har det inte viljat ta sig ändå. -
Idag har vi fått en första kallelse till RPC i Uppsala i början på februari. Någon som går där? Vad kan man förvänta sig vid första besöket? Står bara att min sambo ska lämna spermaprov också i samband med besöket men det har kommit som en separat kallelse
-
JNMK skrev 2026-01-18 13:03:13 följande:Skönt att ni har så många i frysen! Åh vilken hemskt dröm, men tror verkligen inte du behöver oroa dig över det, förstår det som att svenska kliniker bara fryser embryon med bra eller helt ok graderingar så det är säkert jättefina små embryon som ligger i frysen!
fattar dock verkligen känslan, jag är så pirrig men vågar fortfarande inte helt tro att det kommer bli återföring. Är förväntansfull men samtidigt så rädd för allt som kan gå fel så kommer nog inte helt våga tro på det innan ett embryo faktiskt är på plats. Håller tummarna i veckan för att allt ser fint ut på ultraljud 🤞
Hur har det gått för dig!
jag själv hade UL igår och allt såg bra ut därför fixk göra min ÄL sprutor igår kväll! Återföring på onsdag nästa vecka!!
-
alison13 skrev 2026-01-22 08:57:59 följande:Hur har det gått för dig!
jag själv hade UL igår och allt såg bra ut därför fixk göra min ÄL sprutor igår kväll! Återföring på onsdag nästa vecka!!
Samma för mig🥳 allt såg bra ut på UL och tog ovitrelle igår kväll inför återföring nästa onsdag. Sjukt att vi har exakt samma dag, men så spännande!
Efter UL blev jag så nervös??! Pirrig också men har så lätt att falla in in rädslan för att allt ska gå fel/att jag ska bli ledsen, men försöker ta en dag i taget och acceptera att jag inte har kontroll/vet hur det ska gå. Hur känns det för dig?
-
JNMK skrev 2026-01-22 09:49:36 följande:Samma för mig🥳 allt såg bra ut på UL och tog ovitrelle igår kväll inför återföring nästa onsdag. Sjukt att vi har exakt samma dag, men så spännande!
Efter UL blev jag så nervös??! Pirrig också men har så lätt att falla in in rädslan för att allt ska gå fel/att jag ska bli ledsen, men försöker ta en dag i taget och acceptera att jag inte har kontroll/vet hur det ska gå. Hur känns det för dig?
Wow sjukt sammanträffande!!
jag håller med - efter att jag hade tagit sprutan båda min sambo och jag var typ ummmm är detta här verkligt? Ska vi / vågar vi gör detta på riktigt??
ska bli kul att ruva tillsammans!
-
Skönt att det börjar bli bättre nu iallafall!Anonym (Längtan) skrev 2026-01-21 16:36:29 följande:Ja det hjälper verklige. valde klinik helt baserat på det. Jag har gått till deras vanliga gynekologi tidigare och alltid varit supernöjd.
Jag har nog känt av mer än de flesta tror jag. Knappt kunnat gå då det gjort så ont och det är först idag som jag är lite mer rörlig utan att det gör för ont. Tänker att imorgon så kommer jag vara tillbaka på banan.
Vart i processen är du? Kan ha missat dina tidigare kommentare.
Jag inväntar fortfarande mens för att få sätta igång med gonal f. Är på cykeldag 42. Har PCO och endometrios men brukar ha ?vanliga? cykler på 30 dagar. Har fått provera nu så förhoppningsvis får jag sätta igång om 1-2 veckor.