• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • fenomena83

Förresten vad har zigenare/romer för religion? Är det ingen särskild eller är hela kulturen en religion liksom? Eller är zigenarism (vad heter det???) bara en kultur eller tradition eller folkslag liksom??? Tillber man inga gudar eller en Gud eller nåt sånt?

• Indianica

"sen undrar jag varför pappan och hans släkt är mer för min stora flicka än för dom andra två, trodde det var grabbar som gällde om man nu ska göra skillnad på barn..
    hon får saker, kläder, följa med på olika saker, bio och så.. mellantjejen och lillebror har tilloch med blivit utan födelsedagspresent ett antal gånger... är det så att det är den förstfödda som "räknas"??"

Jag har hört att det är den förstfödda som ofta är mest "populär"

Är själv förstfödd...men självfallet är det ett "otyg", en dålig tradition, barnet inte bör märka av.

• Indianica

fenomena: Några svar, är stressad

Romer kommer ursprungligen från Indien tror man och har i stort sett alltid varit förföljda, kulmen var väl troligen under andra världkriget då miljoner dödades av nazisterna. Pga att romerna jagats över hela världen har de inget eget land

Jättekjolar har oftast bara finska romer. Man har lite olika klädedräkt beroende på var man kommer ifrån. Men kvinnorna har så vitt jag vet alltid kjol. Den finska romska kjolen är av meterlångt tjockt sammetstyg som ursprungligen utvecklades så kvinnorna skulle klara kylan bättre. I sydligare länder har romska kvinnor ofta tunnare kjolar. På den finska klädedräkten för kvinnor finns ofta massa paljetter, det är finskt-romskt mode kan man säga

Många romer i sverige är pingstvänner, men alla tillhör inte en särskilt religion i övrigt. Finns många varianter.

Ja, det var de svar jag hann med, finns säkert fler som kan svara

• Blah

Marina: Jag har inte lyckats reda ut vad begreppet 'resande' egentligen täcker. Det nedsättande ordet är ju tattare, som i sig är skilt från den tidigare benämningen på romer, nämligen 'zigenare'. Det verkar vara svårt att få klarhet i hur resande förhåller sig till romer - mina kunskaper är ytterst begränsade, och inskränker sig till att resande skulle vara ättlingar till romer, till vilka även utstötta svenskar sällat sig. Ligger det någon sanning i det?

• The Man

Jag skulle sätta stort värde på att få förklarat för mig varifrån de olika resp betckningarna "Rom" och "Zigenare" härstammar. Någon som kan komma med en förklaring ?

• marina81

fenomena

Indianica har redan svarat på en del så ursäkta om jag upprepar nåt.
    Ja, romer är ursprungligen från indien och språket romani är släkt med sanskrit.  De fördrevs därifrån (eller flyttade "frivilligt") och har spridits över världen. Det finns inte fler i Finland än nån annanstans. Alla romer tillhör inte samma grupp, alla kallas egentligen inte ens romer, utan det är uppdelat. Traditioner och högtider beror mycket på vilket land och vilken religion man har. Romer är allt från kristna till muslimer osv. Det är bara finska romer som har den svarta sammetskjolen. Andra romer har andra sorts kjolar, ibland ser de traditionella ut, ibland helt vanliga ut. En del romska kvinnor har inte kjol annat än framför släkten. Det är inte förbjudet att gifta sig med en icke-rom men det ses inte heller som nåt bra, speciellt om det är en kvinna som gör det. Vissa romer reser fortfarande runt i andra länder, men här är det inte vanligt. På sommaren gillar dock många att campa med husvagn. Tattare är romer som bott här jättelänge, de är ofta mer uppblandade också.

the Man

zigenare kommer från det grekiska atshingos och kommer från en slags sekt som man trodde romerna hade nån koppling till.

rom betyder man eller människa och är vårt eget ord för vårt folk.

• fenomena83

Jag trodde att ordet rom kom från att romerna var från Italien eller nåt
    Var har jag då fått ifrån att dom skulle komma från Rumänien?
    Å varför är alla romer som jag har sett i allafall, typ mörkhåriga och har bruna ögon? Har aldrig sett en ljus rom, men det är klart det kanske jag har men har inte sett att h*n är rom då öht....
    Va krångligt det blev, jag hade en bild av att romer var ett folk från typ balkan eller nåt och att dom reste runt med husvagnar och spådde folk och att alla hade svarta sammetskjolar, åsså nu helt plötsligt är dom som alla andra *tråkigt*
    Indien säger du, men när bodde dom där, var det jättelänge sen eller?

Jag känner en snubbe som är lite halvmörk eller nåt eller han har rätttare sagt bruna ögon brunt hår och har lätt för att bli brun på sommaren. Han sa till mig "ja jag är ju tattare från början så det är ju därför jag har så lätt för att bli brun",
    eh, det kan ju betyda vad som helst tattare då. Alltså han kan ju va från vilket land som helst i princip, säger ju ingenting..............

Så romer har ingenting med religion alls att göra då eller? Det är mer än kultur än en religion då?

• Piaf

Jag växte upp med min IDOL Katitzy. Hon var min favorit och jag drömde mig bort med henne

Sedmera så växte ett intresse för zigenarna fram och jag funderade mycket kring deras spännande liv, inte minst deras intressa för den levande dansen och deras vandrande...

När min mamma för ett par år sedan hittade vem henne spappa var (hon har aldrig vetat) så visade det sig vara en "spansk zigenarsläkt" som vi kommer från.
    DET tyckte jag var spännande

Min mamma har före det kallats för "Taikon" av sin första man och folk har alltid skrattat åt hennes alla flytter (vilket jag och mina syskon tagit efter ).

När jag läste en bok om romers situation runt omkring i Europa så kände jag en sjuklig ilska och sorg för alla dessa utsatta människor

Jag tycker att zigenarkulturen är jättespännande

• mästerkattenistövlar

Hallå där. Jag har länge funderat över kopplingen finska romer Elvis.
    Hur kommer det sig att så många av de yngre männen har Elvisfriss och i gärna dyrkar Elivs som musiker?
    Bara ett rent sammanträffande (som vanligt i en tajt grupp människor, man börjar göra samma saker osv) eller ligger det något anant bakom?

skitfånig fråga, men jag är verkligen nyfiken. (Dessutom är ju elvisfriss det snyggaste som finns, och på mörka karlar så... Aahh)

Svar på tråden Romer/zigenare