• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (jag)

MonicaH--- Ja det uppfattade jag, men att skriva "att vikten är totalt ointressant" är lite konstigt då låg födelsevikt medför risker i sig!!!

• Sjödin85

har aldrig varit så lätt att sluta röka som när hjag fick reda påatt jag va med barn.. slutade direkt o rakt av.. finns niget lättare sätt..

• Beckah82
    Anonym (jag) skrev 2006-05-08 08:52:36 följande:
    Beckah82---Du skriver: "Varför pratar folk hela tiden om något så ointressant som VIKTEN på bebisen. Det har jag aldrig förstått. Spelar ingen som helst roll vad ungen VÄGER. Det är att man utsätter barnet för alla andra risker som JAG tycker är illa med rökning. Sen om ungen råkar väga lite mindre är totalt ointressant". Barnets vikt är väl ändå något att ta hänsyn till?????Vad barnet väger är i en del fall väldigt viktigt!!!! Mitt första barn var dom tvungen att ta ut i förtid för att h*n skulle kunna få en möjlighet att få upp vikten en del. Mycket små barn vid födseln har väl större svårigheter!!!!Konstigt skrivet av dig tycker jag... Självfallet är väl vikten viktig!!
    Eh... det jag ville få fram var att de som röker medan de väntar barn brukar alltid försvara sig med att deras unge inte var liten när den föddes.

Det jag menar med det är att VIKTEN är totalt ointressant, det är SKADORISKEN som man utsätter barnet för som är intressant.

OM barnet föds pytte pga rökningen så ÄR det ju en skada...
  • Beckah82
    Elis är min kärlek skrev 2006-05-08 08:54:57 följande:
    Men är det inte så barn vars mammor rökt under graviditeten löper ökad risk att få koncentrationssvårigheter, adhd/damp, psykiska besvär?? I så fall borde väl det vara en god anledning att se efter sitt beroende?!
    Jo så är det

Plus en MASSA fler saker

Fosterskador, tex missbildningar
    Astma
    Allergier
    Försämrat immunförsvar

osv osv

Dessutom föds barnet och kan vara lynnigt i humöret pga abstinens och en massa annat...
  • MonicaH

MonicaH--- Ja det uppfattade jag, men att skriva "att vikten är totalt ointressant" är lite konstigt då låg födelsevikt medför risker i sig!!!

Jag har aldrig skrivit det. Det var bECKA SOM FRÅGADE VARFÖR DET VAR TJAT OM VIKTEN OCH JAG SKREV BARA ATT HON KANSKE undrade om vikten då det fanns många andra skador på foster när en mamma har rökt

• Anonym (jag)

Då så... Då är alltså vikten av betydelse!!!

• anezka

MonicaH jag kan då säga att jag är då absolut inte ute efter medlidande sorry att man erkänner att man är en rökare kanske man behöver hjälp och stöd pepping för att kunna sluta röka men det kanske du/ni inte fattar, det tog ett tag innan jag ens vågade skriva här eftersom man är så jä... rädd för alla påhopp och onda ord som man får i sin gästbok men det är som det är och det får man ta

• Anonym (jag)

MonicaH---Sa ej att DU skrivit det, utan att det va den kommentaren jag reagerade på i Beckah82:s inlägg!

• MonicaH

Om man får en för tidig född baby eller att vikten är för lite, kan inte det leda till CP skada eller hjärnskada. Vikten är ju nästan det viktigaste när det gäller överlevnad, Min lilla tjej vägde 3100 och jag tyckte att hon var väldigt ömtålig, men det är ju normalvikten?

• MonicaH

anezka

Ja men sök hjälp då! Fråga på hos barnmorskan, de är vana vid såna frågor. Be dina kompisar mm , andra som röker, att inte röka vid dig, eller visa upp cigaretter. Gå ut och gå nu när det är sommar när du känner röksug. Vik kläder tvätta vad som helst för att inte tänka på cigaretter. När jag slutade röka kunde jag i flera timmar vika om i min garderob och lakan, där kunde man sitta på dåligt humör och gråta efter cigaretter

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----