Scrapbooking2!
Tror att den andra tråden blir stängd för svar idag, så jag startar en ny här!
Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m461913.html
Scrappa vidare!
Tror att den andra tråden blir stängd för svar idag, så jag startar en ny här!
Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m461913.html
Scrappa vidare!
Har en fråga också:
Om man använder ett album (frågade tidigare i tråden om nån visste om Åhlens fotopärmar är syrafria eller ej, verkar inte som om nån vet... och en sån där penna som kan mäta syrahalten verkar svårt att få tag på?) som inte är syrafritt, men överlappar dessa blad med syrafria papper - gör det verkligen så mkt? Vad är "det värsta" som kan hända?
Huvudsaken är väl då att man som sagt använder syrafria mönstrade/färgade papper över och sen syrafritt lim/dubbelhäftande tejp el.dy?
Det är ju faktiskt lite lurigt att få tag på precis ALLT syrafritt: det är väl tex inte så många som bryr sig om att tex ev. klistermärken å liknande dekorationer även de skall vara syrafria?
Om inte allt är syrafritt så blir korten gulnade efter kanske 20 år... Det är väl vad som händer efter vad jag förstått.
* Vad blir det för färger man får och vilka figurer:
man väljer färg och figur när man klickar på priset - det står priser för typ 35st 70st och 100st
sen finns det paket med olika figurer oxå
bambigirl:
gulnar även digitala bilder utskrivna på fotopapper?
jag har iofs en "min första bok" från när jag var liten (70-tal) och den ser som ny ut... och då tänkte man knappast på syrafria produkter... men det kanske är ett undantag? ;(
Jag vet inte, det borde det väl inte göra kanske... Jag har aldrig sett gulnade kort förutom sådana från min farmor och mormors album och de korten är ju urgamla... Vet inte om manframkallar kort på samma sätt längre. Men själv tar jag det säkra före det osäkra och försöker att bara använda syrafria grejer.
Psilotripitaka:
Scrapbook.se har en ph-testpenna. Under menyn pennor.
bambi:
jo, jag använder nästan bara syrafria saker också... men det är ju just att jag undrade om man kunde ha ett ev. icke-syrafritt album att "bygga på"... har nämligen hittat ett helt perfekt...
men det finns ju neutraliserande spray som gör papper syrafria... frågan är bara hur länge en sån (dyr!) flaska räcker? nån som vet?
såg att de hade en sån på dreamcottage... :P
oj jag missade att skriva att mitt inlägg var ett svar på bambigirls fråga
Jag hängde med
Om albumet är ett fotoalbum är det säkert syrafritt... Men det verkar ju lite konstigt att det inte står...