• Anonym (maaaat)

Konstig kost

Vad skulle ni säga om en kollega vid lunchen äter bara grillad/stekt kyckling och dippsås? Verkligen bara, alltså. En annan dag äter kollegan någon form av köttgryta utan tillbehör. En dag äter kollegan pannkaka med sylt. Och efter några veckor med kollegan syns också ett tydligt mönster. Samma idé i lätt variation. Kött el dyl med dippsås, gryta, pannkakor, färsröra med ost. Aldrig tillbehör i form av pasta, gryn eller potatis, inga sallader eller dyl.

• Svar på tråden Konstig kost
  • Anonym (n)
    Anonym (maaaat) skrev 2026-03-08 21:02:33 följande:
    Jag har inte gjort några andra trådar. Inte för att du tror mig, men det har jag inte. Och den här tråden handlar om min egna mat.
    Så varför äter du som du äter? Varför låtsas vara någon annan i situationen?

Men ja. Samma resonemang när svaren inte blir vad du önskar.
  • FuckGoggleAskMe

Skulle antagligen inte märka vad du äter och om jag gjort det kanske tänkt, mmm ser gott ut, eller njä ser inte så gott ut. Fast låter väl gott. 

• EpicF
    Anonym (maaaat) skrev 2026-03-08 21:24:18 följande:
    Vad menar du?
    Precis som står. 
  • Anonym (maaaat)
    Anonym (n) skrev 2026-03-08 21:42:09 följande:
    Så varför äter du som du äter? Varför låtsas vara någon annan i situationen?

Men ja. Samma resonemang när svaren inte blir vad du önskar.
    Igen, jag har inte skrivit någon annan tråd. Och jag har i princip inte heller fört något resonemang alls. Jag har faktiskt heller inte låtsas vara någon annan. Tråden är förvisso inte skriven i jag-form, men det går faktiskt åt båda hållen, så att säga.

TS handlar inte om varför jag äter som jag äter, utan om hur du skulle tänka om du observerade detta hos en kollega. Men för att besvara den frågan ändå; mestadels pga arfid, delvis av hälsoskäl, delvis för att att det är enkelt och gott.
  • Anonym (n)
    Anonym (maaaat) skrev 2026-03-08 22:27:12 följande:
    Igen, jag har inte skrivit någon annan tråd. Och jag har i princip inte heller fört något resonemang alls. Jag har faktiskt heller inte låtsas vara någon annan. Tråden är förvisso inte skriven i jag-form, men det går faktiskt åt båda hållen, så att säga.

TS handlar inte om varför jag äter som jag äter, utan om hur du skulle tänka om du observerade detta hos en kollega. Men för att besvara den frågan ändå; mestadels pga arfid, delvis av hälsoskäl, delvis för att att det är enkelt och gott.
    Så varför inte starta en tråd på rätt premisser? Då skulle allt onödigt inte existera i tråden. Jag misstänkte ARFID eller annan ätstörning men vem vill spekulera om någon annans kollega? Vi har nog med såna trådar på FL. Beklagar om folk är dumma i huvudet på ditt jobb men så länge mina kollegor faktiskt äter kommer jag inte att döma dom även om jag kan undra över orsak till personen det berör. Mestadels tar jag inspo till egna matlådor.
  • EpicF
    Anonym (maaaat) skrev 2026-03-08 22:27:12 följande:

Och svaret du får är ingen bryr sig. Det är inget konstigt alls att äta som du gör. Det är helt normala maträtter. 
  • klyban
    EpicF skrev 2026-03-08 23:54:09 följande:
    Och svaret du får är ingen bryr sig. Det är inget konstigt alls att äta som du gör. Det är helt normala maträtter. 

Nja, det berättar väl att det troligtvis är en lågkolhydrat diet när dessa saker saknas.
    Och inte vad som anses som helt vanlig mat, då matpyramiden förbises delvis eller helt och genom verkar ha utelämnat just kolhydrater och det är det som TS fann konstigt.

Men är inte det minsta konstigt om man kan något om dieter, då det mycket tydligt berättar att kolhydrater verkar vara sällsynta.
    Och btw pannkakor utan socker och mjöl, är ändå rätt okey mat, sure kanske finns bättre, men nära dåligt är det inte alls.
    Men och andra sidan, låter som rätt tråkigt med pannkakor just i detta fall.
    Dock är det ändå det som gör pannkakor sämre är just det man lägger på, eller om man är en sådan som tror socker ska vara i pannkakorna.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mimmi)
    klyban skrev 2026-03-09 09:16:25 följande:

Nja, det berättar väl att det troligtvis är en lågkolhydrat diet när dessa saker saknas.
    Och inte vad som anses som helt vanlig mat, då matpyramiden förbises delvis eller helt och genom verkar ha utelämnat just kolhydrater och det är det som TS fann konstigt.

Men är inte det minsta konstigt om man kan något om dieter, då det mycket tydligt berättar att kolhydrater verkar vara sällsynta.
    Och btw pannkakor utan socker och mjöl, är ändå rätt okey mat, sure kanske finns bättre, men nära dåligt är det inte alls.
    Men och andra sidan, låter som rätt tråkigt med pannkakor just i detta fall.
    Dock är det ändå det som gör pannkakor sämre är just det man lägger på, eller om man är en sådan som tror socker ska vara i pannkakorna.

Vad menar du med att man "är en sådan som tror socker ska vara i pannkakor"?
    Det har man väl som man vill?

Har kollat igenom lite recept på pannkakor, så jag inte pratar i nattmössan. Ibland är det socker i smeten, ibland inte.
    Så det är inte fel att ha det.

Själv har jag inte gjort pannkakor sedan yngsta flyttade hemirån, men nog fasen hade jag socker i smeten.
  • Mandel

Varför skulle jag ha en åsikt om någon annans matlåda? 🤔

Så länge personen inte är sjuk ofta och ber om tips på bra matlådor ser jag ingen anledning till att öppna munnen och "döma" kosten.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Konstig kost