• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Envis som en mulåsna
    idiblon skrev 2006-05-02 09:35:16 följande:
    Envis som en mulåsna: Det tro fan att jag också hellre tog en cigg extra just för stunden, när jag satt här och var arg. Men det är ju ett långsiktigt resultat som är det relevanta. Jag är både moralpredikant OCH stöttande, på samma gång. Se, det går. Men du, de två exempel du gav gällande om någon kom upp till en när man som gravid stod och blossade, jag kan säga att jag skulle helt klart blivit mer upprörd av exempel nr 2. Jag vet knappt ens varför, men så är det. Men det är nog väldigt olika för alla.
    Det är väll så.
    Höggravid och kattokig
  • listo

Envis: "Jag tror inte på moralpredikningar/tanter kalla det vad ni vill"

Men bara för att klargöra saker dårå, eftersom begreppet "moraltanter" verkar vara lite luddigt.
    Du anser att en person som talar om risker med rökning är en "moraltant"? Bara rent allmänt sådär? Så fort någon talar om risker och faror oavsett om meningen är att hjälpa eller att fördöma?

• Envis som en mulåsna
    listoplisto skrev 2006-05-02 09:37:05 följande:
    Envis: "Jag tror inte på moralpredikningar/tanter kalla det vad ni vill"Men bara för att klargöra saker dårå, eftersom begreppet "moraltanter" verkar vara lite luddigt. Du anser att en person som talar om risker med rökning är en "moraltant"? Bara rent allmänt sådär? Så fort någon talar om risker och faror oavsett om meningen är att hjälpa eller att fördöma?
    Nej det tycker jag inte. Fakta är inte moralpredikning enligt mig.

En moral predikan för mig är ngn som inte gör annat en att tala om som är rätt/fel, bra/dåligt, acceptabelt/inte acceptabelt osv men inte har ngt konkret att säga.

Där emot kan jag tycka om fakta att bara ge fakta rakt upp o ner o inget annat är inte alltid till ngn större hjälp.

Jaha, tack för faktan o nu då?
    Höggravid och kattokig
  • Pochahontas

Alltså, jag måste nog klargöra nåt här... :)

Jag hoppar inte på främmande människor och säger nåt om rökning. Däremot blir jag väldigt engagerad i diskussioner och debatter som den här.

Skulle någon jag känner lite bättre vara gravid rökare, så försöker jag lite försiktigt prata med dom, men jag hoppar absolut inte på folk till höger och vänster och "predikar". Så tokig är jag inte...

Det enda jag vill är att dom ska ta till sej den information dom får. Fast jag kanske inte är så bra på att ge den på rätt sätt...

Sen vill jag faktiskt ge en liten känga till BM - kanske inte överallt, men på många ställen - för att man får inte tillräcklig upplysning om hur farligt det är. Det hade kanske tagits mer på allvar om man fått informationen från BM.

• Envis som en mulåsna
    Pochahontas skrev 2006-05-02 09:40:40 följande:
    Alltså, jag måste nog klargöra nåt här... :)Jag hoppar inte på främmande människor och säger nåt om rökning. Däremot blir jag väldigt engagerad i diskussioner och debatter som den här. Skulle någon jag känner lite bättre vara gravid rökare, så försöker jag lite försiktigt prata med dom, men jag hoppar absolut inte på folk till höger och vänster och "predikar". Så tokig är jag inte...Det enda jag vill är att dom ska ta till sej den information dom får. Fast jag kanske inte är så bra på att ge den på rätt sätt...Sen vill jag faktiskt ge en liten känga till BM - kanske inte överallt, men på många ställen - för att man får inte tillräcklig upplysning om hur farligt det är. Det hade kanske tagits mer på allvar om man fått informationen från BM.
    Det kan jag hålla med om. MVC centralerna borde få mer resurser för att kunna hjälpa rökare. En gravid rökare enligt mig behöver kanske lite mer stöd o hjälp en ja bara en vanlig rökare, eftersom de just är gravida.
    Höggravid och kattokig
  • Annika H

