• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (rökare)

mini: svar: jag vet allt jag behöver veta ang rökning under graviditet, men det finns de som helt enkelt behöver lite "skrämselpropaganda" för att verkligen fatta att det är helt åt h vete att röka under graviditet.
    Du har inte heller svarat på min tidigare fråga: hur kan du hjälpa en som vill sluta röka eller inte kan sluta röka,,,utan att gapa och se ner på den personen då??

• Celindan

Varför starta en sån här tråd om man inte vill ha några påhopp, inte vill höra hur dålig man är som röker när man har bebis i magen??
    Vad vill ni höra, ni rökare? Att det är så synd om er och att vi alla respekterar ert val o ert beslut?

Så helvete heller!! Ni som röker när ni är gravida saknar självdisciplin, är enormt egotrippade och vägrar göra några som helst uppoffringar för det lilla livet ni bär på. Det är vidrigt och avskyvärt, och personligen tycker jag inte att ni som röker borde få skaffa barn öht, men det går väl inte att förhindra!!!

När jag blev gravid denna gång gjorde jag likadant som förra gången, slängde prillan direkt och tryckte upp en halv tepåse med salt under läppen för att lindra abstinensen...Men då kan jag i alla fall ha gott samvete att jag inte skadar mitt barn!!

• AnneSophie

OK, så raka puckar. Fast när jag försökte med det innan (ja och även i andra liknande trådar) så har det inte funkat. Kanske funkar det på sikt? Inte i själva tråden men efter ett tag när det fått sjunka in... Man kan ju alltid hoppas. :-/

Lövet2;

Ja jo, det hade väl varit det bästa men...nu lever i vi i ett land där resurserna inom sjukvården är oehört begränsade. För alla. Är det en möjlig lösning? Jag tror inte det.
    Medicinering finns ju men frågan är om det är möjligt under en graviditet, ofta är det fosterskadande mediciner skulle jag tro och då hamnar man i valet mellan pest eller kolera igen.
    Och... Bara för att vara sån...
    Kan jag tycka att det ska behövas inläggning och medicinering för att sluta röka när man är gravid?
    Nej, kanske inte...

"När man står på knä vid hinken och mår sämre än man någonsin gjort, och vet att det enda som behövs för att bli frisk är en cigarett ...."

Det är ingen som säger att det är lätt att ge upp ett beroende. Cigaretter är liksom konstruerade för att hålla dig kvar i beroendet. Men anledningen till att ge upp finns där, hela tiden. Anledningen lever, växer...andas. Ett barn.

"och vet att det enda som behövs för att bli frisk är en cigarett"
    Ja, visst är det så men samtidigt så måste man väl vara 100% medveten om att det enda det ofödda barnet behöver för att få bästa möjliga utgångsläge är...att man låter bli.

Jag läste precis en tidning där det fanns en artikel om en kvinna som slutat röka efter 50 år (hon hade fått en dödsdom mer eller mindre). Hon slutade samma dag. Visst var det svårt, det medgav hon och hon hade ett paket som hon luktade på och hennes motto som hon upprepade varje dag var:
    "Jag skulle kunna ta en cigg om jag vill, MEN jag vill INTE"

JAG VILL INTE.

• AnneSophie

Lövet2;

Bara av nyfikenhet (igen)... Du av alla människor har väl inte rökt under graviditet och amning? Eller? :O

• Anonym (Mini)

Idiblon: Erkänner! Jag har inte fattat grejen helt enkelt.. känns som det kvittar nu!

Anonym rökare: Ska jag vara riktigt ärlig mot dig så jobbar jag inte med folk som ska sluta röka. Jag jobbar med missbrukare, kriminella, psykiskt sjuka och många andra.. Jag är mycket omtyckt av mina patienter och kollegor. Vi jobbar INTE med skrämselpropaganda. Vi försöker få människor att inse att det bara är dom som kan sluta med skiten, ingen annan kan göra det åt dom.

När jag började skriva mina inlägg här så hade jag bara alla de barnen som far illa i tankarna. Träffade för ett tag sedan en gravid kvinna som var jätte(!)full. Vad tycker du att jag skulle gjort med henne? Tycker du att jag skulle ha berättat att det hon gjorde mot sitt ofödda barn var direkt skadligt?

