• Emillia

Raka könshår

Läste i söndagens Aftonbladet att deras trendexpert "vad hon nu heter" skrev att könshåret skulle rakas av inför sommaren? Har ju förstått att det är ganska vanligt med rakning osv men är det lika vanligt med helrakat? Dessutom undrar jag, om någon vill svara, är det inte lite "pinigt" i tex offentliga duschar eller så att vara helrakad?

Har själv funderat på det här med rakning och försökte för ett tag sedan men "vågade" inte gå hela vägen även om det lockar lite :)

• Svar på tråden Raka könshår
  • Anonym (P)

Jag tycker halvrakat känns ofräscht, så helrakat är nog inget för mig. Har funderat på att testa en gång för min sambos skull. Han har hintat om att han skulle tycka det ar kul som omväxling. Men vi får väl se hur det blir med den saken...

• Aaliyah

Mammacaa; Jag citerar från sjukvårdsrådgivningen.se

"Hår i underlivet är inte ohygieniskt
    De flesta säger att de rakar underlivet för att det är lättare att hålla sig ren om man saknar hårväxt, men det finns förmodligen också andra orsaker. Det stämmer inte att det skulle vara svårare att hålla sig ren om man har kvar håret, snarare är det tvärtom så att könshåret skyddar underlivet på olika sätt.

Det finns skäl som talar mot att raka underlivet. Till exempel kan det ibland under själva rakningen uppstå små sår på huden. Dessa kan infekteras och ge en inflammation i huden med sveda och svullnad. Om man rakar bort håret förlorar underlivet det skydd som könshåret ger. Området kring blygdläpparna har en känslig hud, och nötningen av huden ökar om man tar bort allt hår som växer där. Håret bidrar också till att lite luft kan cirkulera även om man har åtsittande kläder. Man kan till exempel få besvär från underlivet om man är rakad och använder stringtrosor och tajta byxor".

• Anonym

Du har rätt i det du säger, det är inte ohygieniskt. Det är en slags inbillning, men man kan "känna sig" fräshare. Och det viktiga är ju hur man känner sig, eller har jag fel? Vissa mår extra bra av sexiga underkläder, andra känner sig fräshare av ett rakat underliv. Och andraq prioriterar inte sådant. Det viktiga är vad som känns bäst för en själv.

• MammaCaa

Aaliyah:

Ja, det kanske e så..Men... Jag och flera andra kanske tycker att det är mer hygieniskt..att det känns så..
    För min del är det så i alalfall.
    Och dom som säger att man får svamp när man rakr sej.. det gäller inte alla.
    jag har som sagt rakat mej i 6 el 7 år och har aldrig haft små sår då jag rakat mej eller nån svamp..

Jag komemr fortsätta.. tycker det ser ofräscht ut me massa hår..både där och under armarna..
    Men alla är vi olika..

men det är min åsikt och känsla

• Emillia

Tack för era svar. Ni som rakar er använder ni hyvel eller rakapparat? om ni provat bägge vilket är bäst?

• Anonym

Jag föredrar hyvel, då kommer man närmare.

• Anonym (smoothie)

Hej!

Jag rakar alltid bort allt som finns runt blygläppar och hela vägen bak till anus. Jag sparar lite uppe på vulvan som jag klipper ganska kort...sitter mest där just för duschsituationen.

Personligen tycker jag att jag känner mig renare när jag inte har en massa hår...särskilt när jag har mes och ibland har svårt att använda tampong.

Plusset är den närmare känslan vid sex....kanon!!!

Jag använder hyvel och rakgele för känslig hud.Nu börjar jag få mage så det börjar bli svårt att komma åt, men det får bara gå.

• Anonym

Jag har helrakat mig ett par gånger och varje gång tänker jag "ALDRIG MER" det kliar något så överjävligt när det växter ut... stubb mellan skinkorna är inget kul.

• Anonym

haha! jag hoppas att min kille inte bryr sig i vad "trenden" säger om kvinnors underliv... Jag "putsar" nämligen bara lite i kanterna och skulle aldrig få för mig att raka helt.

• MammaCaa

Använder hyvel... kommer åt bättre då...

Svar på tråden Raka könshår