• fialisastina

Nyfödd på Ullared!!!!!!!

Åhh jag var  på Ullared i förra veckan och då såg jag en sak som berörde mig illa! En pappa gick runt med en barnvagn med en liiiiiiiiiten liiiiiiiiiiiten bebis i, som var så fruktansvärt ledsen. Alldeles miniliten och röd sådär som alldeles nyfödda bebisar är... Jag kunde inte förstå varför man måste åka till ett sådant ställe med en sån liten! Och ja, jag vet att bebisar sriker och att de inte dör av det, jag har själv en 6månaders son som såklart har varit sur på ICA några gånger! Men ULLARED Skrikandes tänk på alla virus, trängseln, alla timmarna i vagnen... Jag såg på varuberget i kundvagnen att de inte kommit dit för fem minuter sen direkt... Jag var tvungen att gå därifrån, jag tyckte så synd om det röda lilla illvrålande knytet!

• Svar på tråden Nyfödd på Ullared!!!!!!!
  • maddiz

fialisastina..
    ja trevligt vet jag inte, var allmänt irriterad.
    Men jag vet inte vart problemet låg?
    Virus finns överallt, och ska man inlåst hemma, när bebisarna är små?

• skruttis11

amen e man rädd för R-s viruset då får man jue barrakera sig inumhos från nov-till aprill då *skratt*

man måste väll få åka med sina bebisar vart de vill utan att fölk ska komma å säga te en va man får å inte får med en bebis!!!

jag åkte direkt från BB till maxi för å handla å gick på stan dagen efter hade luggit inne1 vecka på sjukan¨

å de finns inget barn som tar skada av frisk luft!

å jag tror knappast att alla som handlar stoppar ner sitt huvud i vagnen å ska gosa

hur tror ni att vi med fler barn gör då?

stänger in de andra barnen å säger nä ni får inte träffa/ gulla med lillebror för du kan smitta med R-s viruset

• wellah

det är inga direkta RS-risker nu väl? varför inte få gå i butik? okej barnet skrek men det gör väll alla som små? Kanske mest störande om dom inte tog upp lillen?

• Anna81

jag åkte till skansen med min son när han var 2 dagar, vi var där en heldag med picnic o allt, jag tror barnen mår bra av att vara ute i friska luften, sitta inne i 3-4 månader är ju inte såå kul, inte för en själv heller.

• Nallemajatjejen

Tror vi var på gekås när våran dotter var två veckor eller var det nästan två månder... hmmm tidigt var det i alla fall. Men våran dotter har vari väldigt lätthanterlig hela tiden och hon fick sitta på min mage i selen...

• FruCissy

Häromkring kan RS viruset hålla i sig ganska länge, och vi bor hyfsta nära Ullared. Tror fortfarande det är besöksförbudpå BB tex.

• Plutt05

Åkte till Ullared när min dotter var 6 mån och tog inte med henne. Jag anser att hon har det bättre hemma än att stressa runt i den jätteaffären, instängd luft och stressade människor. Skulle aldrig ta med något spädbarn dit men det är min personliga uppfattning, andra får ha sina.

• Pyris

Jag var på Gekås med min son när han inte var speciellt gammal. Han fick vara i sjalen. Hon sov mest hela tiden.
    Virus finns ju överallt.

• Luffarmor

Okej,
    Rs virus kanske inte smittar nu, men det finns ju kräksjuka oxå som kanske inte är heller så hälsosamt åt ett litet barn. Dom kan bli uttorkade ganska så snabbt, o det är inte heller så trevligt.
    MEN var o en får ju göra som dom vill, alla uppfostrar o gör vi som vi  vill med våra barn, personliggen så undvek jag  det mesta där det var större folksamlignar med sonen då han var ny, ute var vi natuligtvis o prommenerade fast det var kyligt, som någon skrv firks luft har inte skadat någon, men i stora köpscentra o dyl så är det ju intelängre frågan om friks luft.

Stolt mamma till Rasmus
  • jennypennypannkaka

Jag tycker att man ska undvika stora folksamlingar inomhus de första månaderna öht, pga infektionsrisk. En nyfödd baby riskerar att bli jättesjuk och det finns andra virussjukdomar än RS att vara försiktig med.

