-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Hur många av er fick starta första gången när ni hörde av er när mensen kom? Eller fick ni vänta till andra eller tredje månaden för att ni inte fick plats? Eller kunde ni börja? Min mens kommer nästa helg och jag är så nervös och speciellt för att jag inte vet om de blir denna mensen eller kanske nästa som jag börjar på 😅
-
förstår dig, men det går säkert hur bra som helst! Jag är nog mer nervös för äggplocket ????Anonym (Elen) skrev 2026-03-15 10:27:34 följande:Japp, jag!!
Jag känner samma, är både nervös men förväntansful. livrädd för sprutorna men det kommer säkert gå bra ändå.
Hur länge har ni försökt få barn? ❤️
ganska så snart två år, själv? 🥰
väntar min mens nästa helg och tycker tiden går sååå långsamt! Såhär mycket har jag inte längtat efter mensen på två år 😂 -
Anonym (Elen) skrev 2026-03-15 10:29:42 följande:Hur många av er fick starta första gången när ni hörde av er när mensen kom? Eller fick ni vänta till andra eller tredje månaden för att ni inte fick plats? Eller kunde ni börja? Min mens kommer nästa helg och jag är så nervös och speciellt för att jag inte vet om de blir denna mensen eller kanske nästa som jag börjar på 😅
På 5 ivf-försök ha jag fått vänta 5 gånger att starta pga kliniken. 2 av gångerna pga av att det var för många och jag inte fick ?plats?. 1 gång pga bytt journalsystem så egentligen även då att jag inte fick plats för de starta typ ingen den vecka. 1 gång fela det en dag pga semesterstängt. 1 gång annat skäl ej relevant för ämnet.
En gång har jag fått hoppa över 3 månader innan jag fått starta. En gång pga utevaron ägglossning sen två gånger kopplat till orsaker ovan?..
-
Anonym (Elen) skrev 2026-03-15 10:29:42 följande:Hur många av er fick starta första gången när ni hörde av er när mensen kom? Eller fick ni vänta till andra eller tredje månaden för att ni inte fick plats? Eller kunde ni börja? Min mens kommer nästa helg och jag är så nervös och speciellt för att jag inte vet om de blir denna mensen eller kanske nästa som jag börjar på 😅
Hej!
när jag var på min Första kallelse så frågade jag om hur Det såg ut inför start om det var många , om man skulle få vänta in en nästa cykel och då sa Hon vi kan inte veta i förväg allt beror på hur många som får mens samtidigt. men jag fick börja direkt
-
Lycka till imorgon!!Hejasommaren skrev 2026-03-12 13:44:53 följande:Andra UL idag. Äggplock inbokat på måndag 🤞🏻 pirrigt och läskigt på samma gång! Men verkligen en milstolpe. Sista sprutan på fredag och sen ägglossningssprutor på lördag. Verkligen nedräkning nu 🙏🏻
-
Det gick inte så bra. Dom såg en polyp i min livmoder som måste opereras bort innan vi kan göra en återföring. Den sågs redan för flera år sedan på min fertilitetsutredning, så jag känner mig enormt ledsen och frustrerad att vi gick igenom 5 IVF-behandlingar i onödan utan att åtgärda det här som kan störa implantationen först.Essential skrev 2026-03-12 18:09:19 följande:Hoppas stimuleringen går bra och stt du har fina äggblåsor imorgon. Skriv gärna hur det går efter ditt ultraljud.
har lite känningar i magen och lite tröttare men annars är det bra faktiskt, själv då?
Äggplock kan vi dock göra oavsett, så jag ska dit på nytt ultraljud imorgon. Tyvärr hade jag färre blåsor än någonsin, men hoppas några fler hinner växa på sig innan plock.
Jag har inga större biverkningar. Hur har det gått för dig? -
Anonym (linn_) skrev 2026-03-15 12:20:31 följande:förstår dig, men det går säkert hur bra som helst! Jag är nog mer nervös för äggplocket ????
ganska så snart två år, själv? 🥰
väntar min mens nästa helg och tycker tiden går sååå långsamt! Såhär mycket har jag inte längtat efter mensen på två år 😂Ja det är jag med, det känns läskigt att gå igenom även fast man får massa smärtlindring. 😅
Vi har försökt i ungefär 2,5 år utan något plus så jag håller med dig om att längta efter mensen haha.
