• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • JNMK
    alison13 skrev 2026-01-12 19:02:43 följande:
    Då är vi tvillingar! Ska börja med letrozole imorgon :) 
    håller tummarna till oss båda 
    Nämen! Vad spännande, är det din första återföring också? 
  • alison13
    JNMK skrev 2026-01-12 19:45:25 följande:
    Nämen! Vad spännande, är det din första återföring också? 
    Ja! Samma! jag är spänd och nervös. Känns som verkligen som vår första chans att bli faktiskt gravid, efter så lång tids väntan 
  • kamd
    alison13 skrev 2026-01-12 19:02:43 följande:
    Då är vi tvillingar! Ska börja med letrozole imorgon :) 
    håller tummarna till oss båda 
    Vad är letrozole och vad får ni det för? Det får inte alla som gör IVF, eller? Sorry om det är något jag borde ha koll på. Än så länge är det en enda röra i min hjärna.
  • kamd

Nä men nu tror jag väl att jag smäller av... Nu fick vi helt plötsligt en återbudstid... Nu i veckan... Samma dag som min mens är beräknad... Vilket betyder att jag kommer börja med sprutorna den här veckan?! Hjälp! Jag är redo men samtidigt inte alls! Det gick så himla fort! Antar att man bara får ta ett djupt andetag och köra på?! 😳

• Anonym (Väntan)
    kamd skrev 2026-01-13 12:18:23 följande:

Nä men nu tror jag väl att jag smäller av... Nu fick vi helt plötsligt en återbudstid... Nu i veckan... Samma dag som min mens är beräknad... Vilket betyder att jag kommer börja med sprutorna den här veckan?! Hjälp! Jag är redo men samtidigt inte alls! Det gick så himla fort! Antar att man bara får ta ett djupt andetag och köra på?! 😳

Kul att höra! 

Efter vårt första besök på kliniken fick vi vänta någon månad innan sprutstart. Bl.a. Skulle vi hinna få hem alla mediciner, få instruktioner om hur de ska tas m.m. 

Hoppas det går snabbt för er, men räkna inte med för mycket. Glad
  • kamd
    Anonym (Väntan) skrev 2026-01-13 14:04:22 följande:
    Kul att höra! 

Efter vårt första besök på kliniken fick vi vänta någon månad innan sprutstart. Bl.a. Skulle vi hinna få hem alla mediciner, få instruktioner om hur de ska tas m.m. 

Hoppas det går snabbt för er, men räkna inte med för mycket. Glad
    Ajdå. Tack för att du tog ner mig på jorden lite haha 😂 Sprutinstruktioner har de bokat in samma dag, så det kommer vara helt klart. Men få hem mediciner? Hämtar man de inte på apoteket?
  • Anonym (Väntan)
    kamd skrev 2026-01-13 14:17:11 följande:
    Ajdå. Tack för att du tog ner mig på jorden lite haha 😂 Sprutinstruktioner har de bokat in samma dag, så det kommer vara helt klart. Men få hem mediciner? Hämtar man de inte på apoteket?
    Vad bra med snabb sprutinstruktion, då känns det inte alls omöjligt med start i jan!

Med lite tur finns allt på ett välsorterat apotek. I Stockholm finns i princip allt på Apoteket CW Scheele. När jag skulle börja var dock en av sprutorna slut, så fick vänta på leverans. Håller tummarna att du kan börja direkt!
  • alison13
    kamd skrev 2026-01-13 10:11:09 följande:
    Vad är letrozole och vad får ni det för? Det får inte alla som gör IVF, eller? Sorry om det är något jag borde ha koll på. Än så länge är det en enda röra i min hjärna.
    Letrozole används till frysåterföring om man har oregelbundna (eller i mitt fall ?svaga?) ägglösning! 
  • JNMK
    alison13 skrev 2026-01-12 21:20:48 följande:
    Ja! Samma! jag är spänd och nervös. Känns som verkligen som vår första chans att bli faktiskt gravid, efter så lång tids väntan 
    Så spännande! Håller tummarna för oss båda❣️

hur ser din FET- process ut? jag tar ingenting nu innan ägglossning utan ska på UL cykeldag 10 och då förstår jag det som att de kollar när det kan bli dags för ägglossning samt mäter livmoderslemhinnan, sen tror jag att jag får ovitrelle när de tycker det är dags, men vet egentligen inte mer än att jag ska på UL och att jag ska slippa stickorna eftersom de inte funkat för mig 😊
  • JNMK
    kamd skrev 2026-01-13 12:18:23 följande:

Men vad skönt att ni fick en återbudstid, hoppas det timar med mens och läkemedel så ni får komma igång redan nu i januari 🤞
Svar på tråden IVF 2026