PandaMamma skrev 2006-04-27 08:28:29 följande:
Något jag stötte på i söndags var något helt annat men nästan samma ämne....jag var ute och åt för första gången på en evighet då vi har två små knattar (älsta snart tre år och yngsta 10 mån) men lyckades inte slappna av för på restaurangen där vi var hade man tre små barn under året och inget av barnen verkade tycka att det var särskilt roligt i denna miljö. Klockan var inte mycket så det var inte sent eller så men alla barnen gnällde hela tiden och jag tyckte både synd om barnen och oss andra som inte direkt fick en lugn och avkopplande restaurangvistelse. Visst ska man kunna göra saker med barn men om de verkar bli jätteledsna av det av en eller annan anledning kanske man borde göra något annat. För att inte tala om hur jobbigt det faktiskt är för omgivningen med gnällande/skrikande barn, det tyckte jag innan jag fick egna barn och jag tycker det fortfarande. Är det vad du TS kanske syftar till mer än själva smittorisken?Efter att ha funderat lite så tycker jag nog att det är viktigt för små nyfödda att ha lugn och ro, inte ska man isolera sig men man kan gott tänka lite på var stora smittorisker finns men framförallt försöka hålla en lugn och harmonisk miljö så att barnet kan få vänja sig vid livet utanför mage och sina föräldrar.
Tack pandamamma- där fick du fram vad jag menar
Jag tycker det är så himla svårt att uttrycka sig här på fl ibland, eftersom folk verkar anstränga sig så för att vrida och misstolka allt man skriver
Det var ju, som jag skrivit tidigare, inte bara virus som jag tänkte på, utan att barnet var så ledset, pappan inte tog upp och tröstade, alla intryck och ljud som finns på ge-kås, stressen, alla timmarna i vagnen osv osv.
Girly- usch! Vilken hemskt beklämmande upplevelse med den lilla bebben i kylan! TVÅ DAGAR GAMMAL! Visst tror jag att de flesta vill sitt barn väl, men ibland kan man göra konstiga saker som nyförlöst, och kanske blir det inte alltid till barnets bästa.
Joje- jo jag vet hur det är, vi har 25 mil till Ullared.
Jag föredrog att ha barnvakt till min lillkille 6 mån under den dagen ändå, men vi bor bara 10 minuter från mina föräldrar så Theo känner dem mycket väl. Han hade det definitivt bättre hos dem den dan än att åka 6 timmar bil och shoppa i 7 timmar! Sen är det ju såklart inte alla som har möjlighet att skaffa barnvakt, då måste man ju ta med ungen. Då kanske man kan vänta ett par månader istället så bebisen inte är helt nyfödd??