• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Solstickan
    Anonym (Elen) skrev 2026-03-15 10:29:42 följande:

Hur många av er fick starta första gången när ni hörde av er när mensen kom? Eller fick ni vänta till andra eller tredje månaden för att ni inte fick plats? Eller kunde ni börja? Min mens kommer nästa helg och jag är så nervös och speciellt för att jag inte vet om de blir denna mensen eller kanske nästa som jag börjar på 😅

Jag fick starta första gången vi hörde av oss, vi var dock förvarnade att vi kanske inte skulle få plats. Bor i Norrland men det går via Akademiska i Uppsala. Så var nog tur att vi precis fick plats då många skulle starta samtidigt.
  • Anonym (Elen)
    Solstickan skrev 2026-03-16 20:59:33 följande:
    Jag var också livrädd för sprutorna, men kan nu såhär 6 behandlingsdagar in säga att det har gått bättre än förväntat. Dock har jag min sambo som fixar det åt mig så blundar jag bara hehe Flört

Jag tar Rekovelle + Ganirelix/Fyramedel (denna startade jag med igår på behandlingsdag 5). Rekovellen har en väldigt tunn nål och är supersmidig. Man bara vrider fram sin önskade dos, injicerar och sen håller kvar i 5 sekunder.

Fyremadel/Ganirelix (olika tillverkare men samma sak) skiljer sig åt beroende på tillverkare. Igår hade vi en Fyremadel och den skulle man aspirera (för att se så att man inte satt i ett blodkärl), sedan dra ut snabbt när man injicerat. Medan Ganirelix så var det ingen aspirering men däremot att man skulle hålla kvar i 5 sekunder.

Jag hade blivit lite uppskrämd av att ha läst online innan så jag trodde att denna andra spruta skulle vara fruktansvärd men det var långt mildare än vad jag förväntade mig. Så jag är övertygad om att det kommer gå bra för dig/er

Kan VARMT rekommendera denna sida, sök fram sen vilka mediciner du får utskrivet så får du video med supertydlig instruktion om hur du/ni ska göra. www.medicininstruktioner.se/ Finns som mobil-app också. Tipsar också om att köpa ett flerpack med såna färdiga spritservetter, finns på apoteket. För att rengöra huden med innan och ev. efter om det kommer lite blod. 

V.g. biverkningar så känner jag mig mentalt piggare, dock kanske det är för att jag inte längre har pms & mens. Rekovellen kände jag 0 av runt själva ställena vi stuckit. Men däremot Fyremadel/Ganirelix så fick ajg ett litet blåmärke igår efter första injektionen så där är jag lite öm. 
    Vad skönt att det gått bra för dig och snällt att du får hjälp med sprutorna ❤️ 
    Har inte bestämt mig än om jag ska göra de själv eller oxå få hjälp, kanske iaf första själv för att få lite kontroll 😝
    Jag ska oxå ta rekovelle och ganireli, liten lättnad när du beskriver de som inte så illa som man förväntat sig. Tack för tips att ladda ner den appen med instruktionerma, gör de direkt!! Kan kanske kolla lite på de snart för att förberedda sig så gott man kan, ska absolut köpa hem ett gäng färdiga spritservetter!☺️

Hoppas du slipper biverkningar under hela behandlingen❤️
  • Solstickan
    Anonym (Elen) skrev 2026-03-16 21:50:31 följande:
    Vad skönt att det gått bra för dig och snällt att du får hjälp med sprutorna ❤️ 
    Har inte bestämt mig än om jag ska göra de själv eller oxå få hjälp, kanske iaf första själv för att få lite kontroll 😝
    Jag ska oxå ta rekovelle och ganireli, liten lättnad när du beskriver de som inte så illa som man förväntat sig. Tack för tips att ladda ner den appen med instruktionerma, gör de direkt!! Kan kanske kolla lite på de snart för att förberedda sig så gott man kan, ska absolut köpa hem ett gäng färdiga spritservetter!☺️

Hoppas du slipper biverkningar under hela behandlingen❤️
    Va kul att du hade samma lika Ja kolla redan nu! Jag kollade en stund innan, "knowledge is power" - blev en trygghet för mig iaf att ta in informationen. Fokuserade då på det också istälelt för att  tänka på att mensen skulle komma i tid Tungan ute. Jag var också och hämtade en sån behållare från Apoteket som man kasserar sprutor i. Så hade det färdigt innan och gjorde iordning en liten "station" hemma. 

Tips också när du väl vet till 100% att mens kommit och du får klartecken att starta - ta ut Rekovelle ur kylen (den ska förvaras i kyl innan). Så att den är helt rumstempererad innan du börjar. De informerar om det i videon också hur länge den kan förvaras i rumstemp. Ganirelix ska man ha framme men den är ljuskänslig så behöver ligga kvar i sin förpackning tills användning.

Tack & detsamma! 
  • Wildhearts

Vi hade vårt första möte på RPC Akademiska i augusti 2023. Det har varit lite turer fram och tillbaka som gjort att det dragit ut på tiden men nu idag (16/3 2026) gjorde jag min första FET, det blev totalfrys efter äggplocket. Det känns olidligt att vänta på testet nu..

• Hejasommaren
    kamd skrev 2026-03-16 18:13:49 följande:
    WOW så många ägg! Otroligt 🤩 Grattis!
    Tack snälla du! ❤️ hur går det för dig? 🙏🏻
  • Hejasommaren
    Wildhearts skrev 2026-03-17 00:46:10 följande:

Vi hade vårt första möte på RPC Akademiska i augusti 2023. Det har varit lite turer fram och tillbaka som gjort att det dragit ut på tiden men nu idag (16/3 2026) gjorde jag min första FET, det blev totalfrys efter äggplocket. Det känns olidligt att vänta på testet nu..

Håller tummarna för dig! Var det i naturlig cykel? 🥰
  • Hejasommaren
    Solstickan skrev 2026-03-16 21:00:34 följande:
    Wow låter ju jättebra!! 

Hur var själva äggplocket i övrigt? Vad fick du för smärtstillande? Jag är lite nojig för det själv och skulle nog gärna vilja morfin direkt, helst innan det gör ont. Hur var upplägget för dig?

Ja jag har försökt haft låga förväntningar och allas förutsättningar är så olika. Har PCOS så det bidrog till det höga utfallet ägg. 

fick precis besked att 25 av äggen var mogna och hela 20st av dem blev befruktade. Så jag håller verkligen tummarna att många klarar sig till frys nu. Statistiken verkar säga omkring 50% så jag försöker hålla mig hoppfull. Lång vecka nu innan man vet något. 

ja jag fick morfin direkt tillsammans med lugnande så även om det stundtals gjorde väldigt ont så fyllde de på direkt så snart man sa till. Jag var inställd på att det skulle göra fruktansvärt ont men man blir så väl omhändertagen att smärtan stundtals glöms bort. Så oerhört häftigt att följa allt på skärmen samtidigt också. En erfarenhet jag inte vill vara utan även om det givetvis inte var bekvämt någonstans. Men absolut hanterbart. Du kommer greja det galant ❤️

• Anonym (Elen)
    Solstickan skrev 2026-03-16 22:12:04 följande:
    Va kul att du hade samma lika Ja kolla redan nu! Jag kollade en stund innan, "knowledge is power" - blev en trygghet för mig iaf att ta in informationen. Fokuserade då på det också istälelt för att  tänka på att mensen skulle komma i tid Tungan ute. Jag var också och hämtade en sån behållare från Apoteket som man kasserar sprutor i. Så hade det färdigt innan och gjorde iordning en liten "station" hemma. 

Tips också när du väl vet till 100% att mens kommit och du får klartecken att starta - ta ut Rekovelle ur kylen (den ska förvaras i kyl innan). Så att den är helt rumstempererad innan du börjar. De informerar om det i videon också hur länge den kan förvaras i rumstemp. Ganirelix ska man ha framme men den är ljuskänslig så behöver ligga kvar i sin förpackning tills användning.

Tack & detsamma! 
    Ja jag har märkt att inte alla tar samma sprutor 😁 japp, jag kollade dem igår och tänker jag kollar fler gånger för man blir mer o mer trygg när man har mer koll på vad som gäller 🥰
    Japp bra du sa de, jag ska oxå fixa en sån behållare att kassera sprutorna i! Tack för påminnelsen 😅

Könns skönt att få massa tips och trix kring allting här! Tack ❤️
  • Anonym (linn_)
    Anonym (Elen) skrev 2026-03-16 20:46:36 följande:

Ja det är ju så, lätt att man känner sig ensam i det. Därför de är skönt att bolla lite med er här och skriva av sig❤️
    Ja vi har berättat för min familj, min sambos familj och några närmaste vänner vet oxå. Känns skönt, för det är så många runt oss eller i familjen som har fått barn dem senaste åren och då får man inte frågan eller peakarna om när det är vår tur ❤️ Hur har ni valt att göra? 

