• xxmeyaxx

* Roliga händelser under förlossningen *

Sitter här och tänker på dagen då jag ska få föda fram mitt barn. Nu är jag iofs inte gravid då, men jag hoppas på det inom en snar framtid. Men förlossningen grubblar jag lite för.

Jag är livrädd för blod och tanken på smärtan får mig att rysa!

OM JAG BARA FICK, skulle jag stanna i väntrummet under tiden som jag skulle föda mitt barn. Kommer ju inte undan det. det är ju inte precis som att jag kan knuffa in sambon i förlossningssalen och säga "jag väntar här."

Det finns nog många kvinnor som oroar sig för sin förlossning och jag tänkte att vi kunde släppa lite på den nervösa linan. Det kan hända mycket roligt under en förlossning och DÄRFÖR vill jag att i denna tråd - så ska man skriva ner roliga händelser under eran förlossning! Något som ni skrattar åt idag.

Kom igen nu, tjejer!

• Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *
  • xxmeyaxx
    Rutis skrev 2006-07-01 22:31:23 följande:
    Jag vill verkligen tacka för den här tråden, jag och min sambo älskar den! Vi fick en son den 15 juni, och förlossningen var en helt fantastisk upplevelse. Den gick på en dryg timma - efteråt när jag visade bilderna för en kompis kommenterade hon att jag inte ens tagit av mej glasögonen när jag födde barn. Då har det gått undan!Både jag och min sambo var väldigt uppsluppna och glada efter förlossningen för att allt gått så bra. Min sambo sa uppe på BB att "vad synd att du inte sa nåt roligt som vi kunde skriva in i FL-tråden". Jag blev helt paff - jag hade i mitt lustgasrus legat och skrattat åt mej själv, typ "Guuuu, vad roliga och konstiga saker jag säger, det här ska jag komma ihåg så jag kan skriva i tråden", konstaterade jag nöjt i ruset. Men så var tydligen inte fallet, hihi. Kul också att vi båda hade tänkt på tråden under förlossningen, den har verkligen följt oss!
    haha, men det är ju ganska kul. att du tänkte att "nu jävlar ska jag skriva i tråden"
    På tal om potatisar, äpplen är rätt goda.
  • Skogsjäntan

Vad är kvaddlar? *känner mig dum*

Underbar tråd

Jag har förlossningsskräck utan dess like men tänker ändå försöka vaginalt. Det känns skönt att läsa ROLIGA saker om förlossningen, istället för "ååååååååååååh vad det var hemskt" och "ååååååååååååååh vad det gjorde ont"!

• camile

När jag fick sonen så hade hans pappa och jag diskuterat innan att han kanske inte fixade att vara med när bebisen kom ut och det var helt ok för jag förstod honom.

När det väl blev dax så hade jag värkar under natten och inte la mig och försökte vila/sova. Nä det var ju dumt för det skulle med all säkerhet sätta igång ordentligt vilken minut som helst! Satt och kollade på video hela natten. Då kom värkarna med 15-20 minuters mellanrum.

När klockan var 06 på morgonen så började tröttheten ta ut sin rätt. Jag ringde till förlossningen och de sa att jag skulle lägga mig i badkaret för då brukade det lugna ner sig och skulle få en chans att sova. Sagt och gjort det gjorde jag! Vid det här laget hade den blivande pappan gått och lagt sig och jag låg nu i badet. Värkarna blev inte lugnare utan tvärtom de kom tätare! Jag låg i badet och skrev "NU!" varpå dåvarande sambon sa sömnigt "06:18". Efter en stunde skrek jag "NU!" och sambon svarade "06:25". Så höll vi på till klockan var nästan 07. Då orkade jag inte mer och gjorde vi oss i ordning och 09 var vi på plats på förlossningen.