Det är såklart en balansgång som allt annat. Att handla på ICA-maxi kan man ju göra, men kanske inte när det är som mest folk. Att gå i klädaffärer, samma sak. Men ett ställe som Ullared, som ALLTID har överfullt, skulle inte falla mig in att besöka med en så liten rackare.

Men - alla tänker vi olika.

• Joje

Jag har varit på Gekås med dottern när hon var 3 mån och med sonen när han var 3 mån.Såg inget hinder..Sov o åt mest.Skrek inget o jag fick nyckeln till vilorummet när jag skulle amma..Fick inga sjukdomar..Men för några veckor sen fick min minsta son en virusinfektion.Han e 8v.Han fick den av min förskylning som jag fått från dottern som tog hem den från dagis..Det går ej att skydda hur mycket som helst.Läkaren trodde det kunde vara rs han fått men det var det ej.Men det var jag som smittat honom.Skulle jag då vara nån annanstanns tills jag blivit frisk??Hela familjen låg i maginfluensan även jag men jag var ju tvungen att amma honom.Den gången klarade han det..

Jag tar ej med barn runt 1 år till gekås för det hade aldrig gått..

Dessa tider e det svårt att hålla barn friska särskilt när de har äldre syskon som går på dagis..Men man gör som man vill...

• isablo

Alla snackar om friska luften
    är så bra för små bebisar..

Är det nån som har nämt nått annat?

Men inte 17 är det frisk luft inne i ett
    köpcentrum, det var väl det tråden handlade om??

• Joje

svårt att lämna barnen hemma när man handlar

• fialisastina

isablo - precis, jag tycker naturligtvis att det är bra att ta UT barnen, frisk luft är ju bara nyttigt. Men frågan är ju om Ge-kås, och det är ju knappast utomhus med frisk luft!

Hej joje Jag tycker bebisar runt 3 månader är helt ok. Som jag skrivit tidigare har man väl oftast lärt känna sin bebis bättre då, och om den är hyfsat lätthanterlig så ser jag inget hinder för att ta med den på shopping. Att handla på Ge-kås är ju inget måste, det gör man ju för att det är kul mest. Det tycker jag att man kan bespara en nyfödd. Att handla mat osv är ju en annan sak. Man kan ju inte skydda ungarna från allt, precis som du säger.

Dessutom räknas det väl som att de klarar infektioner lite bättre efter 3 mån? (Min ts handlar förresten inte om just rs-viruset) 

• Joje

Fialisastina-Jag passade på att gå på gekås innan barnen blev för stora.Då e det inge kul för nån. IKEA börjar bli tradit med barnen då det tröttnar fort..Svårt att hitta barnvakt så lång tid till barnen.Har 30 mil dit..Men jag förstår vad du menar Men det måste ändå vara värst för mamman som då e nyförlöst. Jobbigt värre att kånka runt där o ha ont i grenen ja hela kroppen e ju knagglig..

• mammamia1979

Jag var till Ge-Kås i lördags med min dotter som är 5 månader. Det gick hur bra som helst. Hon har aldrig varit så lugn tidigare. Men jag kan förstå de som är rädda för alla möjliga infektioner o dyl.
    Min åsikt är, som fler innan mig skrivit, att smittorisker finns överallt och det är svårt att skydda sig och sitt barn mot allt.

Tack för mig! Det var bara det jag ville säga!

• PandaMamma

Något jag stötte på i söndags var något helt annat men nästan samma ämne....jag var ute och åt för första gången på en evighet då vi har två små knattar (älsta snart tre år och yngsta 10 mån) men lyckades inte slappna av för på restaurangen där vi var hade man tre små barn under året och inget av barnen verkade tycka att det var särskilt roligt i denna miljö. Klockan var inte mycket så det var inte sent eller så men alla barnen gnällde hela tiden och jag tyckte både synd om barnen och oss andra som inte direkt fick en lugn och avkopplande restaurangvistelse.