Ja samma här, var lite jag fick beställa hem som jag ska hämta imorgon sen är jag redo oxå.☺️

Ja det är fint att ha detta forumet! ❤
    Vi har faktiskt valt att inte berätta än så länge i alla fall, varken att vi försöker skaffa barn eller att vi ska göra IVF. Om det kräver många omgångar IVF kanske vi berättar, men just nu är vi nöjda med att ha det såhär 😊

Nu har jag hämtat hem allt så nu är vi redo för uppstart, oavsett om det blir denna månaden eller om vi behöver vänta 😊
  • Anonym (linn_)
    Solstickan skrev 2026-03-16 20:59:33 följande:
    Jag var också livrädd för sprutorna, men kan nu såhär 6 behandlingsdagar in säga att det har gått bättre än förväntat. Dock har jag min sambo som fixar det åt mig så blundar jag bara hehe Flört

Jag tar Rekovelle + Ganirelix/Fyramedel (denna startade jag med igår på behandlingsdag 5). Rekovellen har en väldigt tunn nål och är supersmidig. Man bara vrider fram sin önskade dos, injicerar och sen håller kvar i 5 sekunder.

Fyremadel/Ganirelix (olika tillverkare men samma sak) skiljer sig åt beroende på tillverkare. Igår hade vi en Fyremadel och den skulle man aspirera (för att se så att man inte satt i ett blodkärl), sedan dra ut snabbt när man injicerat. Medan Ganirelix så var det ingen aspirering men däremot att man skulle hålla kvar i 5 sekunder.

Jag hade blivit lite uppskrämd av att ha läst online innan så jag trodde att denna andra spruta skulle vara fruktansvärd men det var långt mildare än vad jag förväntade mig. Så jag är övertygad om att det kommer gå bra för dig/er

Kan VARMT rekommendera denna sida, sök fram sen vilka mediciner du får utskrivet så får du video med supertydlig instruktion om hur du/ni ska göra. www.medicininstruktioner.se/ Finns som mobil-app också. Tipsar också om att köpa ett flerpack med såna färdiga spritservetter, finns på apoteket. För att rengöra huden med innan och ev. efter om det kommer lite blod. 

V.g. biverkningar så känner jag mig mentalt piggare, dock kanske det är för att jag inte längre har pms & mens. Rekovellen kände jag 0 av runt själva ställena vi stuckit. Men däremot Fyremadel/Ganirelix så fick ajg ett litet blåmärke igår efter första injektionen så där är jag lite öm. 
    Ska också ta samma sprutor så det är skönt att läsa hur du upplever dem! Fick tips från mottagningen vi går till att kolla in den sidan (även om vi fick injektionsvisning på plats), så ska definitivt in och kika nu så man känner sig lite förberedd 😊 när ska du ha första UL?
  • kamd
    Hejasommaren skrev 2026-03-17 10:57:52 följande:
    Tack snälla du! ❤️ hur går det för dig? 🙏🏻
    Väntan på första ultraljudet är olidlig... Tempade i samband med att jag blev förkyld och hade feber. Min temperatur droppade tyvärr till en nivå under vad den brukar vara när jag har mens. Fick såklart panik. Min vilopuls är inte heller lika hög längre. Känner mig inte gravid alls. Så jag förväntar mig nästan att börja blöda snart eller att ultraljudet ska visa värsta tänkbara scenario... Pessimist är jag ju, speciellt i den här resan. Gick in i vecka 7 idag, men jag vågar inte tro på att det finns något blåbär med ett hjärta där inne...
  • Josefine1987
    Hejasommaren skrev 2026-03-17 11:03:02 följande:

Ja jag har försökt haft låga förväntningar och allas förutsättningar är så olika. Har PCOS så det bidrog till det höga utfallet ägg. 

fick precis besked att 25 av äggen var mogna och hela 20st av dem blev befruktade. Så jag håller verkligen tummarna att många klarar sig till frys nu. Statistiken verkar säga omkring 50% så jag försöker hålla mig hoppfull. Lång vecka nu innan man vet något. 

ja jag fick morfin direkt tillsammans med lugnande så även om det stundtals gjorde väldigt ont så fyllde de på direkt så snart man sa till. Jag var inställd på att det skulle göra fruktansvärt ont men man blir så väl omhändertagen att smärtan stundtals glöms bort. Så oerhört häftigt att följa allt på skärmen samtidigt också. En erfarenhet jag inte vill vara utan även om det givetvis inte var bekvämt någonstans. Men absolut hanterbart. Du kommer greja det galant ❤️

Helt otroligt <3 stort, stort grattis! Hoppas många klarar sig till frysen :) 
Svar på tråden IVF 2026