Väntar oxå min mens nästa helg, om en vecka. Känns som denna veckan kommer gå saktare än någonsin och precis som du skriver så är det första gången man längtar efter den 😂😂 -
Nej vad ?roligt?, då befinner vi ju oss i samma fas så att säga! Håller tummarna för både er och oss att där finns plats för uppstart i samband med att mensen kommer!Anonym (Elen) skrev 2026-03-15 21:23:42 följande:Ja det är jag med, det känns läskigt att gå igenom även fast man får massa smärtlindring. 😅
Vi har försökt i ungefär 2,5 år utan något plus så jag håller med dig om att längta efter mensen haha.
Väntar oxå min mens nästa helg, om en vecka. Känns som denna veckan kommer gå saktare än någonsin och precis som du skriver så är det första gången man längtar efter den 😂😂
Vi har heller inte fått nåt plus så känns som att försöken att skaffa barn börjar på riktigt nu om du förstår hur jag menar, att man äntligen kanske får en chans liksom 😊 -
Anonym (linn_) skrev 2026-03-15 21:55:48 följande:Nej vad ?roligt?, då befinner vi ju oss i samma fas så att säga! Håller tummarna för både er och oss att där finns plats för uppstart i samband med att mensen kommer!
Vi har heller inte fått nåt plus så känns som att försöken att skaffa barn börjar på riktigt nu om du förstår hur jag menar, att man äntligen kanske får en chans liksom 😊Ja verkligen!! Håller alla tummarna ❤️
Ja lite så är det ju, nu kan de faktiskt hända liksom. Ja är så sjukt taggad samtidigt som jag är rädd och nervös haha. Det är så mycket känslor verkligen 😝
Har du valt att berätta för någon på ditt jobb om de ni ska gå igenom? Tänker för all spring man kommer ha.
Jag tänker mycket på de, för jag kommer ha ca 1 timmes bilkörning varje besök så är inte lätt för mig att göra de snabbt om de är ultraljud. Funderar på att berätta för dem närmsta kanske att jag ska gå igenom en medicinsk behandling men inte mer än så, jag är den som är ansvarig/chef på mitt jobb o blir ju konstigt när jag helt plötsligt börjar försvinna haha. Är oxå rädd dem ska tror motsatsen, att jag är gravid liksom 😅❤️
-
Haha ja det är verkligen mycket känslor! Vågar inte ha några större förhoppningar att det ska gå på första försöket, men det hade ju varit drömmen 🥹Anonym (Elen) skrev 2026-03-16 06:44:01 följande:Ja verkligen!! Håller alla tummarna ❤️
Ja lite så är det ju, nu kan de faktiskt hända liksom. Ja är så sjukt taggad samtidigt som jag är rädd och nervös haha. Det är så mycket känslor verkligen 😝
Har du valt att berätta för någon på ditt jobb om de ni ska gå igenom? Tänker för all spring man kommer ha.
Jag tänker mycket på de, för jag kommer ha ca 1 timmes bilkörning varje besök så är inte lätt för mig att göra de snabbt om de är ultraljud. Funderar på att berätta för dem närmsta kanske att jag ska gå igenom en medicinsk behandling men inte mer än så, jag är den som är ansvarig/chef på mitt jobb o blir ju konstigt när jag helt plötsligt börjar försvinna haha. Är oxå rädd dem ska tror motsatsen, att jag är gravid liksom 😅❤️
Jag valde att berätta för min chef faktiskt. Tyckte de kunde vara skönt för då blir det inte så hemlighetsfullt när jag behöver vara iväg på alla UL etc 😊 sa faktiskt att det var för IVF-behandling. Ångrar inte att jag berättade det, men kan ibland känna att det väl gått lika bra att säga att det var för en medicinsk behandling. Men chefen var väldigt stöttande så det är skönt! ☺️ är det 1 timme du har enkelresa?