• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (Stor bebis)

har varit på köns ul o kollat bebisen.. o min bebis var 9 mm långre än vad normla bebisar är i vecka 25 o 5 % över normal vikt. o bebisen är helt välskapt. hon sa att det är en mycket frisikt barn .. o ja röker ca 10 cigg om dagen.. iof svaga o håller på att sluta men går i o ur depressioner oså oxå.. så dem som säger att barnet blir 10cm kortatre o tusen gram lättar för att man röker.. d e ju bara bull shit. pratade med bm om de o hon sa att de är inte vanligt att barnet bli mindre pga rökning. o hon sa att det finns mammor som aldrig har hållt i en cigg som för missbildande barn oxå o "små" tillväxten.. så ja lyssnar inte på d som sägs. visst d är inte bra att röka o d vet man ju .. så man behöver ju inte få höra det över allt heller.. ja håller på o slutar o kämpar som bara den . men min bebis är redan en tung viktare

• idiblon

Anonym (Stor bebis): Men du kanske borde tänka på att du kan skada ditt barn PSYKISKT om du röker. Fattar inte hur folk bara kan tänka på den fysiska biten, den är ju t.o.m MINDRE relevant i sammanhanget. Vill du ha det på dig om DITT barn drabbas av depressioner och liknande, p.g.a dig? OM det blir så så hoppas jag bara att du tar ditt ansvar.

• Paulina84

Hejsan! Nu hoppar jag bara in här.

Jag rökte under hela min graviditet, dock inte lika mkt som innan. Jag rökte endast hemma ute på balkongen eftersom jag inte ville att folk skulle se en gravid kvinna röka. Kändes lite som om jag "smygrökte". Alkohol avstod jag helt från, mådde illa bara jag kände lukten av det. Men rökningen kunde jag som sagt inte sluta med. Den enda som visste om att jag rökte var min man. Barnmorskan sade till mig att bebisen kunde födas för tidigt eller underviktigt osv. Jag sa till henne efter något besök att jag hade slutat--> jag ljög...

Dagen kom då min dotter föddes och hon vägde 4000gr och var 52cm lång. Jag är oehört lättad att hon var välskapt och kommer aldrig att göra om det. Jag har fått mig en rejäl tankeställare. Men dels så tror jag att om man har ett barn sen tidigare så tror jag att man vaknar upp och tänker om.

Det blev lång och lite svamligt, jag är inte någon moraltant utan jag anser att människor ska få ta sina egna beslut och göra som dem vill och själva stå för konsekvenserna.

• Beckah82
    Paulina84 skrev 2006-05-08 07:59:40 följande:
    människor ska få ta sina egna beslut och göra som dem vill och själva stå för konsekvenserna.
    Fast om din dotter skulle ha fått skador av DIn rökning så hade ju HON fått ta konsekvenserna...inte DU.

Det är detta vi som "klagar" försöker få fram...
  • anezka

Tycker detta är så jä... svårt

jag lyckades sluta när jag väntade första barnet, började igen när hon var 4 månader. Men med andra barnet var jag inte lika stark höll upp i två veckor sen började jag igen"Tyvärr". och nu denna gång så kan jag tyvärr igen säga att jag skulle inte klara av att sluta röka, jag söker mindre och bara hemma, inte för att jag skäms över att vissa att jag röker för almänheten utan för att jag vill röka mindre.
    Ja jag vet jag är världens sämsta mamma men det får jag ta, men det blir inte bättre av att alla tjatar hela tiden heller sluta rök osv

• Anonym (jag)

Jag har 3 barn med väldigt olika födelsevikt. Barn nr 1 vägde bara 2900 och var 47 cm lång där va jag ICKE RÖKARE, barn nr 2 vägde 4200 och var 56 cm lång RÖKARE, barn nr 3 vägde 4200 och var 51 cm lång RÖKARE.

Säger nu inte att det är BRA att röka på något sätt... Håller med om att alla barn är olika känsliga och att man inte kan veta hur just ett barn kommer att påverkas. Men barnen blir inte automatiskt små för att man röker!

Är absolut ingen förespråkare för rökning men jag förstår dem som inte kan sluta av många orsaker... Varje cigg man låter bli är ju bra...

Ville bara skriva det....

• Paulina84

Till anezka:

Varför skulle du vara en sämre mamma bara för att du röker?

Jag har aldrig någonsin ansett mig som en dålig mamma bara för att jag röker, det är ju galet.

• anezka

Mitt första barn där jag var icke rökare vägde 2405g och där jag var rökare 2505g nästan samma vikt och nästan fullgången va i vecka 38 med första och 37 med andra, små ja jag vet men om det beror på rökningen eller inte det är svårare att säga

• Beckah82
    Anonym (jag) skrev 2006-05-08 08:30:29 följande:
    Jag har 3 barn med väldigt olika födelsevikt. Barn nr 1 vägde bara 2900 och var 47 cm lång där va jag ICKE RÖKARE, barn nr 2 vägde 4200 och var 56 cm lång RÖKARE, barn nr 3 vägde 4200 och var 51 cm lång RÖKARE.Säger nu inte att det är BRA att röka på något sätt... Håller med om att alla barn är olika känsliga och att man inte kan veta hur just ett barn kommer att påverkas. Men barnen blir inte automatiskt små för att man röker!Är absolut ingen förespråkare för rökning men jag förstår dem som inte kan sluta av många orsaker... Varje cigg man låter bli är ju bra...Ville bara skriva det....
    anezka skrev 2006-05-08 08:33:31 följande:
    Mitt första barn där jag var icke rökare vägde 2405g och där jag var rökare 2505g nästan samma vikt och nästan fullgången va i vecka 38 med första och 37 med andra, små ja jag vet men om det beror på rökningen eller inte det är svårare att säga
    Varför pratar folk hela tiden om något så ointressant som VIKTEN på bebisen. Det har jag aldrig förstått. Spelar ingen som helst roll vad ungen VÄGER. Det är att man utsätter bernet för alla andra risker som JAG tycker är illa med rökning. Sen om ungen råkar väga lite mindre är totalt ointressant.
  • Dhana

Fast om din dotter skulle ha fått skador av DIn rökning så hade ju HON fått ta konsekvenserna...inte DU.

Det är detta vi som "klagar" försöker få fram...

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----