Visst ska man kunna göra saker med barn men om de verkar bli jätteledsna av det av en eller annan anledning kanske man borde göra något annat. För att inte tala om hur jobbigt det faktiskt är för omgivningen med gnällande/skrikande barn, det tyckte jag innan jag fick egna barn och jag tycker det fortfarande. Är det vad du TS kanske syftar till mer än själva smittorisken?

Efter att ha funderat lite så tycker jag nog att det är viktigt för små nyfödda att ha lugn och ro, inte ska man isolera sig men man kan gott tänka lite på var stora smittorisker finns men framförallt försöka hålla en lugn och harmonisk miljö så att barnet kan få vänja sig vid livet utanför mage och sina föräldrar.

• Girly

Jag såg en mamma i vintras, den morgonen var det 18 MINUSGRADER, hon hade sin baby i en vagn. Bebisen hade ingen mössa, ingen filt över sig och var TVÅ dagar gammal!
    Precis som "fialisastina" skriver så var bebisen röd av "nyföddhet"...

Jag blev så förtvivlad när jag såg det och frågade lite undrande hur gammal bebisen var osv. Hon berättade att hon skulle in till Nordstan (Göteborgs shoppingcenter eller vad man ska kalla det)
    Mamman var 24 år, precis som jag, och inte mer vett innanför pannbenet! Jag blev så lessen....!
    Fick förklarat lite fint att bebisen nog behövde lite värme!
    Den skrek ju av förtvivlan!

• fialisastina
    PandaMamma skrev 2006-04-27 08:28:29 följande:
    Något jag stötte på i söndags var något helt annat men nästan samma ämne....jag var ute och åt för första gången på en evighet då vi har två små knattar (älsta snart tre år och yngsta 10 mån) men lyckades inte slappna av för på restaurangen där vi var hade man tre små barn under året och inget av barnen verkade tycka att det var särskilt roligt i denna miljö. Klockan var inte mycket så det var inte sent eller så men alla barnen gnällde hela tiden och jag tyckte både synd om barnen och oss andra som inte direkt fick en lugn och avkopplande restaurangvistelse. Visst ska man kunna göra saker med barn men om de verkar bli jätteledsna av det av en eller annan anledning kanske man borde göra något annat. För att inte tala om hur jobbigt det faktiskt är för omgivningen med gnällande/skrikande barn, det tyckte jag innan jag fick egna barn och jag tycker det fortfarande. Är det vad du TS kanske syftar till mer än själva smittorisken?Efter att ha funderat lite så tycker jag nog att det är viktigt för små nyfödda att ha lugn och ro, inte ska man isolera sig men man kan gott tänka lite på var stora smittorisker finns men framförallt försöka hålla en lugn och harmonisk miljö så att barnet kan få vänja sig vid livet utanför mage och sina föräldrar.

Tack pandamamma- där fick du fram vad jag menar Jag tycker det är så himla svårt att uttrycka sig här på fl ibland, eftersom folk verkar anstränga sig så för att vrida och misstolka allt man skriver Det var ju, som jag skrivit tidigare, inte bara virus som jag tänkte på, utan att barnet var så ledset, pappan inte tog upp och tröstade, alla intryck och ljud som finns på ge-kås, stressen, alla timmarna i vagnen osv osv.

Girly- usch! Vilken hemskt beklämmande upplevelse med den lilla bebben i kylan! TVÅ DAGAR GAMMAL! Visst tror jag att de flesta vill sitt barn väl,  men ibland kan man göra konstiga saker som nyförlöst, och kanske blir det inte alltid till barnets bästa.

Joje- jo jag vet hur det är, vi har 25 mil till Ullared. Jag föredrog att ha barnvakt till min lillkille 6 mån under den dagen ändå, men vi bor bara 10 minuter från mina föräldrar så Theo känner dem mycket väl. Han hade det definitivt bättre hos dem den dan än att åka 6 timmar bil och shoppa i 7 timmar! Sen är det ju såklart inte alla som har möjlighet att skaffa barnvakt, då måste man ju ta med ungen. Då kanske man kan vänta ett par månader istället så bebisen inte är helt nyfödd?? 

Svar på tråden Nyfödd på Ullared!!!!!!!