Hej, jag är före detta rökare. Min äldsta son är snart 17, och då fanns inte de kunskaper som finns idag(tyvärr). Jag rökade hela graviditeten, iofs svagaste sorten, och jag gick över tiden, han vägde över 4 kilo, aldrig haft problem, varken med hälsa eller inlärning. Med barn nummer 2, nu 9 år, rökade jag tills i 8:e månaden, la av bara helt tvärt, gick över tiden med 12 dagar, hon vägde nästan 5 kilo, har än så länge inga problem, sen har jag fått barn som fötts för tidigt (2 st) och en som föddes på utsatt dag, men med blödning i hjärnan.
Jag önskar verkligen att jag inte hade rökat med någon av dem, jag tackar min lyckliga stjärna att mina två första klarat sej så bra! Men varför blev det sån skillnad på de jag rökte med o de jag inte rökte med? Och så kan jag ju jämföra med min syster...hon har fyra barn, har rökt med alla, hennes två äldsta har talproblem, den äldsta har en utvecklingsstörning, en bokstavssjukdom o är liten i växten, den näst äldste har beteendestörningar o går i särskola. De andra är bara 2½ o 10 månader så där kan ju vad som hända, dock är talet bra på 2½ åringen o de växer som de ska.
Jag har väl inte nån egentlig poäng, ville bara visa sån skillnad det kan vara mellan barn till rökande mammor. Och jag tycker inte det är ok att röka som gravid! Isf hade jag ju inte slutat när jag väntade nummer 2.*L*
Kom på att jag har en väninna som har fyra barn hon med, alla har varit normalstora vid födsel, A-barn som bebisar men 2 av dem har ADHD (en på 18 o en på 6 år), 3-åringen har än så länge inga symtom, så där får man ju se hur det går.
Så jag tror faktiskt att rökning under graviditet skadar, och önskar som sagt att jag inte rökt med mina 2 första i magen!