• xxmeyaxx

* Roliga händelser under förlossningen *

Sitter här och tänker på dagen då jag ska få föda fram mitt barn. Nu är jag iofs inte gravid då, men jag hoppas på det inom en snar framtid. Men förlossningen grubblar jag lite för.

Jag är livrädd för blod och tanken på smärtan får mig att rysa!

OM JAG BARA FICK, skulle jag stanna i väntrummet under tiden som jag skulle föda mitt barn. Kommer ju inte undan det. det är ju inte precis som att jag kan knuffa in sambon i förlossningssalen och säga "jag väntar här."

Det finns nog många kvinnor som oroar sig för sin förlossning och jag tänkte att vi kunde släppa lite på den nervösa linan. Det kan hända mycket roligt under en förlossning och DÄRFÖR vill jag att i denna tråd - så ska man skriva ner roliga händelser under eran förlossning! Något som ni skrattar åt idag.

Kom igen nu, tjejer!

• Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *
  • Lillafrejasmamma

Har endel saker vi kan skratta gått åt nu efter förlossningen

det började i vecka 34 när vattnet går, åkte in och försökte hitta en parkeringsplats så nära ingången som möjligt, självklart fanns det ingen plats så vi fick ställa oss längre bort med ett gångavstånd på någon/några minuter, vattnet sipprar ju inte precis utan blir mer ett vattenfall för varje stag eller rörelse, Tyckte jag var smart som valt att ta på mig kläning och skippat byxorna för att slippa blöta ner de, så ja det blir en splatch rakt ner i gatan för varje steg, måste sett ganska kul ut. 

När man legat inlagd i fem dygn och trott att nu börjar det på riktigt gång på gång under dagarna och nätterna börjar man tilslut tro att de inte ska börja över huvud taget. dagen dottern föds (då vet jag ju såklart inte att hon ska födas) skickar jag iväg min mamma som skulle vara med under förlossningen till en middag långt ut på landet. Min sambo hade en innebandy träning, tycker det var en utmärkt ide att låta han åka och spela och rensa tankarna lite, det skulle endå inte hända något och detsutom hade jag min syster och hennes 2 månader gammla son som höll oss sällskap. 10 minuter efter att han åkt iväg beslutar en läkare att äntligen undersöka hur öppen jag är, det har inte gjorts tidigare pga tidig vattenavgång.

Vi går in på ett undersökningsrum och läkaren börjar sin undersökning med sterila instrument och utbrister " behöver vi diskutera hårfärgen" Jag tror att hon pratar om mitt könshår och undrar varför hon kollar och kommenterar det, sedan tilläger hon att jag är fullt öppen och får börja krysta när jag vill.

Skuttar tilbaka av lycka in på förlossningsrummet där syrran väntar och jag tjoar att det är fullt öppet och snart blir det bebis:) hon uppmanar mig att börja med lustgasen för under hennes tre förlossningar har det tagit lång tid innan hon blivit vän med den. Under tiden försöker hon få tag i min sambo som svarar efter 40-50 samtal.

Straxt därefter strutsar svärmor in med godis och tidningar och säger "suprise! jag tänkte bara muntra upp dig och se hur det var med dig". Sedan kommer min svettiga sambo tillbaka, barnmorskan skickar in han i duschen och börjar koppla på värkstimulerande dropp på mig. När han kommer tillbaka ber jag han bestämt men vänligt skicka ut min syster och hans mamma för det var inte meningen att det skulle bli öppet hus på min förlossning.

Jag får vända och vrida på mig i förlossningssängen för att få arbetet att flyta på som det ska och när barnmorskan frågar om jag inte kan ställa mig upp på golvet för hon är övertygad om att det skulle sätta lite fart på det utbrister jag "  Är du dum eller, jag är ingen ko som står och trycker ut ungen rakt ner i backen!" hon förklarar att när krystvärkarna kommer får jag lägga mig i sängen igen, jag kontrar med " är du säker, de e ju faktiskt ganska slemiga och hala när de kommer"   

