• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • Indianica

Har inte hunnit läsa igenom tråden så jag vet inte om svarte på min fråga finns där, men jag och maken talade lite om arv häromdagen....vet någon här hur romerna ser på arvsrätten? För som jag förstått det litar de inte på banken...därför investerar de flesta sina pengar i t ex guldsmycken...men att allt efter den avlidne skall brännas....betyder det att jag sannolikt blir avslös eller? Inte för att jag är orolig över mitt arv efter pappa, men det vore intressant att få veta hur romer tänker kring det, om d et finns en generell praxis? Har brännandet av föremål, pengar etc efter döda romer med religion att göra eller är det helt av juridiska skäl?

• marina81

Indianica

Guldsmycken bränns inte, men kan omsättas i pengar om man inte vill behålla själva smyckena. Pengarna går sen till närmaste släkt, typ änkan/änkemannen och barnen. Övrigt bränns/säljs på "religiösa" grunder, eftersom man fruktar de avlidnas andar. Självklart kan man, om man vill, behålla speciella minnesföremål från den avlidne, som allt annat, så tunnas reglerna ut mer och mer.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Halv zigenare

Ah...

Liten fundering om de dödas andar...

Varför vill man inte ha dem efter sig? Är alla andar "onda", eller hur kommer det sig att man är så noga med att "göra sig av" med den avlidnes ägodelar?

• Halv zigenare

En fråga till...

Hur ser zigenare på skilsmässa? Kan både kvinnan och mannen kräva skilsmässa?

Det blev två frågor, men, så är detta inte en mattetävling heller!.. ;)

• marina81

Ah..man ska verkligen inte skilja sig! Det är väldigt skamligt att göra det, ännu mer för kvinnan än mannen. Men såklart händer det nu för tiden, och både män och kvinnor kan begära skilsmässa. Men det ses som mycket dåligt att göra det, man ska ha en bra orsak till skilsmässan.

Jag var lite otydlig om varför man säljer/bränner grejorna..dels så är man rädd för andar, om man var ovän med nån innan den dog så kan den spöka och så..men det är också så att den som är död blir oren, att röra vid den döda gör en oren och att ha kvar dennes saker gör att man blir oren. Det är en blandning av rädsla för det övernaturliga o renhetsregler. Nu för tiden säljer man oftast grejorna, men aldrig till andra zigenare.

• Halv zigenare

Jo, jag kunde tänka mig att det skulle vara lite "tabu" över att skilja sig.

Ah, okay... Jag tycker dock att det låter lite tråkig att döda blir orena...

Besöker man gravplatsen för att sörja/be/etc eller får det också anden att bli "arg"? (eller att man blir oren.)

En fråga till, begravs den döda "på det vanliga sättet med en prälle i kyrkan" eller begravs dem på något annat sätt?

• marina81

halv zigenare

Vi besöker gravarna, det gör vi. Har man inget otalt med den döde så spökar den inte heller. Att den som dör blir oren har väl mycket med vår "hygiennojja" att göra, allt ska vara så rent o vi är ju livrädda för sjukdomar och sånt. Man begravs som vanligt, de flesta zigenare i sverige är ju kristna, är man muslim så begravs man muslimskt. Många icke-zigenare tycker en sak är konstig har jag märkt, och det är att vi sitter vid den döde länge efter döden, och man dricker en del sprit då. Zigenare är mer öppna med sorgen också, man klagar mer högljutt än vad icke-zigenare gör.

• Halv zigenare

Marina

Vad tror zigenare på när det gäller himmel/helvete? Oavsett deras religion, tror de på något "utanför" religionen de följer?

(lite små-kasst formulerat, men jag är trött som tusan...)

• Monica1984

Vart hittar ja en låt som jag försökt hitta i flera år nu... 

Hej, romano tjavo, kamma romani tjej!
    Hej romani tjavo, bässjar starjan pre snej!
    Hunkar diro tavring så ava diro kajj.

eller vem som sjunger den... Lyssnade mkt på den  när jag var yngre med min sons pappa och jag söker desperat efter den igen.....

• Neod2

Har en fråga till er romer, delar ni Allan Schwartz synpunkter han delger i sin debattartikel?

Nu skräms vi romer av de förslag som föreslås av demokratiambassadören Maria Leissner i betänkandet Romers rätt - en strategi för romer i Sverige (SOU 2010:55). Hon försöker svartmåla svenska folket i romernas namn, något som vi inte alls önskar göra. Vi beskrivs som inkompetenta och underlägsna. Varför får vi inte företräda oss själva?, skriver Allan Schwartz, romsk representant och integrationskonsult.

"Vi skulle vilja be Leissner släppa greppet om oss romer och vi skulle vilja be ansvariga i den svenska regeringen att låta oss själva få rätten att ansvara för vår egen integration och de olika frågorna som rör oss själva. Vi vill än en gång förtydliga att vi inte står bakom betänkandet och att betänkandet är framtaget utan vår reella medverkan.

För tydlighetens skull: Precis som svenskarna är vi romer individer och inte en enhetlig grupp. Därför: även om jag representerar en stor del av romerna i Sverige så finns det givetvis också andra åsikter och synpunkter på det jag tagit upp i min artikel. Huvudpoängen är dock - och där tror jag att en överväldigande majoritet håller med - att vi romer själva bör få ta ansvar och vara aktivt delaktiga på riktigt och inte som marionetter, i frågor som rör oss själva."

www.newsmill.se/node/30230

• Emilio 369

Jag är släkt med taikon familjen men jag kan inte mycket ord... vil gärna veta mer... lena taikon var min gammel mormor som blev utjagad av tyskarna under andra världs kriget... när hon kom till sverige böt hon tillbaka till sin familjs ursprungs efternam alltså taikon... hon gifte sig med en som hete orskar söderlund.... men som sagt jag vill veta mer romanés
    :)

• MrHederlig
    Monica1984 skrev 2011-09-16 13:57:14 följande:
    Vart hittar ja en låt som jag försökt hitta i flera år nu... 

Hej romani tjavo, bässjar starjan pre snej!
    Hunkar diro tavring så ava diro kajj.

eller vem som sjunger den... Lyssnade mkt på den  när jag var yngre med min sons pappa och jag söker desperat efter den igen.....

Nu kanske jag är väldigt sent ute men jag vet vilken du tänker på. Lasse/Lars heter han som har gjort det normanen.

">

där har du den iaf

Kamma det latjo    

• Apopan

Vad fint med en tråd av det här slaget som håller god ton :D

Har själv en åttondels romskt blod och det var tack vare det som jag började engagera mig i mänskliga rättigheter i tonåren. Finns nämligen få saker som gör mig så upprörd som den minst sagt orättvisa behandlingen av romer världen över. Finns så mycket okunskap och intolerans mot detta folk att en blir mörkrädd och tappar hoppet om mänskligheten...

Jaja, fortsätt fråga och fortsätt svara. Kanske kommer jag med en fråga eller svar någon gång senare :)

• Daniel Lindberg

Hej. Jag har en fråga angående onda andar i den romska folktron. Finns det något som rår på dessa ? Låter nog dumt, men är i kontakt med ett par barn som är rädda för dessa, och tänkte se om det finns något som kan lugna dem runt denna fråga.

• elina87a

Ser ju att tråden är väldigt inaktiv då det sista skrevs för ett halvår sen. Men jag är gift med en man som är resande och tycker det är väldigt intressant med historian kring resande. Då även vi har en dotter ihop :) Han försöker lära mig lite romani så jag fattar när vi är på släktträffarna :)

• Schwartz
    mästerkattenistövlar skrev 2006-05-31 10:42:05 följande:
    marina81- jojo, jag vet namnets ursprung. jag är mest förvånad över att använda en släkts namn som skällsord, NU. Trodde att man lagt ner sånt lååångt tillbaka.

