• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Beckah82
    Anonym (Stor bebis) skrev 2006-05-07 23:03:27 följande:
    har varit på köns ul o kollat bebisen.. o min bebis var 9 mm långre än vad normla bebisar är i vecka 25 o 5 % över normal vikt. o bebisen är helt välskapt. hon sa att det är en mycket frisikt barn .. o ja röker ca 10 cigg om dagen.. iof svaga o håller på att sluta men går i o ur depressioner oså oxå.. så dem som säger att barnet blir 10cm kortatre o tusen gram lättar för att man röker.. d e ju bara bull shit. pratade med bm om de o hon sa att de är inte vanligt att barnet bli mindre pga rökning. o hon sa att det finns mammor som aldrig har hållt i en cigg som för missbildande barn oxå o "små" tillväxten.. så ja lyssnar inte på d som sägs. visst d är inte bra att röka o d vet man ju .. så man behöver ju inte få höra det över allt heller.. ja håller på o slutar o kämpar som bara den . men min bebis är redan en tung viktare
    Hälsa din barnmorska att hon verkar ju helt knäpp som går och säger förmildrande saker som gör att hennes patienter sedan tycker att "det inte är så farligt". En utskällning borde hon ha!

Sen ska de såklart inte säga en massa elakt och få mamman att må dåligt heller men att göra tvärt om, är ju helt galet!
  • Dhana

citerade becka (vet inte hur man gör )

• Beckah82
    Paulina84 skrev 2006-05-08 08:32:12 följande:
    Till anezka:Varför skulle du vara en sämre mamma bara för att du röker? Jag har aldrig någonsin ansett mig som en dålig mamma bara för att jag röker, det är ju galet.
    Inte jag heller...fast jag har bara rökt när jag inte är gravid eller mammar förstås....
  • MonicaH

äsch smart att starta en tråd om du inte vil bli kritiserad som rökare. Jag tycker att et är orättvisst mot barnet som tvingas få i sig gifter och mår dåligt för att en gravid inte kan sluta röka. Jag rökte i flera år och blev gravid och la av att röka öäven om jag mådde skit och hade ett helvete. Men röker man när man är gravid så är det upp till en själv. Men mitt barn skulle aldrig behöva stå ut med en sån sak, jag har för mkt samvete för att röka under en graviditet. Elakt och oansvarigt och man har ingen självkänsla om man inte kan sluta röka ens då man är gravid

• Beckah82
    Dhana skrev 2006-05-08 08:42:32 följande:
    citerade becka (vet inte hur man gör )
    Man måste ha PLUS och sen så klickar man på "A -symbolen

Annars kan man markera texten och kopiera och klistra in:

Dhana skrev:

"citerade becka (vet inte hur man gör )"
  • Anonym (jag)

Beckah82---Du skriver: "Varför pratar folk hela tiden om något så ointressant som VIKTEN på bebisen. Det har jag aldrig förstått. Spelar ingen som helst roll vad ungen VÄGER. Det är att man utsätter barnet för alla andra risker som JAG tycker är illa med rökning. Sen om ungen råkar väga lite mindre är totalt ointressant".

Barnets vikt är väl ändå något att ta hänsyn till?????
    Vad barnet väger är i en del fall väldigt viktigt!!!! Mitt första barn var dom tvungen att ta ut i förtid för att h*n skulle kunna få en möjlighet att få upp vikten en del. Mycket små barn vid födseln har väl större svårigheter!!!!

Konstigt skrivet av dig tycker jag... Självfallet är väl vikten viktig!!

• MonicaH

Hon kanske menade att barnet kunde skadas på värre sätt än vikten vid rökning????

• Elis är min kärlek

Men är det inte så barn vars mammor rökt under graviditeten löper ökad risk att få koncentrationssvårigheter, adhd/damp, psykiska besvär?? I så fall borde väl det vara en god anledning att se efter sitt beroende?!

• anezka

Paulina84

saken hör väll igentliget inte till vad jag tycker utan vad alla andra tycker att jag är fick höra massor när jag rökte under min andra graviditet

• MonicaH

Äsch hur många såna här trådar har startas och det blir bara argumnet och motargument. Rökare får dåligt samvete för att de röker, känner sig oförstådda och det är ju så jobbigt för dem. Inget medlidande från min sida Tycker att det handlar om ansvar för en annans liv. Det är som om jag ska stå och blossa ut rök på min baby när hon sover i sin säng. JAg menar, jag röker ju, varför ska inte hon få röka?
    Det är ju ett barn , ska lära sig i tid

OBS, sarkastiskt

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----