• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • idiblon

Men hur ska man få fler att vilja sluta? Det är väl det det handlar om? Det är ju jättebra att vi diskuterar den frågan? Istället för att stanna vid att någon kanske inte slutar bara för att den inte vill, så ska vi naturligtvis dra frågan vidare och fråga oss hur man kan få fler att VILJA sluta. Vill man förstöra den diskussionen så vill man ju inte att folk ska sluta röka.

• lövet2

Anonym(mini) - "Hur svårt kan det vara?"
    Tjaa ..... Första dagen svår huvudvärk och frossa. Ingen sömn på natten. Andra och tredje dagen kräkas oavbrutet och fortfarande huvudvärk och frossa. Plus en del småkrämpor förstås. Lite svårt är det allt!

• Anonym (Mini)

Anonym rökare: Jag med människor varje dag. Jag möter människor som har dragit på sig ett bra mycket tyngre missbruk än vad du gjort. Det finns folk som slutar med heroinet varje dag och då borde du väl kunna sluta röka när du blir gravid. Eller?

Festligt föresten att du komenterade mitt namn Mini! Tyck vad du vill om det.

• juicy

lövet

d e ju för alla gifter håller på å försvinna ur kroppen...

därför kan man må dåligt,,

för ni vet väl att 90% av beroendet sitter i huvet

• Anonym (Mini)

Jag jobbar med människor.. ska det stå..

• Anonym (rökare)

mini: det kan jag knappt tro, jag har jobbat som skötare i över 10 år och vet att med skrik och gap kommer man ingenstans. Kanske i ditt jobb men inte där jag jobbade. Där hade vi empati för folk.
    juicy: kanske 90% av beroendet sitter i huvudet men de 4000 olika gifterna från 1 cigg (och en rökare drar nog minst 10 om dan) ja de måste kännas någonstans när man inte får en cigg. annars vore ju cigg ofarliga, eller hur?

• juicy

vem har inte sagt att d skulle kännas nåt??
    jag sa ju precis att d e ju alla gifter som går ur kroppen som gör att man mår piss!

• AnneSophie

"jag har jobbat som skötare i över 10 år och vet att med skrik och gap kommer man ingenstans."

Tidigare idag diskuterade vi olika sätt att nå rökande mammor och "Envis som en Mulåsna" tipsade om att en mjukare attityd nog skulle gå hem bättre. Jag svarade på detta i inlägg 627 på sidan 62.
    Men nu när tråden är lite het igen så hoppas jag att vi kanske kan få in fler svar...

Av ren nyfikenhet (och jag hoppas verkligen på att bli upplyst)...

Vad exakt innebär "hjälp"?

Vad tycker ni att vi, som ni upplever pekar med pekfingrarna och skriker och gapar, ska göra?
    Ja, göra istället för att berätta hur farligt rökning är under graviditeten och vilka konsekvenser det kan få då?
    Vad är hjälp för någon som inte kan (eller vill) sluta röka trots att hon är helt införstådd med vad konsekvenserna kan bli?

Ge gärna exempel på hur man når rökande mammor. För att bara låta det vara är liksom...inte ett alternativ.

• Mamma till Wilma

Anonym (rökare)

"det kanske är som vi brukar skämta till det mina vänner och jag: de värsta cigghatarna är de fd, de som lyckats sluta och nu liksom trackar ner på de som inte lyckats eller velat sluta, ja inte du då idiblon och en del andra här."

Jag tror att det är så att man som fd rökare vet hur det är att sluta. Att det går. Det är därför "dom" resonerar som dom gör.
    --------------------------------------------------------------

Klart att det är jobbigt! Det är väl ingen som påstått ngt annat? (Jojo, säkert nån... Men det är väl värt mödan, att barnet får det drägligt i magen och att man inte riskerar att barnet för några men.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----