Okej, så inget mer än att de vill vara snygga alltså. Hum...
    Hoppas på fler svar i den frågan.

är finsk zigenare och kan ge dig ett någorlunda svar      då när elvis börja bli känd och ja hela världen börja digga rock and roll beatles o dom andra som för övrigt ändrade hela musiken vid 50 60 70 talet så kunde ju inte zigenar männen byta sin klädsel eller följa modet fullt ut så därför tror jag det vart mer med håret o polisongerna sen var han ju en unik sångare  men mest av allt så tro jag nog att Elvis var finsk zigenare  han var bra med kniv musik  hästar såg bra ut snygga frillan skinnpaj o polisngerna och kunde väja vilen tjej han  vlle   så när dom som var unga vid 60 70 talet som i dag är vid 50 års åldern så växte deras barn upp med dessa låtar och musik stil för än idag så lyssnar kan säga med 99.9 procent att alla finska zigenar killar lyssnar på elvis  till o med jag sj är född 88 och har  elvisfrlla med stora L formade polisnger    Med vänlig hälsning  
  • Hemi528

Jag tror bestämt att du och andra finska zigenare har fått en del om bakfoten! Det finns nämligen inget alls, rent gensom talar för att Elvis har zigenska rötter. Sorry alla finska zigenare som hyst sitt hopp till detta... Men så är det inte! Ryktet har gått länge, och första ggn jag hörde det så tyckte jag synd om zigenarna som förmodligen såg en ljusstrimma i detta.. alltså att Elvis Presley skulle vara en om möjligt avlägsen släkting till dem?? Nej så är naturligtvis ej fallet! Det finns så många tillförlitliga källor som bevisar motsa

Risktagande
  • Gert
    Hemi528 skrev 2015-04-24 20:59:44 följande:

Jag tror bestämt att du och andra finska zigenare har fått en del om bakfoten! Det finns nämligen inget alls, rent gensom talar för att Elvis har zigenska rötter. Sorry alla finska zigenare som hyst sitt hopp till detta... Men så är det inte! Ryktet har gått länge, och första ggn jag hörde det så tyckte jag synd om zigenarna som förmodligen såg en ljusstrimma i detta.. alltså att Elvis Presley skulle vara en om möjligt avlägsen släkting till dem?? Nej så är naturligtvis ej fallet! Det finns så många tillförlitliga källor som bevisar motsa

Jag har då aldrig hört en zigenare sjunga som Elvis!
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Hemi528

Jag vill inte göra er finska zigenare besvikna, men jag vet dock att ni kommer bli tyvärr! Sanningen är dock viktigare än vad ni vill och tycker! Saken är den att det inte finns något som helat belägg för att Elvis skulle ha zigenar blod i sina ådror, jag har hört ryktet tidigare från zigenska vänner och de har varit lika tveksamma som jag är. Det finns nämligen inget som stöder teorin att så är fallet. Däremot finns det stöd för att Elvis hade någon droppe cherokee blod, i sig! Det finns mycket material att forska över. Gör det,och sen kan alla finska zigenare raka av de fula polisongerna och sluta drömma samt låtsas att de är släkt med Elvis! För det är de inte! Sorry.. Tyvärr!

R
  • Hemi528

Finska zigenare kan nog glömma att Elvis hade ens en droppe zigenarnlod! Önsketänkande bland ziggisar. Har hört ryktet tidigare och tyckte det var lika befängt då som nu. Det finns nämligen inget alls som styrker att Elvis skulle haft någonsomhelst påbrå åt det zigenska hållet. Tvärtom så var/är det det dummaste jag hört på länge. Det Finns dessutom tillförlitlig släktforskning när det gäller Elvis härkomst som bekräftar det jag hävdar här! Så sorry alla finn zigenare..????

Svar på tråden Romer/zigenare