Tille, jag hoppas du har hämtat dig lite från drakflygningen. Det var ett intensivt äventyr. Jag har ett nytt litet äventyr åt dig.. något som jag önskar att alla små pojkar får vara med om.
Solen skiner in genom fönstret och väcker den lille gossen där han ligger i sin stora mjuka säng. Det är fortfarande tidig morgon och bara de mest morgonpigga av fåglarna är vakna, fast till och med de kvittrar försiktigt, som för att inte störa en perfekt morgon. Det är varmt. Daggen och regnet från gårdagen har redan börjat dunsta. Det kommer att bli en härlig sommardag. Jag går fram till gossens säng och nyper honom lite i ena stor-tån. Vips försvinner tån och resten av foten in under täcket.
- Vad gör du, ropar han glatt, det är mina tår! Du har egna!
Jag skrattar och tar ett ordentligt tag i hans stora täcke. Med ett lätt ryck drar jag undan täcket och lägger det på golvet, i en stor hög. En liten blond och sovrusig gosse sitter där bland sina kuddar och sin lilla mjukis-giraff. Hans blåvit-randiga pyjamas ser lite tilltufsad ut och han försöker omedvetet rätta till den.
- Är det redan morgon? säger han och gnuggar sig i ögonen.
Jag vänder mig om och plockar fram en fulladdad frukostbricka. Apelsinjuice, ett kokt ägg, en liten fralla med ost och skinka och en tallrik med Kalaspuffar och mjölk. Gossen ser hungrig ut och sätter sig tillrätta i sängen.
- Är du hungrig, lille kompis? frågar jag medan jag ställer ner brickan på sängkanten.
Den rufsige lille pojken tittar på mig med sina stora blå ögon. Sedan tar han frallan i en hand och glaset med apelsinjuice i den andra. Med munnen full av fralla mumlar han något som låter misstänkt likt ett "Vad tror du?".
Jag kikar ut genom fönstret, det är en underbar dag som har tagit sin början. Medan gossen äter sin frukost reser jag mig och öppnar hans fönster. En doft av gräs och blommor svävar in och jag ryser till av välbehag. Det blir en fin dag idag.
- Du, lille vän, vet du vad som vore perfekt att göra idag? frågar jag den lille gossen som precis avslutat sin frukost.
- Nej, Magnus, vad? Är det något spännande? Berätta för mig, snälla! Han ser glad ut.
Jag sätter mig i fönstret och låter den varma sommarvinden fläkta mig, det är redan varmt. Utanför fönstret ser jag hur djuren börjat sin dag. Några rådjur vandrar omkring på ängen och en familj kaniner skuttar fram längs gärdsgården. Bortom den lilla kullen kan jag se tjärnen blänka. Jag vänder mig om och ser på gossen.
- Jag tror det är en perfekt dag för att vara på stranden. Vi kan bada och leta efter saker i vattnet. Vad tror du om det?
Utan ett ord kastar gossen av sig pyjamasen och klär på sig sina kortbyxor och sitt linne. Han ser sig omkring och kliar sig i huvudet.
- Letar du efter något, lillprinsen? Jag tar frukostbrickan och ställer den på bordet.
- Ja, min keps förstås. Jag vill ju inte få solsting! Han fortsätter leta medan jag slätar till hans säng.
- Ah, här är den. Gossen tar på sig kepsen och går mot dörren.
- Vi behöver ta med oss lite saker, säger jag, om vi ska kunna ha lite äventyr där nere.
Med packad korg går vi ut genom dörren. Den knarrar så hemkärt när jag stänger den. Det är som om den säger "Ha det så bra. Vi ses sen!" fast det är ju bara en dörr. Barfota traskar vi genom grinden och bort mot stigen som leder ner till vattnet. Det blir en härlig dag.
Ja, Tille, vad tror du om den här dagen?! Jag berättar mer sen. Nu måste jag fixa lite här.
Snusningar, din egen Internet-kompis Magnus
lfl.mine.nu/tille