• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • mästerkattenistövlar

Piaf- här i stan verkar Taikon vara ett skällsord, samma med tattare. Blev helt chockad när jag hörde det först. Jag trodde sånna tankar var så utdöda de kunde bli!
    Helt plötsligt kan folk kläcka ur sig "Ja men du ser ju ut som en jävla Taikon, ta på dig nått annat!" Skrämmande...

• Piaf

Min morfar kom till Sverige som liten pojke, med sin mamma och pappa. Hela familjen försörjde sig på att sälja hans tavlor, och det började från det att han var fyra år

Han blev sedmera en eftertraktad konstnär så hans verk hänger runt omkring i hela världen (och vi som inte ens visste vem han var ). Tyvärr slutade hans liv på ett tråkigt vis. Det var mycket alkohol och han var en mycket bitter och ilsk man som satt uppgiven i sin lägenhet med sin sprit, en mängd hundar och hundratals (typ) ofärdiga tavlor vilande mot väggarna

• Piaf

mästerkatten....

Men det ÄR nog ett skällsord i mångas öron. Min pappa kallade min mamma det kärleksfullt och "med glimten i ögat" då hon verklige ser ut som en "Taikon" Men över lag är det nog inte en komplimang än idag.

Min bror ville inte veta av den här sanningen när den kom fram. VADÅ vi tattare!!!?? Var hans reaktion
    Men det har lagt sig för honom me...

• Piaf

Fenomena83:

Det är inte speciellt ovanligt med ljusa Romer.

• Tant Raffa

Jag går ofta till kyrkogården inte långt från där jag bor här i Malmö, och i ena hörnan finns romska gravar. De är så otroligt vackra och pampiga, och den största, som är som ett riktigt mausoleum är inte färdigställt än, men där vilar en kvinna bara ett par år äldre än jag. Så sorgligt.

Jag pratade med en kyrkogårdsarbetare som berättade att romer begraver sina döda ovan jord. Stämmer det? Och hur överensstämmer det med att man ska begravas stående?

Tack ts för att du startade den här tråden, det ska bli spännande att läsa alla svar!

• mästerkattenistövlar

Piaf- jo, det är ju det som är hemskt. Det värsta och slöddrigaste man kan komma på liksom; Taikon.
    känns som ett småstadstänk för mig, aldrig hört nått liknande i Sthlm iaf.

• marina81

fenomena

Det finns mycket romer i Rumänien, och de lever under hemska förhållanden. Romer blir misshandlade, mördade av rasistiska grupper runt om i östeuropa, bor i ghetton, många är analfabeter osv. Det finns många romer på Balkan också, i Kosovo t.ex. finns tre olika grupper av zigenare. Det var ju länge sen romerna utvandrade från indien, men vi är egentligen indier, därför vi är mörka. Gruppen har ju hållit sig ganska intakt, inte blandat sig så mycket och därför är de mörka dragen kvar. Tattarna är ofta ljusare för de är mer uppblandade. Romer har bara med kultur o göra, inget med religion.

Piaf

vad kul!

mästerkatten

Taikon är ju ett vanligt romskt efternamn bland svenska romer, därför har det väl blivit nåt slags skällsord. Elvisfrissan har väl främst finska zigenarkillar, den tillhör ju deras utstyrsel, att vara snygg i håret o klädsel.

• Piaf

I Malmö har vi väldigt många zigenare och det är tyvärr en grupp som inte är speciellt "omtyckt". Människor vill inte veta.. och bryr sig nog inte speciellt mycket om dom heller.

Min mamma brukar går på Zigenaraftnar. De annonserar i tidningen om dessa, så då går hon dit med sin man och äter och dansar
    Det brukar vara typ BARA dom som inte tillhör "zigenargruppen" som är där

• marina81

Tant Raffa

Att begravas stående är ett ordspråk : prohasar man opre pirende, sa muro djiben semas opre chengende..begrav mig stående, hela livet har jag legat på knä

Romer vill ofta ha pampiga kistor o gravar, det ska vara fint o hedra den som dött.

• mästerkattenistövlar

marina81- jojo, jag vet namnets ursprung. jag är mest förvånad över att använda en släkts namn som skällsord, NU. Trodde att man lagt ner sånt lååångt tillbaka.

Okej, så inget mer än att de vill vara snygga alltså. Hum...
    Hoppas på fler svar i den frågan.

Svar på tråden Romer/zigenare