Kan tilägga att efter att ha haft en jobbig graviditet med konstanta onda sammandragningar från vecka 20, mycket foglossning och en halsbränna som fick mig att föredra att sova sittandes sa jag gång på gång att detta var första och sista gången, det blir inga fler barn. Några minuter efter dotterns ankomst sa jag " när ska vi skaffa ett syskon till henne" jag vill ha många barn så jag får vara med om det här igen, det är så fantastiskt"   

• xLeithx

Mitt vatten gick i sängen vid 5.40; jag försöker väcka min man & han säger sömndruckit: "du måste ha kissat på dig" Nej, svarade jag, MITT VATTEN HAR GÅTT, tills vilket han svarar "Nja... kanske är det JAG som kissat?" 

• Applepie

Gud vilken rolig tråd! Jag borde egentligen sova men fastnade här istället och försöker nu hålla mig för skratt så jag inte väcker min man bredvid mig haha! Min förlossning gick ganska fort och efteråt sa bm att hon var tvungen att sy. Jag var ju minst sagt öm där nere precis efteråt och minns att jag tänkte säga "nej men skit i att sy. Det behövs inte!" haha, tur att jag inte sa det. När bm sen skulle mäta och väga min dotter så sa hon högt "34 jaha ok" och jag var ju fortfarande helt förvirrad och omtöcknad och sa till henne "jasså, var hon 34 cm lång?" jag tänkte för mig själv att det lät väldigt lite men att jag fick ju acceptera det då. Bm och min man skratta så dom kiknade! "nej, huvudet är 34 i omkrets" fick hon ur sig tillslut.

• Dohgon

vet inte om jag har så mycket roligt att berätta direkt.
    Jag hade inte så mycket till pauser i min förlossning men minns jag hatade ena BM jag hade.

Låg inne på rummet och skulle ringa till min sambo när de tagit hål på hinnorna och telefonen funkade inte, ena siffran gick inte att trycka på. ringde på klockan och BM envisades om att hon skulle trycka nr. tog tio min innan hon bytte telefon så jag var väldigt arg.

När sambon precis kom så var jag öppen 6 cm och hade ont, skulle precis påbörja lustgasen och försökte och försökte att få den att funka. sambon fick trycka masken i ansiktet på mig och ja då gick det ju bra.
    Kommer ihåg att jag mådde illa av lustgasen men den hjälpte iaf.
    När första var ute så tog de hål på hinnorna för andra och BM hade sagt till min sambo att hålla lustlasen lite och se om det kanske gick ändå, de ville ionte jag skulle ha för mycket. jag gav honom väl en mördande blir och slet den ur nävarna på honom ;)

Efteråt skulle de sätta droppnål i armen och jag bara undrade varför i hela världen ska ni sätta en till nål?
    Men gumman, du slet ju ur den förut sa min sambo då. Jag hade ingen som helst koll på vad som hände under förlossningen, jag var helt väck =)
    tydligen hade de vart nån läkare och x antal sköterskor och även personal som skulle bli utbildad tror jag. men jag kommer ihåg en BM bara, som inte kunde med telefonen ;)

• zigne

Något lite komiskt som hände innan jag födde. Jag gick tolv dagar över tiden med den första och hade liksom börjat känna att. "Nä det blir nog inget"!!  Så när jag sent om sider fick ont i magen och sammandragningar så ringer jag BB och berättar hur det känns och så säger jag "-Men det kan ju vara något med gallan också"!? GALLAN? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma ut en unge!

• Mamma Tintis

Jag gick över fyra dagar och var inte det minsta mentalt redo för förlossningen. Jag hade på nåt sätt förträngt det som skulle komma. I alla fall så vaknade jag på natten av att jag akut behövde kissa. Väl inne på toaletten så började det forsa vatten. Min första tanke var "shit!! Nu finns det ingen återvändo!!" Jag väckte maken och ringde sen till förlossningen. Jag presenterade mig och sa "mitt vatten har gått!! Jag var inte alls beredd på det!!" barnmorskan frågade då "men, hur långt gången är du?" och jag svarade "jag har gått över fyra dar!!" Det måste ha låtit lite kul, men just då var jag bara totalt chockad!

Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *