• fialisastina

Nyfödd på Ullared!!!!!!!

Åhh jag var  på Ullared i förra veckan och då såg jag en sak som berörde mig illa! En pappa gick runt med en barnvagn med en liiiiiiiiiten liiiiiiiiiiiten bebis i, som var så fruktansvärt ledsen. Alldeles miniliten och röd sådär som alldeles nyfödda bebisar är... Jag kunde inte förstå varför man måste åka till ett sådant ställe med en sån liten! Och ja, jag vet att bebisar sriker och att de inte dör av det, jag har själv en 6månaders son som såklart har varit sur på ICA några gånger! Men ULLARED Skrikandes tänk på alla virus, trängseln, alla timmarna i vagnen... Jag såg på varuberget i kundvagnen att de inte kommit dit för fem minuter sen direkt... Jag var tvungen att gå därifrån, jag tyckte så synd om det röda lilla illvrålande knytet!

• Svar på tråden Nyfödd på Ullared!!!!!!!
  • maddiz

Är det nåt problem med det ts?
    baciller får du väl överallt, även i ditt eget hem???
    Fattar inte vitsen med din tråd..

• isablo
    JsN skrev 2006-04-25 11:56:59 följande:
    isablo skrev 2006-04-25 11:55:11 följande: Men BEHÖVER man åka till Gekås med sin nyfödda bebis? Men behöver man avstå för att andra inte skulle välja att göra det? *hälsosamt lat*
    Absolut inte det är upp till var och en som jag skrev,
    men varför inte vänta?

Finns väl så mycket annat man kan göra än att hänga
    i ett stor köpcentrum..

Jag vet inte om ni snackar vår, sommar, höst, vinter?

Min son föddes i januari och då var det
    extrem RS-virus säsong..
  • FruCissy

Jag är nog nojigt, men min BVC sköterska sa till oss i föräldragruppen att vi inte skulle åka till Gekås med små barn under ett år under vinterhalvåret. Pga RS viruset som härjar under vinterhalvåret.
    Hon nämde Gekås speciellt, det är pga ventilationanläggningen på sådana stora köpcentrum har perfekt förhållanden för att rs viruset ska trivas och spridas.
    Så jag personligen skulle inte ta med ett barn under ett år till Gekås under RS säsongen om jag inte var tvungen.

Mina funderingar hängar alttså ihop med RS viruset.

Har haft med sonen på Gekås sen när han blev lite större och det var sommar, och han tyckte att det var ganska ok. Mycket att titta på, man han tröttnade fort.

• ChicaDora

Jag var ute med min William från dag ett. Sambons barn kom hit och var sjuka varje gång de första 3 veckorna (lite orolig var jag dock). Jag bar William i famnen när vi handlade från det han var 7 dagar gammal. Nu är han 10 veckor och har aldrig varit det minsta sjuk!
    Jag hade inte heller laddat upp med massor av kläder och fick också ta med honom till en Klädförmedling när han var ca 2 veckor. Förmodligen hade de inte köpt så mkt pga nån anledning (kanske för tidigt född?) och eftersom mamman handlar och barnet behöver tutten för mat.. Ja, då kan jag bara hålla med om att en skrikande hungrig bebis inte är så kul att se i en vagn.. Men kan ha varit som Wille, som verkligen gallskriker OMGÅENDE! Men klart bebisen skulle fått mat så snabbt som möjligt.

Och om bebisen är frisk och kry och enligt läkaren inte behöver hållas i karantän ser jag inget fel med att den ligger nerbäddads i vagnen. Jag handlar ruskigt fort när jag köper kläder, kanske hade de inte gått där halva dan trots bergetav saker?

• idalinus

Till trådstartaren...Förstår din synpunkt. det gör ont i hela kroppen när de små skriker och jag hade säkert också reagerat, MEN om barnet hade sovit lugnt och varit nöjd hela tiden där, hade DU då reagerat lika dant undrar jag.
    Dömer inte dina åsikter, men frågan poppade upp i mitt huvud och jag blev nyfiken.

• FruCissy

Fast om man åker fler, kan en gå uta och rulla vagnen och sen kan mamman gå ut och amma när det behövs. Det gjorde vi när vi var där och sonen var 3 mnd. Maken rullade vagn och jag shoppade, sen gick jag ut och ammade och rullade vagn sen gickmaken in och shoppade.
    Funkar utmärkt om man har mobil med (nåt som egentligen är ett måste på gekås i vanliga fall också)

• SvenskEngelsk

Helt upp till var och en, hur man vill göra med SITT barn, min son har aldrig varit med på gekås, men jag är heller inte rädd för olika virus, då man kan få virus vart man än är, vi har då aldrig drabbats av något sådant, fast sjuka är vi ofta!!!!

• ChicaDora

Ja, kanske var de klara att gå eftersom bebisen skrek så mkt? Pappan kanske skulle betala, mamman gå ut och amma.. Man har ju faktiskt ingen ANING!

• fialisastina

idalinus - bra fråga! Antagligen hade jag inte reagerat likadant då. Jag hade troligtvisinte tittat i vagnen ens då, (även ifall suffletten var nedfälld så jag behövde ju inte komma direkt nära för att se bebisen) eftersom jag hade utgått från att det var en äldre bebis som låg i vagnen. Jag såg många äldre bebisar som bars runt i famn eller sele, och jag tycker det är HELT OK! Jag reagerade på denna bebis som var så liten. Och så ledsen!

• fialisastina

maddiz- trevligt inlägg förresten!

Svar på tråden Nyfödd på Ullared!!!!!!!