• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (Killah)

Sorry alltså.... Jätteledsen

Jag tyckte förut när jag började här på FL att endel saker kanske är vettiga att alla får ta del av.(naiv kanske)

Eftersom det här va en RIKTIG FL användare som berättade ur sitt EGET liv, sitt EGET foster osv. Undersökningarna hade iallafall skett i början av -90 talets SVERIGE och jag önskar önskar att hon dyker upp någonstans i framtiden med en bok eller vad som helst och alla de andra mammorna som var med i testerna.

Bara för att de är ju inte någon doktor i Lund eller profesor Balthazar som säger detta utan en verklig person som du och jag. Men som har varit med om det PÅ RIKTIGT osh sett det.
    Annars kan ju någon försöka röka hos läkaren under sitt UL och se effekten själv, men det är ju omöjligt.

• Anonym (rökare)

juicy: det var mkt siffran du nämner, över 70%. Ja det kanske är en sån hög siffra, men då har alla jag känner haft väldigt stor tur, och här handlar det om minst 30 pers om jag drar in även mina släktingars sambos,fruar,män mm. Tar alltså med även personer som fötts av rökande föräldrar och som idag är kring 50-60 år men fortfarande inte haft nåt fel pga rökning. Men nu lät det igen som att jag säger rök på för det är ok. Men så menar jag inte. Tänk att man måste tänka på att göra långa förklarande utlägg hela tiden så det inte missuppfattas av någon, suck.

• NicoleSthlm

Anonym(Killah)

Mitt inlägg var absolut inte riktat till dig!! Hoppas att du inte tror det!!

Jag tycker att det är jättestrongt av en helt "vanlig" Svensson att gå ut med sin erfarenhet och göra alla lite visare!! Speciellt när det var en sån omfattande och bra undersökning!!

• juicy

nicole....

faktiskt så var den artilken frn forskning frn karolinska!!

men jag har som sagt vatt rökare själv,så jag vet att man blundar för allt,å har ursäkter t att inte tro på vissa saker..
    men fakta e fakta..
    en en fakta till är att barnen i magen mår inte bra av rökningen!

e inte den faktan d viktigaste???

• idiblon

Anonym (rökare): Jag är bara nyfiken, men är du säker på att alla dom i din närhet mår riktigt bra psykiskt? Det kan ju ofta vara ett ganska dolt handikapp. Menar inte att nån av dom nu mår dåligt, jag bara undrar om du vet?

• Anonym (Killah)

Jag tänkte på en sak till:

Skulle man verkligen som mamma erkänna att det var något man själv gjort under graviditeten som orsakat barnets låga vikt, astma eller vad det kan vara? Och säga till alla att "lilla pelle är såhär för att jag inte kunde låta bli ciggen"... Nä det tror inte jag iallafall... Så det blir nog ett stort mörkertal

• NicoleSthlm

Anonym(Killah)

Det tror jag nog att du har rätt i! Det e ju samma sak som en alkholist skulle ju inte erkänna att denne har supit med ett barn i magen!

Jag kan av erfarenhet säga att alkohol och graviditet inte går ihop. Har växt upp med en lillebror (9 år) vars mamma söp med honom i magen (pappas fru, inte min mamma)... Han föddes 1½ månad för tidigt och är fortfarande väldigt tunn... lång men smal... Hon rökte också... Det e hemsk att se, men än så länge så är han "bara" liten.. inga andra komplikationer... han är smart och duktig i skolan...

• Anonym (Killah)

Nicole Sthlm:

Det finns nog en massa mammor också som får ovanliga barn som tänker att det var nog för att jag råkade äta den där dessertosten i vecka 6 osv...

Det finns ju så mycket som sögs vara skadligt för fostret.

Jag slutade röka när jag fick veta om bebisen i vecka 7-8 och har inte tagit en cigg sedan dess och jag tycker inte att man ska morala åt något håll.

vad man gör med sin egen kropp är upp till en själv och ni som inte vill sluta röka eller ens försöker ska inte heller gnälla på oss som slutat.

Och jag säger inte att det är lätt och så men jag somnar varje natt me gott samvete för att jag inte behöver oroa mej för att bebisen ska bli skadad av att jag röker iallfall. och det känns skönt.

• NicoleSthlm

Vill bara klargöra för alla att jag INTE röker! Jag slutade efter att jag hade fått ett plus!

• listo

Anonym(Killah): Ja, det är nog absolut så som du skriver... jag har sett det flera gånger i trådar här på FL t.ex.
    Nån mamma som fött flera underviktiga barn, men som hävdar att rökningen inte har ett skvatt med saken att göra "för läkaren sa att det inte beror på rökningen", andra som fött barn med diverse underligheter men som kategoriskt vägrat erkänna ens MÖJLIGHETEN att rökningen KAN ha påverkat.
    Och visst, det går väl sällan att veta med 100% säkerhet, men bara risken borde väl vara nog för så ett frö av tvivel.
    Men det är väl kanske så för många att de inte vågar erkänna det ens för sig själva, att det KAN vara så... det måste vara jättejobbigt.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----