-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Väntan på första ultraljudet är olidlig... Tempade i samband med att jag blev förkyld och hade feber. Min temperatur droppade tyvärr till en nivå under vad den brukar vara när jag har mens. Fick såklart panik. Min vilopuls är inte heller lika hög längre. Känner mig inte gravid alls. Så jag förväntar mig nästan att börja blöda snart eller att ultraljudet ska visa värsta tänkbara scenario... Pessimist är jag ju, speciellt i den här resan. Gick in i vecka 7 idag, men jag vågar inte tro på att det finns något blåbär med ett hjärta där inne...Hejasommaren skrev 2026-03-17 10:57:52 följande:Tack snälla du! ❤️ hur går det för dig? 🙏🏻 -
Helt otroligt <3 stort, stort grattis! Hoppas många klarar sig till frysen :)Hejasommaren skrev 2026-03-17 11:03:02 följande:Ja jag har försökt haft låga förväntningar och allas förutsättningar är så olika. Har PCOS så det bidrog till det höga utfallet ägg.
fick precis besked att 25 av äggen var mogna och hela 20st av dem blev befruktade. Så jag håller verkligen tummarna att många klarar sig till frys nu. Statistiken verkar säga omkring 50% så jag försöker hålla mig hoppfull. Lång vecka nu innan man vet något.
ja jag fick morfin direkt tillsammans med lugnande så även om det stundtals gjorde väldigt ont så fyllde de på direkt så snart man sa till. Jag var inställd på att det skulle göra fruktansvärt ont men man blir så väl omhändertagen att smärtan stundtals glöms bort. Så oerhört häftigt att följa allt på skärmen samtidigt också. En erfarenhet jag inte vill vara utan även om det givetvis inte var bekvämt någonstans. Men absolut hanterbart. Du kommer greja det galant ❤️
-
jag hade svarat bra på medicinen hade lagom många ägg , tror de kunde se 12 stycken så Jag körde samma dos fyra dagar till.Hejasommaren skrev 2026-03-13 08:04:38 följande:Åh vad roligt att vi är så nära varandra i tiden 🤗 hur gick ultraljudet? Justerades dosen något? Nedräkning även för dig till äggplock 😍 -
Hejasommaren skrev 2026-03-17 11:03:02 följande:Ja jag har försökt haft låga förväntningar och allas förutsättningar är så olika. Har PCOS så det bidrog till det höga utfallet ägg.
fick precis besked att 25 av äggen var mogna och hela 20st av dem blev befruktade. Så jag håller verkligen tummarna att många klarar sig till frys nu. Statistiken verkar säga omkring 50% så jag försöker hålla mig hoppfull. Lång vecka nu innan man vet något.
ja jag fick morfin direkt tillsammans med lugnande så även om det stundtals gjorde väldigt ont så fyllde de på direkt så snart man sa till. Jag var inställd på att det skulle göra fruktansvärt ont men man blir så väl omhändertagen att smärtan stundtals glöms bort. Så oerhört häftigt att följa allt på skärmen samtidigt också. En erfarenhet jag inte vill vara utan även om det givetvis inte var bekvämt någonstans. Men absolut hanterbart. Du kommer greja det galant ❤️
wow vilket resultat! Grattis!
jag gjorde också äggplock idag fick ut 15st, har Också pco. vi ska göra återldring denna cykel.
-
Meddelande borttaget -
Hejasommaren skrev 2026-03-17 10:59:23 följande:Håller tummarna för dig! Var det i naturlig cykel? 🥰Wildhearts skrev 2026-03-17 00:46:10 följande:Vi hade vårt första möte på RPC Akademiska i augusti 2023. Det har varit lite turer fram och tillbaka som gjort att det dragit ut på tiden men nu idag (16/3 2026) gjorde jag min första FET, det blev totalfrys efter äggplocket. Det känns olidligt att vänta på testet nu.
Tack snälla! Ja precis naturlig cykel 🥰
-
Spännande! Ja det var skönt att se en video faktiskt.Anonym (linn_) skrev 2026-03-17 17:47:59 följande:Ska också ta samma sprutor så det är skönt att läsa hur du upplever dem! Fick tips från mottagningen vi går till att kolla in den sidan (även om vi fick injektionsvisning på plats), så ska definitivt in och kika nu så man känner sig lite förberedd 😊 när ska du ha första UL?