• Anonym (rökare)

celinda: ts kanske ville starta denna tråd för att hon visste hur den skulle spåra ur??Jag har inte sett henne själv skriva här annat än i brjan. Hon lyckades få alla andra att gadda ihop sej i denna fråga. Jag använde felaktigt samma sign som ts och många tror att jag är hon, vilket jag inte är. Lycka till alla med att försöka sluta röka vilket jag själv gör just nu

• Anonym (Killah)

Hej lövet och ni andra. Nu kommer jag tillbaka en snabbis igen. Tyvärr måste jag göra annat ikväll än att delta helhjärtat i denna diskussion.

Om det kan hjälpa någon kanske Lövet då som verkligen har ett helvetiskt beroende (OBS OVANLIGT) om man läser hennes beskrivning med illamåendet osv. Så kan man få medicinsk hjälp om man vill det. Va fan kan man bli av med sitt heroinberoende så ska man ju kunna bli av med något så simpelt som cigg. Hur många männiksor har slutat röka egentligen? Klart ni känner en massa som ha slutat. Ta deras positiva sidor av saken och alla andras och skit i att man alltid ska tycka att sakere är svåra för då blir det jävligt mycket svårare.

Ni andra:
    Tänk såhär: Om du hört varje dag sen du va liten att det är OMÖJLIGT ATT BÖRJA CYKLA. skulle DU NÅGONSIN HA KLARAT DET DÅ?

jag vet ju själv att min pappa sa att : Börja ALDRIG röka bara för att det är så svårt att sluta, man kan inte sluta. han rökte inte själv och jag börja förstås i ren :trots, fan vilken tuff fjortis jag är attityd, nu är jag vuxen och kan bestämma själv... Vad idiotisk man var.

Tyvärr är alla beronden man får som outveckad vuxen svåra att bli av med. "Men jag ha ju alltid rökt ju. " "varför ska jag sluta för?" "Jag ha ju rökt sen jag va 13 och inget hänt...."
    Missbtrukare av droger som börjat i ung ålder växer aldrig upp, de lever i en värld där mycket är inbillning, oreda och overklighet tack vare drogerna. Tyvärr blir även något så simplelt som en cigg en stor del av ens egen framtagna personlighet.

Nu ska jag inte skriva mera om det men hoppas ni förstår vad och hur jag tänker.

SÅHÄR VAR DET FÖR MIG:
    Jag såg graviditeten som ett nytt liv! (samma sak me min sambo) Vi ska bli föräldrar! Vi ska ha hand om en liten varelse tillsammans, det hjälpte nog oss jättemycket i kampen mot ciggen. Och eftersom vi på samma gång slutade med vårt lite smådestrultiva inarbetade "jag" som festprissarna som brukar vara ute till sju på morgonen osv attityden så har det verkligen inte varit så jättesvårt allt dethär med att sluta röka.
    Man kan ju få en massa pikar: fan va ni blivit vuxna nu då? och -satann va ni är tråkiga nu är livet slut.

DET livet kanske är slut men det NYA LIVET har inte ens börjat

• juicy

visst kan d va ett helvete å sluta MEN d e inte omöjligt,,å ingen har sagt att d e d iheller!!

att skylla sitt beroende på "jag va ung å dum" osv e bara löjligt,,,man växer väl upp??

visst e beroendet starkt,,men man bestämmer ju själv,,

SKA CIGGEN HA KONTROLL ÖVER MIG ELLER JAG HA KONTROLL ÖVER DEN??

• listo

Tillbaka till hur man blir bemött på MVC...
    Det MINSTA man borde kunna begära av en BM är väl i alla fall att hon frågar om man röker, hur mycket man röker ifall man svarar ja och sedan frågar vilken hjälp man behöver för att sluta. Utan pekpinnar eller förmaningar, bara lämna över bollen till den gravida kvinnan som (om hon inte tänker sluta) måste SÄGA det då... "jag behöver ingen hjälp, jag tänker fortsätta röka".
    Jag tror att det skulle kunna hjälpa några i alla fall, att tvingas sätta ord på det, antingen fundera över vilken hjälp som kan funka, eller tvingas säga orden "jag vill inte sluta".

Lama BM som bara jolmar med av ointresse eller lathet är det ju INGEN som drar nytta av.

För övrigt tycker jag inte att tråden har spårat ur.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----