• Svar på tråden Scrapbooking2!
  • Hannie

Sambima:

Kul med en pojkvän som har samma intressen som en själv. Tänk om jag fick med killen på en konstkurs... Det lär aldrig hända.

Märker mer och mer att man kan använda en massa tekniker inom scrapbooking, det är bara fantasin som sätter gränser.
    Hoppas vi får se prov på akvarellerna du ska införa i scrappingen. :)

• cattis

Någon som har tips på var man kan hitta grundläggande beskrivningar av scrapbook tekniker för en riktig nybörjare? Jag har gjort ett par blad, men har problem med det mest grundläggande som t.ex att klistret syns igenom pappret, eller hur jag ska få två olika färger på sidan (bara klistra över ett papper över halva sidan, eller?). Sidor med snygga layouter finns det gott om, men jag vill veta hur dessa layouter kom till!

• psilotripitaka

hm, har för mig att jag läst nåt om detta tidigare i denna tråd; men jag orkar helt enkelt inte bläddra bakåt...
    hur som helst; jag undrar om Åhléns fotoalbum är syrafria?
    har köpt en jättepraktisk 12x12-bok (kanske ngt större...) med spiralrygg... märket på sistasidan är "Ordning & Reda - Swedish Paper And Design Worldwide.
    Nån som vet?
    har för mig att jag läste att Åhléns fotoprylar av ngn anledning EJ var syrafria?! snälla, låt det inte vara så... :/

• Hannie

Cattis:

Vad jag sett när jag surfat runt på nätet är att det inte finns många sidor med exakta instruktioner på hur man gör för att bygga upp en sida.
    En sida där det dock finns lite tips är denna:

www.geocities.com/maddec/index.html

Även på scrappa.nu finns det lite tips. Gå på "Teknik" så hittar du det.

Annars är det bara att fråga. Det finns många här som hållit på med detta längre än t ex jag har gjort.

Lycka till!

• Hannie

psilotripitaka:

Jag vet tyvärr inte hur det är med Åhléns fotoalbum, syrafria eller inte...
    Ifall ingen annan här heller vet så kan det vara värt att gå den långa vägen och beställa en speciell penna som mäter syrahalten på papper. Finns på vissa sajter som säljer scrapgrejer.
    Känns säkert onödigt att lägga pengar på det, men den kan ju komma till användning även senare när du kommer åt material du inte är säker på.

Ett tips bara.

• Poena

Hannie

Vad är chalk? Blev nyfiken nu när du sa att du hade "chalkat" kanterna på dina bokstäver..

• Hannie

Poena:

Det är krita i små kakor.
    Själva asken ser ut som en palett med ögonskugga och man använder sånadär små "tops" för att chalka sina papper. Om du går på scraproom.se och "Pens and markers" och "chalk" så ser du en bild på ett chalkset.
    Det är jättebra om du t ex vill att ditt papper ska se lite gammalt och gulnat ut i kanterna, eller om du vill förstärka någon färg. Det blir helt enkelt lite liv i det hela.

Kanske inte den bästa beskrivningen men hoppas du fick svar på din fråga. :)

• cattis

Tack Hannie! Då kan jag ju börja med en fråga direkt De flesta sidor består ju av många lager av papper och foton. Hur fäster man dem på bästa sätt? På några sidor har jag sett att fotokuddar rekommenderas, men då måste man väl använda ganska många så att det inte blir glipor? Finns det bra klister som inte går igenom pappret, trots att det är tunt? En följdfråga är då hur man fäster de genomskinliga papper man ser på många layouter. Fotokuddar måste ju vara uteslutet. Finns det lim som inte syns?

• Hannie

Cattis:

Skönt med fler som frågar, känner att jag själv varit väldigt "frågig" här i perioder. Men frågar man inte så får man inte heller veta. Och det är ju en djungel det här med scrapbooking och materialet till det så klart man ska fråga efter tips så man inte förstör material i onödan.

Det finns speciella små klisterlappar (dubbelsidig klister) för att fästa fotografier ute i handeln. Dessa är perfekta för att fästa både pappret och fotona i din layout. På ett slätt papper blir det inga glipor även om du bara fäster den i hörnen. Dessutom gör det inget om det inte ligger exakt platt mot pappret, det ser bara lite 3-dimensionellt och fylligt ut.

Till genomskinliga papper finns det speciell tejp, t ex vellumtejp eller lim.
    Har fått rekommenderat att köpa tejpen för den syns tydligen inget ifall man sätter den rätt.

Du kan även använda syrafritt lim från fotohandeln, men det finns alltid en risk att det bubblar sig. Jag har själv limmat vissa ytor och hittills har det gått bra. Man får prova sig fram.

• lata kocken Johanna

lim på rulle är suuuuperbra....

clas ohlsson har 3Ms billigt (och nu är det bättre så man kan svänga lite utan att bandet går av)

Svar på tråden Scrapbooking2!