-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Anonym (linn_) skrev 2026-03-16 08:02:36 följande:Haha ja det är verkligen mycket känslor! Vågar inte ha några större förhoppningar att det ska gå på första försöket, men det hade ju varit drömmen 🥹
Jag valde att berätta för min chef faktiskt. Tyckte de kunde vara skönt för då blir det inte så hemlighetsfullt när jag behöver vara iväg på alla UL etc 😊 sa faktiskt att det var för IVF-behandling. Ångrar inte att jag berättade det, men kan ibland känna att det väl gått lika bra att säga att det var för en medicinsk behandling. Men chefen var väldigt stöttande så det är skönt! ☺️ är det 1 timme du har enkelresa?Nej jag känner samma, vill fortfarande har hopp och tro på de men är samtidigt rädd för besvikelsen om det även tar tid här eller om man inte får ut ägg eller några befruktade eller liknande.❤️
Ja jag förstår att de kan kännas som en lättnad samtidigt att berätta för chefen om de, som du säger ha stöttning och förståelse för allt man sticker iväg på.
Jag är som sagt dock själv chef och kommer inte vara bekväm med att berätta för min personal om de, men kommer nog säga till dem närmsta att jag ska göra medicinsk behandling, mest för deras stöttning och uppbackning när jag är borta. ☺️
Ja jag har 1 timmes enkelresa, så blir en del borta även fast de är på UL. Har du det närmare? -
Ja men det låter väl som en bra plan att berätta för de närmaste! 🥰 skönt att ha deras stöttning/uppbackning i samband med att du lämnar för dina besök 😊Anonym (Elen) skrev 2026-03-16 10:24:02 följande:Nej jag känner samma, vill fortfarande har hopp och tro på de men är samtidigt rädd för besvikelsen om det även tar tid här eller om man inte får ut ägg eller några befruktade eller liknande.❤️
Ja jag förstår att de kan kännas som en lättnad samtidigt att berätta för chefen om de, som du säger ha stöttning och förståelse för allt man sticker iväg på.
Jag är som sagt dock själv chef och kommer inte vara bekväm med att berätta för min personal om de, men kommer nog säga till dem närmsta att jag ska göra medicinsk behandling, mest för deras stöttning och uppbackning när jag är borta. ☺️
Ja jag har 1 timmes enkelresa, så blir en del borta även fast de är på UL. Har du det närmare?
För mig är det ca 30 min från jobb, så det är inte så farligt 😊
nu är måndagen här och äntligen är veckan påbörjad! 🤩 skulle väl inte förvåna en om mensen är sen bara för det haha! -
Anonym (linn_) skrev 2026-03-16 11:12:59 följande:Ja men det låter väl som en bra plan att berätta för de närmaste! 🥰 skönt att ha deras stöttning/uppbackning i samband med att du lämnar för dina besök 😊
För mig är det ca 30 min från jobb, så det är inte så farligt 😊
nu är måndagen här och äntligen är veckan påbörjad! 🤩 skulle väl inte förvåna en om mensen är sen bara för det haha!Ja jag tänker oxå de, men att man inte behöver gå så djupt inpå vad för något för de är jag nog inte riktigt redo för ❤️
Skönt att de inte är så mycket längre för dig, går snabbare oxå då ☺️
Ja exakt nu är veckan här!! De va det första jag sa till min sambo när vi vakna i morse, kan vara så att vi börjar behandlingen om en vecka 😝
Enligt NC så ska min mens komma på söndag så de är samma där, skulle inte förvåna mig om den är lite sen istället bara för man går och väntar!
Har du hämtat ut din medicin och så? Så man är redo för eventuell start nästa vecka?☺️
-
åh Tack snälla du för hejarop ❤️ det gick bra idag. Varit så väl omhändertagen och känt mig så trygg hela tiden. är så svårt att föreställa sig hur allt ska vara men var inställd på att det skulle vara så mycket värre så just nu är jag mest glad för den här erfarenheten. Inte det här man lärde sig i skolan om hur barn blir till liksom😅Josefine1987 skrev 2026-03-15 18:44:12 följande:Lycka till imorgon!!
lite oklart hur många blåsor som plockades men 27 ägg ut blev det iallafall så håller tummarna stenhårt nu att många är mogna och klarar både befruktning och utvecklar sig fint 🤞🏻 spännande väntan nu! Och lång? risk för överstimulering så måste vänta minst 1 cykel nu före återföring. Tur våren går snabbt! -
WOW så många ägg! Otroligt 🤩 Grattis!Hejasommaren skrev 2026-03-16 15:10:20 följande:åh Tack snälla du för hejarop ❤️ det gick bra idag. Varit så väl omhändertagen och känt mig så trygg hela tiden. är så svårt att föreställa sig hur allt ska vara men var inställd på att det skulle vara så mycket värre så just nu är jag mest glad för den här erfarenheten. Inte det här man lärde sig i skolan om hur barn blir till liksom😅
lite oklart hur många blåsor som plockades men 27 ägg ut blev det iallafall så håller tummarna stenhårt nu att många är mogna och klarar både befruktning och utvecklar sig fint 🤞🏻 spännande väntan nu! Och lång? risk för överstimulering så måste vänta minst 1 cykel nu före återföring. Tur våren går snabbt! -
Förstår dig ❤️ det är en speciell resa det här med ofrivillig barnlöshet och långa perioder av kämpande 🥰 har du/ni berättat för familj/vänner?Anonym (Elen) skrev 2026-03-16 11:35:35 följande:Ja jag tänker oxå de, men att man inte behöver gå så djupt inpå vad för något för de är jag nog inte riktigt redo för ❤️
Skönt att de inte är så mycket längre för dig, går snabbare oxå då ☺️
Ja exakt nu är veckan här!! De va det första jag sa till min sambo när vi vakna i morse, kan vara så att vi börjar behandlingen om en vecka 😝
Enligt NC så ska min mens komma på söndag så de är samma där, skulle inte förvåna mig om den är lite sen istället bara för man går och väntar!