Där började jag må illa efter en stund. Det värsta sambon visste var när någon kräktes men det fanns ingen annan i närheten så han fick hålla i hinken ändå. Jag tyckte så synd om honom så jag tjöt och så sa jag "Det är så synd om dig...." *kräks* "...du får hålla i hinken fast det är det värsta du vet...." *kräks* "finns det ingen annan som kan göra detta så du slipper?"

Dåvarande sambon gick ut för att få lite luft då och då och plötsligt säger BM och läkaren" Nu är det snart dax. Bäst att hämta pappan" DÅ vaknar jag ur lustgasdimman!! "Helen (BM) tvinga honom inte! Vi har redan pratat om detta och han behöver inte vara med om han inte vill!!! Tvinga honom inte!" BM tittar på mig och suckar och säger sen " Ja det blir nog bra ska du se..." och så går hon och hämtar den blivande pappan.

Det blir lite komplikationer och det bestäms att jag ska förlösas med tång. Jag ska då få bedövning, bäckenbottbedövning. Jag är minst sagt spruträdd så när jag hör det så frågar jag " Hur många stick är det!?" "4" får jag till svar. " Bra! Kör!!" svarar jag tillbaka. Men när de ska sticka mig så går det inte och BM säger "Jag kan inte ge det för det finns inget att sticka i. Det får blir vanlig lokalbedövning!" "Hur många stick är det?" frågar jag snabbt (som om jag egentligen skulle bry mig) "6-8" får jag till svar. "Bra! Kör!!" Skrek jag tillbaka.

Sonens hjärtljud sjunker drastiskt och läkaren bestämmer att de ska höja syremängden i masken. Efter några minuter så frågar jag "vad är det jag andas in egentligen?" Inget svar så jag blir arg och ställer om frågan men höjer rösten en aning. Då tittar förlossningsläkaren upp mellan mina ben och säger "Det är fjälluft! Direktpipeline så det är bara att suga i sig!" "Tack" sa jag och andades vidare.

Ja är man kontrollfreak så är man.

• blåbärskullen

haha alltså berättelserna här är helt sjkukt roliga!!

• Jempa L

Skogsjäntan:
    Kvaddlar är väl som att sätta foten i skruvstäd för att slippa ha förlossningsvärkar Näerå, det är sterilt vatten som sprutas in under huden på ryggen för att vilseleda smärtan pga att du får så in i (svordom) ont där i stället. Har INTE provat själv, och avstår nog

• lumewi

Inte så jätte kul men den är roligare nu än då

Min "hästtokiga" syster var med på förlossningen och när vi lyssnade på hjärtljuden säger hon
    - men har du en häst i magen.
    jo jo
    sedan i mellan krystvärkarna andas jag ut med stängd mun så det låter som en häst, kommer genast på vad syrran sa och tittar på min sambo som flinar till öronen men ser min min och munen rätar ut sig håller tyst.

• Cyril

Kvaddlar: Sterilt vatten injiceras med en vanlig injektionsnål in under huden där smärtan från värkarna sitter. Det kan vara i ländryggen eller nedre delen av magen. Injektionen ger upphov till en svidande smärta.

Smärtan du känner i och med injektionen sitter i 15 till 30 sekunder. Vissa upplever smärtan vid injiceringen som mycket stark. Du kan använda lustgas vid injiceringen för att lindra smärtan.

Effekten av kvaddlarna är individuell, en del upplever att behandlingen fungerar bättre än andra. De sterila kvaddlarna ger smärtlindring i en till två timmar.

Behandlar man på flera ställen kan det vara bra att ta två i taget för att inte dra ut på smärtan i onödan.

• Örnen76

Nu kan jag äntligen dela med mig!

Ni som har haft lustgas vet säkert att man får roliga hallucinationer.
    Den jag minns bäst var att en barnmorska först rullade in en vagn med en bebis. Men den ville jag inte ha. Sedan rullade hon in en delfinbebis, som jag heller inte ville ha. Tillslut gick jag med på att åka hem med ett lamm

Men något lamm blev det inte, utan en underbart söt liten gosse!

Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *