• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • Aaliyah

Men är det inte skandal att det fortfarande finns så mycket fördomar om romer i Sverige idag?

• marina81

aaliyah

Vi har det iaf bättre här än i många andra länder. . Men..ja, det är hemskt, visst finns det de som inte sköter sig osv. men att vi som gör det ska drabbas är fel. Jag har alltid måsta anstränga mig tre gånger så hårt för att uppnå nåt än vad en "vanlig svensson" behöver göra bara pga. av min etnicitet..inte konstigt många ger upp och "väljer" utanförskapet..

• Aaliyah

Marina; nej, verkligen inte!

Får jag fråga förresten; finns det något ord för Förintelsen i romani?

• marina81

porrajmos kallas det på romani

• AnnaKlara

Men nu skulle jag vilja höra lite mer om "uppsidan" av det hela! Trevliga saker, roliga sedvänjor och stolta traditioner? Mat! Vad finns det för typisk romsk matlagning?

• marina81

Maten varierar lite mellan olika grupper, vi äter mycket grytor med kyckling eller kött, tomat, potatis, kål och kryddat med paprika, chili, vitlök mm. Grillat är alltid populärt! Soppor är också vanligt att äta, maten är mustig och smakrik i jämförelse med svensk husmanskost. Vi äter aldrig blodmat.

• giz

jag har en privat fråga till en som är romer....... popa in i min inbox!

Roses are red, violets are blue But a face like mine belongs to the zoo.
  • Halv zigenare

Hallå!... Jag blev riktigt glad av att se den här "tråden", eftersom jag har, öhm, "lite" funderingar... Nu till frågorna...

Min mamma är fullblodig zigenare, men hon blev bortadopterad eftersom att hennes familj var fattig då, och mamma var väldigt sjuk. Och, hon levde då ett "svenskt" liv, och blev ihop med en svensk man (italiensk påbrå, men skitsamma), och med detta blev jag då 50% zigenare... Och, jag vill jättegärna träffa mina morföräldrar, och min släkt, men det jag undrar är:

1. Kommer jag att ses som en del av "familjen"?
    2. Ses jag som oren, eftersom jag inte är 100% zigenare?
    3. Skulle jag kunna bli "utbildad" i deras regler och leva som en, även fast jag inte är fullblodig?

Tack på förhand!...

PS. Familjen är Finska Zigenare, och jag har läst att du inte vet så mycket om dem, men om inte, så kan du väl försöka säga hur en svensk zigenare skulle se på det... Jag vill ju gärna träffa dem, och om jag skulle få sitta på en handuk eller nåt, då skulle jag bli ganska ledsen... // Hatwalker...

PPS. Har du några tips om hälsningsgester och/eller fraser jag kan använda när jag träffar dem...?

• marina81

Halv zigenare

Det är nog troligt att du kommer ses som en gajo eftersom din pappa är gajo och du inte fått någon zigensk uppfostran. Du känner inte till de zigenska reglerna osv. Vill du dock verkligen bli en del av den zigenska gemenskapen så är det inte omöjligt, men var beredd på att de kommer fråga ut dig om alla dina zigenska släktband, och sedan får du stå ut med att särbehandlas en del i början till du lärt dig hur man lever zigenskt. Om du bevisar att du verkligen vill tillhöra den zigenska gruppen och är pålitlig så kan du bli accepterad, det finns 100% gajos som blivit det. Det som kan vara är att du troligen aldrig kommer att uppnå någon statusposition i gruppen, du kan t.ex. inte vara med vid en kris (zigensk rådslag, domstol typ) och ta beslut som rör gruppen osv. Men accepterad kan du bli så småningom. Ha bara tålamod.

Fraser vet jag inte eftersom finska zigenare knappt talar romani..gör som de gör bara

Svar på tråden Romer/zigenare