• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • Indianica

Har inte läst igenom hela tråden, men har en fundering.. Varför anses benämningen "tattare" vara något negativt? Zigenare och Romer är fina benämningar (i alla fall för mig), men tattare?
    ---------------

Vet inte...tattare är bara nedsättande ungefär som "lapp" anses nedsättande som benämning av samer

• Indianica

Har tagit hand om en kjol eller två och aldrig sett någon ställning heller! Däremot har jag sett nån korvliknande kudde som de lite yngre damerna använt.
    Och väldigt låååååånga fickor har jag också sett! Typ ända ner till fållen!

------------------

Jag har inte kollat under kjolen på alla romer men det är sant att en del har en kudde för att få mer svank! Det anses attraktivt! Och på en del förkläden är det långa fickor ja. Praktiskt för att slippa handväska

• Indianica

"När de romerska kvinnorna har menstration, är de så att de slänger sina kläder efter användandet då, och att de råder andra speciella "regler" kring kvinnans menstration - för att hon anses vara oren då?"

I min släkt använder inte kvinnorna mensskydd överhuvudtaget....det rinner rakt ut s a s och man torkar upp det. Kvinnorna sköter tvätten och det blodiga är i en särskild maskin. Underkläder är alltid i en speciell maskin. Krävs rätt många tvättmaskiner för romerna, vilket kan välla problem hos hyresvärdar!

• marina81

Indianica

Låter som du fått bättre kontakt med din släkt. Visst har du växt upp i fosterhem eller hur det nu var? Tycks mig minnas att din pappa är rom, men att ni hade lite dålig kontak pga. att han bara pratade finska o resten av släkten också, eller hur det nu var?

ja, förkläde ska man ju egentligen ha, inte handväska..men många av oss svenska zigenare undviker förklädet eftersom vi då drabbas ännu mer av misstänksamhet i affärer, de tror vi ska stjäla o gömma saker i det ..ja, det blir väl samma effekt som de finska romernas kjolar eller nåt.

Har frågat upp om vad tjejen egentligen menade med ställning *s*..det är kudden hon menar..att den håller ut kjolen mer. Men är det inte hemskt obekvämt med kuddar under kjolen? Är glad att våra kjolar inte är så komplicerade *s*.

Men inget mensskydd..rinner inte blodet och fläckar ner möbler och sådant då? Har aldrig hört om nåt sånt. Men det är ju inget man pratar om heller, det är inte lätt vid första mensen och man vågar knappt säga nåt till mamma, det var pinsamt. Mensskydd nämner man helst inte alls i samtal. Man är ju extremt oren som kvinna, vid mens. Det är ju jätteviktigt att inte ens man blir orenad av en då, att man ser till att inte komma i närheten så kjolen rör honom osv.

Kan också tillägga om tvättmaskiner, att det är jätteviktigt att rengöra dem. Saker som t.ex. bordsdukar o sånt som rör ansiktet typ örngott och handdukar tvättar vi alltid för hand, speciellt om man delar tvättstuga med gaje. Det är ju viktigt att maskinen eller baljan man tvättar i är ren. Därför har man olika maskiner och baljor åt olika saker.

• fenomena83
    Gud vad jobbigt att va rom om man måste ha så många tvättmaskiner å tvätta allting separat!!!!! *no offesnse*
    Min man är muslim och dom är ju också extremt renliga men låååångt ifrån vad romerna verkar va. Men jag tycker det är jobbigt nog när han säger att kökstvättdukar och underkläder inte ska tvättas ihop *phu* Resten går dock bra...
  • marina81

fenomena

Att han inte vill tvätta kökssaker och underkläder ihop, kan det inte bero på hans indiska ursprung? Eftersom romer också är indier egentligen? Min man är också muslim men bryr sig inte hur nåt tvättas alls (därför får han aldrig tvätta!).

• wintersaga

Det här är antagligen en otroligt korkad fråga men känns det inte taskigt att bli klassad som oren? Jag förstår att det är en del av kulturen men ändå.

• Indianica

Det här är antagligen en otroligt korkad fråga men känns det inte taskigt att bli klassad som oren? Jag förstår att det är en del av kulturen men ändå.

-----------------------

Nu lever inte jag tätt i den romska kulturen, men jag ser dte inte osm att kvinnan förtrycks pga det här med orenhet. Det är dock så att hon t ex isoleras väldigt under t ex gravidteten då hon ju är "väldigt" oren vilket är hemskt trist tycker jag. Annars är väl renhetsrituler kring mathållning och tvätt rätt vettiga. Och det är bra att barn och gamla aldrig ses som orena, tvärtom har äldre en hög status i det romska livet

• Indianica

"Men inget mensskydd..rinner inte blodet och fläckar ner möbler och sådant då? Har aldrig hört om nåt sånt. Men det är ju inget man pratar om heller, det är inte lätt vid första mensen och man vågar knappt säga nåt till mamma, det var pinsamt. Mensskydd nämner man helst inte alls i samtal. Man är ju extremt oren som kvinna, vid mens. Det är ju jätteviktigt att inte ens man blir orenad av en då, att man ser till att inte komma i närheten så kjolen rör honom osv"

----------

Som jag fattat det isoleras kvinnan under mensen, alltså ja, är ensam och torkar upp efter sig. Men jag har aldrig sett det "live" eller hört en romks kvinna tala om det. Har dock en icke-romsk ingift släkting som berättat det. Men nog kan jag tänka mig att det kan "smygköpas" tamponger eller att man stoppar upp en tygtrasa t ex?! Men att det är väldigt tabu som sagt.

Många regler krånglar onekligen till det om man säger så. På samma sätt tar man i min släkt inte av sig kjolen eller blusen när man "myser" med sin man, det är strängelingen förbjudet...

• fenomena83

marina81 jo det kan tänkas att det kanske har att göra med att han e indier, vet att många som han känner "där borta" gör så och då är dom inte muslimer heller ... men i allmänhet är väl muslimer ändå rätt renliga av sig vad jag har förstått i allafall..
    men egentligen när man tänker efter så låter det ju rätt vettigt att tvätta dom grejerna separat, vem skulle vilja torka av köksbordet med en trasa som blandats med flytningar och mensblod egentligen *blää*

Svar på tråden Romer/zigenare