Hej, jag är före detta rökare. Min äldsta son är snart 17, och då fanns inte de kunskaper som finns idag(tyvärr). Jag rökade hela graviditeten, iofs svagaste sorten, och jag gick över tiden, han vägde över 4 kilo, aldrig haft problem, varken med hälsa eller inlärning. Med barn nummer 2, nu 9 år, rökade jag tills i 8:e månaden, la av bara helt tvärt, gick över tiden med 12 dagar, hon vägde nästan 5 kilo, har än så länge inga problem, sen har jag fått barn som fötts för tidigt (2 st) och en som föddes på utsatt dag, men med blödning i hjärnan.
    Jag önskar verkligen att jag inte hade rökat med någon av dem, jag tackar min lyckliga stjärna att mina två första klarat sej så bra! Men varför blev det sån skillnad på de jag rökte med o de jag inte rökte med? Och så kan jag ju jämföra med min syster...hon har fyra barn, har rökt med alla, hennes två äldsta har talproblem, den äldsta har en utvecklingsstörning, en bokstavssjukdom o är liten i växten, den näst äldste har beteendestörningar o går i särskola. De andra är bara 2½ o 10 månader så där kan ju vad som hända, dock är talet bra på 2½ åringen o de växer som de ska.
    Jag har väl inte nån egentlig poäng, ville bara visa sån skillnad det kan vara mellan barn till rökande mammor. Och jag tycker inte det är ok att röka som gravid! Isf hade jag ju inte slutat när jag väntade nummer 2.*L*
    Kom på att jag har en väninna som har fyra barn hon med, alla har varit normalstora vid födsel, A-barn som bebisar men 2 av dem har ADHD (en på 18 o en på 6 år), 3-åringen har än så länge inga symtom, så där får man ju se hur det går.
    Så jag tror faktiskt att rökning under graviditet skadar, och önskar som sagt att jag inte rökt med mina 2 första i magen!

• AnneSophie

Mulåsnan;

"Men om du kom upp till mig o sa ngt i stil med (lite tyst o försynt): ursäkta mig, menar inget illa men, du är gravid eller? hmmm....du hur går det med röknigen? jag känner så för dig att du inte har kunnat sluta, får du ngn hjälp? för annars kan jag rekomendera eller har du ringt till slutrökalinjen?"

Det är ju liksom inte första gången en tråd som denna startats på FL och det är likso inte första gången jag deltagit i en sådan här tråd.
    Jag har genom trådarna använt mig av en rad olika approacher.
    Hmmm då ska vi se...

- Faktaletaren
    Tar fram konkret fakta som finns som visar vad konsekvenserna av rökning under graviditet är samt källhänvisningar MEN skriver inget mer.

- Faktaletare i kombination med debattör
    Tar fram konkret fakta i kombination med försök att övertyga de personer som tror att faktan är rena påhitt.

- Snälla approachen
    Försökt stötta på det mest milda sätt genom glada tillrop och absolut inga fördömanden. Bara "Åh vad duktig du är!" och "Bara 15 cigg istället för 20? Vad stark du är!".

- Snälla approachen i kombination med faktaletare
    Försökt att på ett snällt sätt säga att det är inte så väldigt himla bra att man röker som gravid och anledningen till detta är...bla bla.

- Hjälp-approachen
    Letat upp alla tänkbara webbsidor, telefonnummer, forum och tom terapeuter där man kan få hjälp och stöd för att sluta röka. Allt rökarna har behövt göra var att klicka på länkarna alternativt slå telefonnumret.

- Vara tyst
    Testat att vara tyst och inte skriva i liknande trådar utan bara suckat och hållt mig undan.
    Men...det var svårt.
    För jag vet ju vad som kan hända och som medmänniska känner jag ett ansvar att ta parti för (o)födda barn som förgiftas precis liksom jag skulle tala för barn som misshandlas eller utnyttjas när deras föräldrar inte vet bättre.