Hade första UL idag (18/3). Det gick så fort så hann inte riktigt uppfatta hur många folliklar de såg. Tror de var totalt 11 kanske? Står inte antal eller storlek i 1177 utan bara att det finns i ett inscannat dokument.
De var iaf mindre i storlek på högra sidan och större på vänstra, men antar att det kan vara så att det är mer aktivitet på ena sidan. Inför behandlingen när vi gjorde UL för att se hur allt såg ut hos mig så var de två enorma på vänstra sidan, brukar faktiskt få ont där också kring ägglossning. På högra sidan sa de "mindre än 10" antar att det är mm? Sen var det någon på högra som var 16 och resterande runt 11-12.
Är inte så insatt i detta känner jag, vilken storlek brukar de önska inför äggplock?
Men blir andra ultraljud på fredag dvs 20/3. Initialt blev det på måndag 23/3 men Uppsala hade önskat fredag istället så det bådar ju gott tänkte jag. Så hoppas hoppas att allt ser bra ut då och att vi får komma på äggplock då kanske måndag eller tisdag nästa vecka? -
Jag och mina nerver checkar in här.
vi har försökt i två år utan framgån, hade några få veckor av total lycka efter att ha plussat förra juni men blev tidigt mf som start på sommarsemestern. 💔
Har endometrios med en stor cysta på ena äggstocken som gör det svårt att se äggblåsor som ligger bakom den, det gör mig lite extra nervös.
vi har fått allt utskrivet och ska börja nästa cykel, så antagligen påskhelgen. Jag är inte särskilt orolig för sprutorn, det löser sig. Men äggplocket ger mig så sjukt stresspåslag att tänka på. Dels för att jag inte vet hur ont det kommer göra och jag avskyr att inte veta hur något kommer kännas. Och tänk om det inte funkar? Och tänk om det funkar Men inte hela vägen? Tänk, tänk, tänk? jag är så sjukt nervös! -
Jag har lärt mig (men obs är ej läkare!) att de helst ska vara minst 16 mm, gärna lite större, och att de växer ca 1-2 mm per dag, men det beror kanske också på hur mycket man stimuleras också :) Jag stimulerades lågt och fick 6 ägg. Var uppgiven först, men 4 befruktades, varav en överlevde till frysen och en återfördes direkt (med positivt resultat). Lycka till!Solstickan skrev 2026-03-18 17:29:10 följande:Spännande! Ja det var skönt att se en video faktiskt.
Hade första UL idag (18/3). Det gick så fort så hann inte riktigt uppfatta hur många folliklar de såg. Tror de var totalt 11 kanske? Står inte antal eller storlek i 1177 utan bara att det finns i ett inscannat dokument.
De var iaf mindre i storlek på högra sidan och större på vänstra, men antar att det kan vara så att det är mer aktivitet på ena sidan. Inför behandlingen när vi gjorde UL för att se hur allt såg ut hos mig så var de två enorma på vänstra sidan, brukar faktiskt få ont där också kring ägglossning. På högra sidan sa de "mindre än 10" antar att det är mm? Sen var det någon på högra som var 16 och resterande runt 11-12.
Är inte så insatt i detta känner jag, vilken storlek brukar de önska inför äggplock?
Men blir andra ultraljud på fredag dvs 20/3. Initialt blev det på måndag 23/3 men Uppsala hade önskat fredag istället så det bådar ju gott tänkte jag. Så hoppas hoppas att allt ser bra ut då och att vi får komma på äggplock då kanske måndag eller tisdag nästa vecka? -
Åh spännande att snart äggplock närmar sig! Och jag vet inte heller vilken storlek de önskar tyvärr! Hoppas andra ultraljudet ser bra ut imorgon 😃Solstickan skrev 2026-03-18 17:29:10 följande:Spännande! Ja det var skönt att se en video faktiskt.
Men blir andra ultraljud på fredag dvs 20/3. Initialt blev det på måndag 23/3 men Uppsala hade önskat fredag istället så det bådar ju gott tänkte jag. Så hoppas hoppas att allt ser bra ut då och att vi får komma på äggplock då kanske måndag eller tisdag nästa vecka?
En sak jag tänker på är hur man ska lösa ledigt från jobb med så kort varsel? Funderar mycket på hur det ska lösas på bästa sätt! Tex att du först imorgon vet om äggplock blir måndag eller tisdag. Tar du ledigt eller sjukanmäler du dig då? 😊