Har du hämtat ut din medicin och så? Så man är redo för eventuell start nästa vecka?☺️
Ska hämta det sista nu i veckan sen är allt redo! Du med? -
Wow, fantastiskt ju 🙏 hoppas på fin utveckling och att du mår bra!Hejasommaren skrev 2026-03-16 15:10:20 följande:åh Tack snälla du för hejarop ❤️ det gick bra idag. Varit så väl omhändertagen och känt mig så trygg hela tiden. är så svårt att föreställa sig hur allt ska vara men var inställd på att det skulle vara så mycket värre så just nu är jag mest glad för den här erfarenheten. Inte det här man lärde sig i skolan om hur barn blir till liksom😅
Anonym (linn_) skrev 2026-03-16 19:25:43 följande:Förstår dig ❤️ det är en speciell resa det här med ofrivillig barnlöshet och långa perioder av kämpande 🥰 har du/ni berättat för familj/vänner?
Ska hämta det sista nu i veckan sen är allt redo! Du med?Ja det är ju så, lätt att man känner sig ensam i det. Därför de är skönt att bolla lite med er här och skriva av sig❤️
Ja vi har berättat för min familj, min sambos familj och några närmaste vänner vet oxå. Känns skönt, för det är så många runt oss eller i familjen som har fått barn dem senaste åren och då får man inte frågan eller peakarna om när det är vår tur ❤️ Hur har ni valt att göra?
Ja samma här, var lite jag fick beställa hem som jag ska hämta imorgon sen är jag redo oxå.☺️
-
Jag var också livrädd för sprutorna, men kan nu såhär 6 behandlingsdagar in säga att det har gått bättre än förväntat. Dock har jag min sambo som fixar det åt mig så blundar jag bara heheAnonym (Elen) skrev 2026-03-15 10:27:34 följande:Japp, jag!!
Jag känner samma, är både nervös men förväntansful. livrädd för sprutorna men det kommer säkert gå bra ändå.
Hur länge har ni försökt få barn? ❤️

Jag tar Rekovelle + Ganirelix/Fyramedel (denna startade jag med igår på behandlingsdag 5). Rekovellen har en väldigt tunn nål och är supersmidig. Man bara vrider fram sin önskade dos, injicerar och sen håller kvar i 5 sekunder.
Fyremadel/Ganirelix (olika tillverkare men samma sak) skiljer sig åt beroende på tillverkare. Igår hade vi en Fyremadel och den skulle man aspirera (för att se så att man inte satt i ett blodkärl), sedan dra ut snabbt när man injicerat. Medan Ganirelix så var det ingen aspirering men däremot att man skulle hålla kvar i 5 sekunder.
Jag hade blivit lite uppskrämd av att ha läst online innan så jag trodde att denna andra spruta skulle vara fruktansvärd men det var långt mildare än vad jag förväntade mig. Så jag är övertygad om att det kommer gå bra för dig/er
Kan VARMT rekommendera denna sida, sök fram sen vilka mediciner du får utskrivet så får du video med supertydlig instruktion om hur du/ni ska göra. www.medicininstruktioner.se/ Finns som mobil-app också. Tipsar också om att köpa ett flerpack med såna färdiga spritservetter, finns på apoteket. För att rengöra huden med innan och ev. efter om det kommer lite blod.
V.g. biverkningar så känner jag mig mentalt piggare, dock kanske det är för att jag inte längre har pms & mens. Rekovellen kände jag 0 av runt själva ställena vi stuckit. Men däremot Fyremadel/Ganirelix så fick ajg ett litet blåmärke igår efter första injektionen så där är jag lite öm. -
Wow låter ju jättebra!!Hejasommaren skrev 2026-03-16 15:10:20 följande:åh Tack snälla du för hejarop ❤️ det gick bra idag. Varit så väl omhändertagen och känt mig så trygg hela tiden. är så svårt att föreställa sig hur allt ska vara men var inställd på att det skulle vara så mycket värre så just nu är jag mest glad för den här erfarenheten. Inte det här man lärde sig i skolan om hur barn blir till liksom😅
lite oklart hur många blåsor som plockades men 27 ägg ut blev det iallafall så håller tummarna stenhårt nu att många är mogna och klarar både befruktning och utvecklar sig fint 🤞🏻 spännande väntan nu! Och lång? risk för överstimulering så måste vänta minst 1 cykel nu före återföring. Tur våren går snabbt!
Hur var själva äggplocket i övrigt? Vad fick du för smärtstillande? Jag är lite nojig för det själv och skulle nog gärna vilja morfin direkt, helst innan det gör ont. Hur var upplägget för dig?