• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • NicoleSthlm

Ang att peppa o att få folk att sluta röka, det finns INGET sätt en annan person kan säga till någon att du ska sluta!

Det spelar ingen roll vilken approach man har gentemot personen!

När jag var yngre så försökte folk få mig att sluta röka på gud vet hur många sätt, men inget funkade!

Man måste själv få bestämma hur, var och när. Visst är det enklare om någon man känner peppar o stöttar... Men när främlingar säger åt någon hur man ska gå till väga? DET FUNKAR INTE! O speciellt inte i en sånn här tråd!

Visst kan vi ge råd om hur dom ska göra, men sen är det upp till individen hur denne vill göra... INTE OSS!!!!!! Och ingen kan eller har rätt att bli sur för att deras råd/propaganda/moralpredikningar inte funkar!!

Det finns tyvärr personer som medvetet eller omedvetet vill bestämma över andra bara för att dom tror så hårt på deras sak, för att sen bli arga när detta inte funkar. Jag har varit med om detta själv...

Jag var tvungen att köra mitt race, ta det i min takt. efter att folk hade tjatat sig blåa på mig gick det bara in e ett öra o ut i det andra. Så tror jag att det är för många här inne! Samma saker ältas HELA TIDEN så att man till slut inte ens orkar läsa!

Så tänk inte bara på era åsikter utan även på andras!

• listo

veronica: Men den där typen av argumentation funkar ju inte... "jag känner minsann flera som rökt som har friska barn och flera som inte rökt som har sjuka barn". Det inser du väl?

Om det är statistiskt säkerställt i studie efter studie efter studie att RISKEN för vissa skador ökar om man röker under graviditet, då kan du nog lita på att det ÄR så.
    Och återigen, ingen påstår någonstans att ALLA barn till rökare blir sjuka eller skadade, lika lite som någon någonstans påstått att ALLA barn till ickerökare blir friska...

• Anonym (rökare)

missförstå mej inte nu, tack. Säger än en gång att jag vet allt om risker med rökning under graviditet och tycker det är helt fel. Men det konstiga här är värst vad många som har kompisar som rökt under graviditet och som fått sjuka barn????Jag känner inte en endaste som fått adhd el nåt annat, förutom min egen son som har problem med krupp, skyller det på min rökning En del ickerökare har skrivit i denna tråd att nästan alla deras kompisar som rökt har nåt fel på sina barn pga rökningen. Jag får verkligen tacka min lyckliga stjärna för mej och alla mina vänners/släktingars friska barn. Vi är en jättestor skara med mååånga barn, och de flesta barn är mellan 15-25 och ingen har nåt fel av ngt slag alltså. Men inga missförstånd pga detta inlägg nu, tack!!

• smurfpinglan

Anonym rökare

Det är ju jätte bra att de haft sådan tur.
    Min mamma rökte själv ca 2-3 cigaretter om dagen då
    hon var med mig, och jag kom ut frisk. Ganska liten men
    kan ju ha att göra med att alla barn i min släkt föds med
    en vikt runt 2800. Även att jag var trilling i början.
    Jag rökte fram tills att jag fick plus på stickan och slutade
    direkt, hade slutat innan om jag planerat att bli gravid.
    Som sagt kan man inte sluta röka är det bättre att dra ner till 3 cigg en att skita i det och puffa 30 stycken om dagen

• juicy

som sagt så e d vanligare att barn föds me nån missbildning(kan visas senare i livet me) än frisk när man röker under gravv..

över 70% av rökande gravida föder missblidade barn!

• listo

juicy: De siffrorna kan säkert stämma, men om du har källhänvisningar till någon artikel eller liknande som tar upp risker och siffror så vore det bra och intressant att ha med.

• juicy

ja jag läste d i aftonbladet...kom inte ihåg vilket nr
    å sen lästa jag en liknande artikel i allers.

ca nån vecka sen bara..

• Anonym (Killah)

Listo: Förut i en av dessa miljoner trådar undrade jag i mitt stilla sinne OM det fanns någon som ställt upp på olika tester och UL under tiden de tog en cigg osv för att bevisa skadligeheten och påverkan på fostret. Fick mail av en som inte ville träda fram (mycket förståeligt eftersom det LÄTT blir fientligt här på FL) att hon var med på olika UL undersökningar och såg med egna ögon hur det var tydlig skillnad på bebisens rörelser osv. Det såg ut som den krampade vid varje inhalerat bloss och testerna visade samma sak som när man själv får en niko-kick ungefär.
    Men jag ska göra mitt bästa för att hitta den trådenoch svaren igen. Men det kan ju hända att den lagts ner det är ju över tre månader sen det skrevs. Och eftersom jag en annan gång skrev exakt va hon skicka de till mig fick jag en varning och höll på att bli utesluten härifrån FL. Men jag hoppas dethär visat lite, tyvärr går det ju inte att ge mera info om vem och så inte så mycket mera om själva händelsen för att inte lämna ut någon.

• listo

Anonym (Killah): Åh... det vore himla intressant att få veta mer om det där. Jag tror att många skulle dra nytta av att få höra om verkliga exempel.

• NicoleSthlm

Ang artiklar om diverse saker som kan hända om en gravid röker:

Allers kan jag tro mer på, men Aftonbladet är nästan den enda tidiningen som skriver mest om sånna här frågor och mitt förtroende till den tidiningen är inte stor! Har bekanta som jobbar inom journalistik och AF är en sensations blaska som skriver sina artiklar utan en bra källa... Det e lite djungeltrumma på de flesta artiklarna!

70% av alla barn som föds av rökande mammor har någon form av missbilning? Jag har så svårt att tro på denna siffra... Enligt vad jag har sett och upplevt så är det snarare tvärsom... men det är bara enligt mina ögon... Jag kanske bara har träffat dom som det har gått bra för?!

Släng upp ett forskningsresultat från Karolinska eller dyl, det kan jag tro på... men inte dagstidningar eller veckoblaskor....

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----