• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • Mälaröbo

En fråga: Om jag har förstått det rätt så är droger inte på något sätt ok i den romska kulturen men ändå är/blir en stor del missbrukare. Rent statistiskt är de ju lite överrepresenterade.
    Är det bara en tillfällighet eller beror det på utanförskapet?

• Cecilia2

En sak som jag är väldigt nyfiken på när det gäller romsk kultur är kvinnans roll - den är jag nyfiken på inom alla kulturer, religioner och så vidare. För mig som okunnig och utomstående ter sig kvinnornas ställning vara ungefär som hos talibanerna, det vill säga helt under mannens förmynderi och totalt underordnad. Hur ligger det till? Jag har också fått för mig att man som rom inte får diskutera sin kultur med utomstående. Stämmer det?

Jag kan lugnt säga att jag tycker att alla dessa bra (eller hur jag nu skall uttrycka det) romer gör alldeles för lite väsen av sig. Fast det är väl som med allting annat - det finns ett antal idioter som förstör för alla andra. Mitt arbete innebär dessvärre att jag mest träffar på avarterna inom alla befolkningsgrupper. Därför är det skönt att, som här, få lite motvikt...

• marina81

Guzzzel

Zigenska kvinnor visar att man är gift med hjälp av en scarf på huvudet, diklo. Tror inte de finska har det men vi svenska har det.

jennypenny

tattare är väl ett skällsord, de resande vill inte bli kallade så. Zigenare är inte heller korrekt, men många av oss är stolta över benämningen ändå om det inte används i nedsättande syfte.

Mälaröbo
    Det beror på utanförskapet. Jämför med t.ex. Nordamerikas ursprungsbefolkning och deras problematik.

Cecilila

Romer har varit tysta om sin kultur av rädsla för samhällets förtryck.

Tar kvinnans ställning sen, har lite annat o göra nu!

• marina81

Okej, kvinnornas ställning.Kvinnor och män har olika roller. Mannen är familjens överhuvud och kvinnan har huvudansvaret för hem och barn. Det hindrar dock inte att kvinnan jobbar och har ansvar för ekonomin, många romska kvinnor har av tradition dragit in pengar till familjen, t.ex. genom att spå (något jag själv gör, har ärvt förmågan från mamma, mormor osv.). Det gör att kvinnan har en relativt stark ställning. Fertila kvinnor ses som orenare än män, gamla och unga är renare. Därför får en kvinna inte gå framför en man utan ska gå bakom honom. Kvinnor ska alltid ha kjol för att visa respekt för familjen, utan kjolen blir hon ännu mer oren och skämmer ut dem. Ingen annan man får röra vid kvinnans kjolar än maken, då blir de orena. Äldre kvinnor har en stark ställning, eftersom de inte längre anses orena. Ja, det var en del..

• Piaf

En fråga:

När de romerska kvinnorna har menstration, är de så att de slänger sina kläder efter användandet då, och att de råder andra speciella "regler" kring kvinnans menstration - för att hon anses vara oren då?

• Piaf

Mälaröbo:

Såg ett program där man intevjuade romer i Tenstad/Rosengård just kring deras problem med droger. En stor del kommer såklart från att många av deras undomar "flyter omkring" och de känner sig utanför, eller känner sig och känner sig... De ÄR utanför samhället. Lever som i ett helat annat land, många gånger...

De har inte så många val när det kommer till att få en plats i samhället utan lever i förorter där de kommer i kontakt med den världen och sen kör det bara på...

Alla vill ju höra till något, och då tillhör dom ju plötrligt DEN gruppen i alla fall

• Piaf

Märkligt...

Kom frågan direkt efter ett inlägg om det "orena". Hade inte läst det innan. Thi hi....

• marina81

Piaf

Kvinnan är alltid oren i fertil ålder..just för att hon menstruerar. Det är viktigt att inte någon märker att man har mens, man har inte bindor framme, även om de är rena osv. Ja, det gäller samma med underkläderna, att man aldrig hänger upp kvinnors tvättade underkläder så någon får syn på dem..när man fött barn o blöder efter anses man extra oren och får inte röra sånt som har med mat o göra osv.

• Aaliyah

Man måste väl säga att romerna är den grupp i Sverige som utsätts för mest fördomar och rasism.

• marina81

aaliyah och piaf

Ja, det är sant, det är jättemycket rasism och fördomar och romer i allmänhet, oavsett grupp, är utanför samhället mer eller mindre. Jag undrar också hur det ska kunna ändras, eftersom sveriges (och många andra länders) integrationspolitik i mångt och mycket är en assimilationspolitik, och det sista vi romer vill är att assimileras in i gajikane-samhället.

Svar på tråden Romer/zigenare