- Aggresiva debattören
    När jag insett att ingen av de ovan approacherna faktiskt funkar utan att man oavsett om man är snäll, rak, hård, ärlig eller vad det nu må vara ÄNDÅ är en "moralkärring som inte ska yttra sig" så kör jag "raka puckar"-stilen (som kanske upplevs som aggresiv).
    Presenterar fakta, skriver precis vad jag tänker och tycker om rökning under graviditet (och om de som röker) och hoppas att nååååågon kanske inser att vad dom pysslar med är bortom ord korkat och oansvarigt.

Så du ser Mulåsnan...
    Det är inte så enkelt att man bara är snäll och förstående och presenterar rökande kvinnor med hjälplinjen. För man måste som rökare vilja sluta också.

Jag tror inte att den snälla attityden hjälper, den hjälper sällan tom. Snarare så bekräftar den hela "tycka synd om"-mentaliteten och tillåter rökande mammor att fortsätta.
    Jag tycker inte heller att det är speciellt duktigt att skära ner från 20 till 15 ciggs, när man har valet att sluta helt. För sitt barns skull!
    Så jag väljer nu, efter att ha testat alla dessa approacher, att inte hymla med sanningen mer.
    Moralkärring eller ej.

Skulle vi vara lika förstående om någon drack under graviditeten? Skulle vi vara lika förstående om någon knarkade under graviditeten?
    - "Åh jag ser att du sitter här och dricker Vodka. Vad jobbigt att du inte kunnat sluta..."
    Eller...
    - "Oj det var en rejäl lina du snortade upp där. Men du...är du gravid? Tufft att sluta knarka när man är gravid va?"

Jag tycker att det är rätt skämmigt, för att använda ett snällt ord, när en vuxen kvinna sätter sina behov av cigaretter före sitt barn. Speciellt när hon vet vad som kan hända OCH speciellt när hon vet att det finns hjälp.
    Och det är nästan mer skämmigt att du/ni anser att man ska behöva prata "snällt" med rökande mammor, precis som att det är synd om DOM, bara för att dom inte ska röka mer eller bli...upprörda.
    Jösses!

• Envis som en mulåsna

Annsophie....*pust* jag tänker ge upp nu...men varsegod o använd vilken metod du vill.

Empati anser jag inte vara en brist utan ngt bra. Men vill du eller ngn annan köra påhoppsmetoden, propagandametoden, negativ uppmuntran metoden, så för gud skull gör då det.

Tycker du att folk svara bra på idiotförklaringar o skitstövelmetoder så go right ahead.

Höggravid och kattokig
  • AnneSophie

Mulåsna;

Men nu måste du ju ha missat själva poängen...
    Jag har testat en rad olika approacher, bla den variant du själv föreslog som ett bra exempel, MEN ingen av dessa funkar. Inte här iallafall. Det blir samma visa ("moralkärring" och "ni förståååår inte" etc etc) iallafall.

Så, eftersom jag nu har testat olika approacher och dom ändå inte funkar så kör jag mitt race istället. Jag tror mer på klarspråk och raka puckar.
    För övrigt så väljer jag vilken dag som helst en vän som vågar säga vad hon tycker, även om det är obekväma åsikter, framför någon som bara jamsar med pga rädsla/feghet/okunskap etc etc.

Gällande empati så känner jag absolut empati...med fostret.

• veronicaermanbriks

men herregud. de här ADHD-argumenten behöver verkligen inte bero på rökningen. mina två småbröder är diagnostiserade med detta och min mamma rökte INTE under deras graviditeter. däremot så rökte hon med min syster och hon har INTE ADHD eller något annat!!!

så dem argumenten tror jag definitivt inte på!!!!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----