Har en fråga till er romer, delar ni Allan Schwartz synpunkter han delger i sin debattartikel?
Nu skräms vi romer av de förslag som föreslås av demokratiambassadören Maria Leissner i betänkandet Romers rätt - en strategi för romer i Sverige (SOU 2010:55). Hon försöker svartmåla svenska folket i romernas namn, något som vi inte alls önskar göra. Vi beskrivs som inkompetenta och underlägsna. Varför får vi inte företräda oss själva?, skriver Allan Schwartz, romsk representant och integrationskonsult.
"Vi skulle vilja be Leissner släppa greppet om oss romer och vi skulle vilja be ansvariga i den svenska regeringen att låta oss själva få rätten att ansvara för vår egen integration och de olika frågorna som rör oss själva. Vi vill än en gång förtydliga att vi inte står bakom betänkandet och att betänkandet är framtaget utan vår reella medverkan.
För tydlighetens skull: Precis som svenskarna är vi romer individer och inte en enhetlig grupp. Därför: även om jag representerar en stor del av romerna i Sverige så finns det givetvis också andra åsikter och synpunkter på det jag tagit upp i min artikel. Huvudpoängen är dock - och där tror jag att en överväldigande majoritet håller med - att vi romer själva bör få ta ansvar och vara aktivt delaktiga på riktigt och inte som marionetter, i frågor som rör oss själva."
www.newsmill.se/node/30230