• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Hejasommaren
    Solstickan skrev 2026-03-22 09:47:17 följande:

I förrgår hade vi vårt andra ultraljud, fick sedan besked att de önskar att vi fortsätter med sprutorna över helgen så blir ett tredje (och fhv sista) ultraljud imorgon måndag.

Har ställt in mig på att äggplock blir antingen onsdag eller torsdag nästa vecka. Är lite nervös för det men ska be dom att ösa på med morfin och lugnande, samt be sambon hjälpa mig i det så att jag inte bara går med på för lite smärtlindring. Vi fryser ned alla ägg så blir tidigast nästa cykel det kan bli insättning.

Håller tummarna för er! Äggplocket kommer gå toppen ska du se, de är väldigt vana att hjälpa nervösa och pirriga par ❤️
  • Anonym (linn_)

Fick också nekad behandlingsstart nu på grund av att det är påsk 😞

• Anonym (Elen)
    Anonym (linn_) skrev 2026-03-23 12:13:34 följande:

Fick också nekad behandlingsstart nu på grund av att det är påsk 😞

Men aw vad trist, tyckte dem kunde gett oss den informationen på uppstartsmötet för då hade man inte haft dem förväntningarna man hade nu 😔

Hoppas det blir vår tur att få köra igång nästa månad iaf ❤️
  • Anonym (linn_)
    Anonym (Elen) skrev 2026-03-23 12:34:06 följande:
    Men aw vad trist, tyckte dem kunde gett oss den informationen på uppstartsmötet för då hade man inte haft dem förväntningarna man hade nu 😔

Hoppas det blir vår tur att få köra igång nästa månad iaf ❤️

Ja så tråkigt även om jag hade det på känn utifrån ditt besked i helgen 😞 såg nu på deras 1177 att påskplaneringen låg där (dvs dagar när man senast/tidigast ska fått mens för att få börja behandling) men de är inget jag gått in och tittat på tidigare för har inte vetat att infon fanns där. 

ja det håller jag tummarna för ❤️ men känns som några långa veckor dit haha! 😢

När vi började försöka skaffa barn kunde jag inte föreställa mig att vi snart två år senare fortfarande skulle vara utan barn 😞 Är dessutom så trött på att se folks inlägg om att de är gravida eller frågor om det inte är dags för barn snart?

• Anonym (linn_)
    Anonym (linn_) skrev 2026-03-23 17:09:32 följande:

Ja så tråkigt även om jag hade det på känn utifrån ditt besked i helgen 😞 såg nu på deras 1177 att påskplaneringen låg där (dvs dagar när man senast/tidigast ska fått mens för att få börja behandling) men de är inget jag gått in och tittat på tidigare för har inte vetat att infon fanns där. 

ja det håller jag tummarna för ❤️ men känns som några långa veckor dit haha! 😢

När vi började försöka skaffa barn kunde jag inte föreställa mig att vi snart två år senare fortfarande skulle vara utan barn 😞 Är dessutom så trött på att se folks inlägg om att de är gravida eller frågor om det inte är dags för barn snart?

Menar då inlägg etc av vänner/bekanta på sociala medier, inte här i detta forumet/tråden! 🥰 tycker det är fint att ha gemenskapen och stöttningen här av er 🥰
  • Josefine1987

Gjorde mitt sjätte äggplock idag och det var utan tvekan det värsta äggplocket jag gjort. Det gjorde otroligt ont och efteråt har jag haft svårt att kissa och kissar blod. Visar sig att dom stuckit genom urinblåsan för att komma åt, aldrig hört talas om innan. 

Fick dessutom ?bara? 9 ägg trots 19 blåsor. Jag vet att 9 ägg är bra, men av tidigare totalt 40 ägg har vi bara fått 3 embryon. Vi har låg befruktning och dålig utveckling där embryona slutat utvecklas. Livrädd att det inte ska bli något denna gång 💔

• Hejasommaren
    Josefine1987 skrev 2026-03-23 19:15:41 följande:

Gjorde mitt sjätte äggplock idag och det var utan tvekan det värsta äggplocket jag gjort. Det gjorde otroligt ont och efteråt har jag haft svårt att kissa och kissar blod. Visar sig att dom stuckit genom urinblåsan för att komma åt, aldrig hört talas om innan. 

Fick dessutom ?bara? 9 ägg trots 19 blåsor. Jag vet att 9 ägg är bra, men av tidigare totalt 40 ägg har vi bara fått 3 embryon. Vi har låg befruktning och dålig utveckling där embryona slutat utvecklas. Livrädd att det inte ska bli något denna gång 💔

Aj låter inte kul alls! Är det vanligt att dem gör så eller skulle du säga att det är ett undantagsfall? Informerade de dig när det hände eller kom det fram efteråt? Hoppas du snart kryar på dig ❤️????? är det inplanerad ET eller hur är planen nu?

jag fick igår veta att tre stycken av mina 20 befruktade ägg utvecklats till dag 5 och kunnat frysas in. Jag vet att resultatet per se är bra för det är så många som inte får några blasto till frysen alls men blir samtidigt så besviken med tanke på det höga antalet befruktade ägg. Har du fått någon information om varför ni också verkar ha lite högre bortfall än vanligt?
  • vinterlängtan
    Hoppar in här! Jag och min kille har försökt över ett år. Nyligen gjort en fertilitetsutredning som visar oförklarlig infertilitet. Enligt läkaren behöver vi försöka ytterligare ett år innan vi kan få någon hjälp. Tycker det låter länge, men kanske är standard? Någon mer som varit med om samma? 
  • Anonym (L202344)
    vinterlängtan skrev 2026-03-24 08:28:40 följande:
    Hoppar in här! Jag och min kille har försökt över ett år. Nyligen gjort en fertilitetsutredning som visar oförklarlig infertilitet. Enligt läkaren behöver vi försöka ytterligare ett år innan vi kan få någon hjälp. Tycker det låter länge, men kanske är standard? Någon mer som varit med om samma? 
    Herregud nej ett år måste räcka! Blir så irriterad när vården inte hjälper till som de ska. Stå på dig.
  • Motherofdachshunds
    vinterlängtan skrev 2026-03-24 08:28:40 följande:
    Det enda jag skulle kunna tänka är om ni är väldigt unga, då vet jag att vissa läkare rekommenderar fortsatt försök. Däremot har du rätt att få hjälp efter 12 månaders aktivt försök som inte har gått. Bra att veta dock att det oftast är varierande kötid mellan utredning och start så det kan ju såklart ta tid, men ni ska absolut kunna ställa er i kö för start! Stå på er och lycka till!
Svar på tråden IVF 2026