• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (L202344)
    Froglet skrev 2026-03-18 21:13:29 följande:

Jag och mina nerver checkar in här.

vi har försökt i två år utan framgån, hade några få veckor av total lycka efter att ha plussat förra juni men blev tidigt mf som start på sommarsemestern. 💔
    Har endometrios med en stor cysta på ena äggstocken som gör det svårt att se äggblåsor som ligger bakom den, det gör mig lite extra nervös. 

vi har fått allt utskrivet och ska börja nästa cykel, så antagligen påskhelgen. Jag är inte särskilt orolig för sprutorn, det löser sig. Men äggplocket ger mig så sjukt stresspåslag att tänka på. Dels för att jag inte vet hur ont det kommer göra och jag avskyr att inte veta hur något kommer kännas. Och tänk om det inte funkar? Och tänk om det funkar Men inte hela vägen? Tänk, tänk, tänk? jag är så sjukt nervös!

Jag bad min sjuksköterska att köra på med mycket morfin från start. Vet inte om hon faktiskt gjorde det, men det var ändå en trygghet att ha fått säga att jag vill att de trycker på med medicin. Och jag hade inte ont alls. Kanske kan det lugna dig lite att be om samma sak?
    Men ja, det är en jobbig väntan både innan och efter. Det är inte så mycket man kan göra mer än att försöka hålla sig upptagen med annat❤️ Du har ändå klarat två års väntan redan💪🏻

• Hejasommaren
    Essential skrev 2026-03-18 14:11:22 följande:

wow vilket resultat! Grattis! 

jag gjorde också äggplock idag fick ut 15st, har Också pco. vi ska göra återldring denna cykel. 

Åh vad roligt, grattis! Har du fått någon återkoppling kring befruktningsgrad? Får du tillbaka en tvådagars eller femdagars? Spännande med återföring direkt, jag håller tummarna för dig!
  • Hejasommaren
    kamd skrev 2026-03-17 20:33:19 följande:
    Väntan på första ultraljudet är olidlig... Tempade i samband med att jag blev förkyld och hade feber. Min temperatur droppade tyvärr till en nivå under vad den brukar vara när jag har mens. Fick såklart panik. Min vilopuls är inte heller lika hög längre. Känner mig inte gravid alls. Så jag förväntar mig nästan att börja blöda snart eller att ultraljudet ska visa värsta tänkbara scenario... Pessimist är jag ju, speciellt i den här resan. Gick in i vecka 7 idag, men jag vågar inte tro på att det finns något blåbär med ett hjärta där inne...
    Åh men försök ha tilltro! Vet att det är fysiskt omöjligt men jag vill verkligen tro att det är något där inne! 🤞🏻❤️????? hoppas hoppas!
  • Essential
    Hejasommaren skrev 2026-03-19 09:39:44 följande:
    Åh vad roligt, grattis! Har du fått någon återkoppling kring befruktningsgrad? Får du tillbaka en tvådagars eller femdagars? Spännande med återföring direkt, jag håller tummarna för dig!
    tack❤️
    jag får tillbaka en 5 dagars så på måndag blir det återföring om inget skulle ändras 🙏
  • Solstickan
    Anonym (linn_) skrev 2026-03-19 06:08:24 följande:
    Åh spännande att snart äggplock närmar sig! Och jag vet inte heller vilken storlek de önskar tyvärr! Hoppas andra ultraljudet ser bra ut imorgon 😃

En sak jag tänker på är hur man ska lösa ledigt från jobb med så kort varsel? Funderar mycket på hur det ska lösas på bästa sätt! Tex att du först imorgon vet om äggplock blir måndag eller tisdag. Tar du ledigt eller sjukanmäler du dig då? 😊
    Tack <3 

Jag valde faktiskt igår att berätta för min chef om att vi är inne i denna process. Just av den anledningen att han då ska veta att just äggplock osv blir på väldigt kort varsel. För egen del så har jag lite förskottssemester att ta ut (då jag är ny på jobbet) som ändå löper ut nu sista mars så jag kommer att ta ut sån. 

