• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • marina81

AnnaKlara

Det är ju jättesvårt att säga, det är ju så individuellt...alla tolkar ju uttrycken olika.

Saker jag råkat ut för: blivit bevakad i butiker, nekad bostad, nekad anställning, blivit utdömd av lärare i skolan, mobbning, trakasserier..

• Romii

hej.. vad betyder Romina i vad heter det?? romerska?? hihi.. har hört att det betyder zigenar blomma??.. men stämmer säkert inte alls..

• AnnaKlara

marina81: Jo det är klart. Känns bara jobbigt att inte ha så stor koll på en sån grej, att det kan bli helfel liksom...men, som sagt är det ju inte ofta man behöver omnämna folk just på det sättet, och knappast när man talar med dem

Det är fruktansvärt! Har du drivit någon av de här händelserna vidare? Får man gehör för det hos DO? Hemskt, jag kan inte föreställa mig hur det måste kunna vara!

• marina81

romii

På min dialekt, kalderash romani heter blomma luludi..så för mig låter det konstigt att romina skulle betyda zigenarblomma. Tycker det låter mer som romni som betyder zigensk kvinna.

AnnaKlara

Jag har inte drivit nåt vidare till typ DO, men det finns de som gjort det. Själv orkar jag inte utan försöker dölja att jag är zigenare då jag söker jobb o så.

• wintersaga

Jag hade ingen aning om att alla inte var romer. Jag har tolkat ordet/namnet romer som det mer politiskt korrekta att kalla zigenare idag. Dock anser jag att zigenare är ett väldigt vackert ord.

Vad hemskt att behöva dölja ditt ursprung och kultur när du söker jobb!

Vad brukar det bli för reaktioner när folk får veta att du är zigenare?

• marina81

wintersaga

Ja, folk reagerar ganska olika. I affärer så händer det att expiditer går efter mig om jag klär mig zigenskt (vilket i mitt fall oftast händer på sommaren, då jag brukar ha vida volangkjolar o linnen med spetsar o sånt, ett tag var det ju normalt mode vilket ju var bra hahaha). En del reagerar negativt då jag berättar det o tror man ska stjäla av dem allt de har, andra tycker det är spännande o vill veta mer. Till en arbetsgivare säger jag det helst inte, men frågar de "varifrån kommer du", så vad ska man säga?

• AnnaKlara

Får en arbetsgivare fråga varifrån man kommer? Jag tänker, det är inte som med familjeplanering, något man ju faktiskt inte ska fråga om och som man heller inte har skyldighet att svara på?

• marina81

AnnaKlara

Nä, det får de inte men en del gör det ändå. Och då känns det ju konstigt o vägra svara. Sen så är det lätt o kolla upp folk också, iaf i en mindre stad..

• AnnaKlara

Ja att vägra svara förstår jag inte funkar. Det är väl som med familjeplanering, man har all rätt i världen att säga "det vill jag inte svara på", men...hur man än vänder sig har man arslet därbak med såna frågor, liksom.

• marina81

Precis. Tittar de på en och funderar på om man kanske är zigenare o sen frågar var man kommer ifrån..o så vägrar man svara, då är det ju också kört . Man får nog inte jobbet vare sig man svarar ärligt eller vägrar svara..

Svar på tråden Romer/zigenare