• Svar på tråden Scrapbooking2!
  • psilotripitaka

bambi...:

nu har jag efter lite detektivarbete snokat fram "Ordning & Reda"´s mailadress och skrivit och frågat dem hur det ligger till... de, om några, borde väl veta? ;)
    får se vad de svarar...

• psilotripitaka

Ha, fick svar snabbt!

Så här står det i mailet:

"Hej Ofelia,

Våra papper är neutrallimmade och har ett PH värde på 7,5.
    Det betyder att de är "snäppet under" syrafria papper.
    Skulle de vara en grad bättre skulle de klassas som syrafria.
    Vi har alltså valt ett papper som är så bra det bara kan till ett pris som blir
    rimligt för majoriteten av våra kunder.

Vi skulle så gärna vilja ha syrafria papper i våra fotoalbum.
    Anledningen till att vi inte har det är helt och hållet är en kostnadsfråga då
    syrafria papper kostar så mycket att vi skulle få svårt att sälja våra album.
    Majoriteten av våra kunder är amatörfotografer och det papper vi använder är
    HELT ok till dessa typer av bilder som de flesta av oss tar.
    Framkallar du dina bilder på proffesionellt sätt på riktigt bra fotopapper så
    kan det vara värt att lägga pengar på ett syrafritt papper.
    Men om man framkallar bilderna på ett vanligt labb så duger vårt papper alldeles
    utmärkt!

Hur du monterar bilderna är självklart också mycket viktigt.
    Se till att använda "fotoketter" eller fotohörn så att bilderna inte påverkas av
    något starkt lim!

Hoppas detta ger dig svar på din fråga men undrar du ytterligare är du välkommen
    att slå My Gross en signal på
    tel 728 20 73.

Hälsningar
    Therese Walve"

Så nu vet ni det, ni som har eller har tänkt handla "Ordning & Reda"'s fotopärmar på Åhléns. :)

• Hannie

Albumen är alltså okej för scrapbooking, eller!?

• Lindisen1

Välkommen hem Garfield! Hoppas att du har haft en trevlig vecka!

Kramis

• bambigirl

Nej, albumen är väl nästan ok för scrapbooking enligt mailet Jag har hittat syrafria album på coop, både såna pärmar där man själv sätter i papper och sådana ringpärmar där papperena redan är i albumet.

Om jag var du skulle jag scrappa på i albumet från ordning och reda och nästa gång försöka hitta ett billigt, syrafritt album.

• Hannie

Det lät som nästan okej ja. Då tolkade jag det rätt. :)

• psilotripitaka

Ja, jag tänker scrappa med mitt Ordning & Reda-album iaf. Är ju sånt perfekt format (12x12) och dessutom kan man riva ur sidor om albumet skulle bli för tjockt...

För alla er som "vågar" er på att scrappa med ett inte 100%-igt syrafritt album så kan jag rekommendera dessa... finns på Åhléns... både med vita och svarta blad... :) Hyfsat billiga är de oxå.

• psilotripitaka

bambigirl:

vilket format är ringpärmarna i som du hittade på coop?

• cattis

Här är jag igen med en ny fråga! *vinkar glatt* Förhoppningsvis kan fler som läser den här tråden dra nytta av min nyfikenhet...

När ni ska göra en ny sida - hur planerar ni sidan rent praktiskt? Utgår ni t.ex från material ni redan har eller beställer ni papper och och övrigt material till varje sida? Tänker ni ut flera sidor åt gången så de hänger ihop eller gör ni varje uppslag som ett enskilt projekt? Ritar ni upp sidan innan eller improviserar ni efter hand?

Svar på tråden Scrapbooking2!