Annars hade jag nog kunnat tagit ut det som "inofficiell flex" och jobbat igen det senare. Tänker att det beror lite på vad man har för upplägg mot sitt jobb. Har du komptimmar eller liknande du kan plocka av? 

Jag har ett rent kontorsarbete så är lätt att jobba lite extra osv. Plus att jag kan jobba hemifrån efteråt vilket blir skönt om jag har fortsatt ont efter äggplocket, vet inte hur länge det brukar sitta i eller om man brukar bli helt återställd samma dag?

I min nuvarande roll så står inte allt och faller på mig så jag har strategiskt också valt att inte boka in några möten dessa dagar så har försökt preppa så långt det går att "plötsligt" kunna vara borta. 

Vill du inte berätta för din chef så går det ju att säga att du fått tid för ett planerat ingrepp och att tiden blev ombokad med kort varsel eller liknande?
  • Anonym (L202344)
    Solstickan skrev 2026-03-19 17:18:41 följande:
    Tack <3 

Jag valde faktiskt igår att berätta för min chef om att vi är inne i denna process. Just av den anledningen att han då ska veta att just äggplock osv blir på väldigt kort varsel. För egen del så har jag lite förskottssemester att ta ut (då jag är ny på jobbet) som ändå löper ut nu sista mars så jag kommer att ta ut sån. 

Annars hade jag nog kunnat tagit ut det som "inofficiell flex" och jobbat igen det senare. Tänker att det beror lite på vad man har för upplägg mot sitt jobb. Har du komptimmar eller liknande du kan plocka av? 

Jag har ett rent kontorsarbete så är lätt att jobba lite extra osv. Plus att jag kan jobba hemifrån efteråt vilket blir skönt om jag har fortsatt ont efter äggplocket, vet inte hur länge det brukar sitta i eller om man brukar bli helt återställd samma dag?

I min nuvarande roll så står inte allt och faller på mig så jag har strategiskt också valt att inte boka in några möten dessa dagar så har försökt preppa så långt det går att "plötsligt" kunna vara borta. 

Vill du inte berätta för din chef så går det ju att säga att du fått tid för ett planerat ingrepp och att tiden blev ombokad med kort varsel eller liknande?
    Tycker ni inte det är något man kan sjukanmäla sig för bara? Man ska ju ändå göra ett ingrepp på ett sjukhus☺️
  • Anonym (linn_)
    Solstickan skrev 2026-03-19 17:18:41 följande:
    Tack <3 

Jag har också berättat för chefen som visade förståelse över att jag med kort varsel behöver vara iväg, så jag tänker att det bör lösa sig på något sätt 😊 är väl mest att jag inte har möjlighet till att hålla kalendern fri men värsta fall får det inbokade bokas om väl, om inte nån kollega kan ta det 😊
  • Essential
    Anonym (L202344) skrev 2026-03-19 17:58:10 följande:
    Tycker ni inte det är något man kan sjukanmäla sig för bara? Man ska ju ändå göra ett ingrepp på ett sjukhus☺️
    jag Gjorde äggplock igår och hade ganska ont när morfinet var ute ur kroppen. och har väldigt ont idag också stundvis. är svullen runt magen så gör ont o ha byxor på sig. har ganska flexibelt jobb men hade inte kunnat jobba idag och igår iaf. får se hur det känns imorgon,. 
  • Solstickan
    Anonym (L202344) skrev 2026-03-19 17:58:10 följande:
    Jo det tycker jag absolut. Men vet inte hur det brukar tas emot, tycker jag hört folk säga nåt om att det inte är en godkänd sjukskrivningsorsak eller nåt sånt. Vilket i sig är sjukt men.

Har inte grävt i det desto mer själv. 
  • Anonym (Elen)

Nu har min mens dykt upp och jag har gjort en anmälan på 1177 om att få starta behandling, väldigt spänd och nervös över vad för svar jag får. Långt kvar tills måndag när dem svarar 😔

Jag har ändå en känsla att de inte blir min tur denna gången, men vi får se ❤️

Svar på tråden IVF 2026