• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • Indianica

"Åhå, då är jag med! Men hur är det med det här att man som rom vill begravas ovan jord, stämmer det?"

-----------------

Har ingen släkting som begravis ovan jord, det låter lite utlämnat, man vill nog ligga nere i jorden

• mästerkattenistövlar

Indianica- i folkmun används ju fortfarande ordet "Mustalaisia", det är ju konstigt att ett annat ord inte blivit mer "standard" i sånt fall. Och trist.

• marina81

indianica

Men inflytande på regeringsnivå hjälper tyvärr inte mot vardagsrasismen..

Mälaröbo

har inte koll på de finska så väl, de är inte min grupp. Vi kommer inte så jättebra överens med dem.

• Tant Raffa

Se där, Indianica och Marina, då har vi slagit hål på en fördom till! När jag tänker efter måste den här människan på kyrkogården helt enkelt ha trott det eftersom gravarna är så höga. Där ser man.

Tycker fortfarande att det här är en toppentråd!

• marina81

tant raffa

ja, jag hade då aldrig hört talas om det men man vet ju inte vad alla håller på med. Men vi svenska zigenare gör det iaf inte, o som indianica säger inte heller de finska, så då tror jag inte det finns så många kvar som skulle kunna göra det i sverige haha. Jag vet att de från Balkan inte heller gör så.

• jenny23

Jag är gift med en zvenskzigenare, trevligt med en sån tråd!

• Blah

Ha, jag hade faktiskt tänkt fråga om vad som var grejen med finbyxorna, loaferskorna och elvisfrippan,nu slapp jag! Frågan var alltså inte illa menad, jag har bara funderat över det. : )

• jguz

Jag kom på en fråga oxå :)

Där jag bodde förut så fanns en tjej i min ålder som gift sig med en Rom.

Hon hade alltid en scarf som ett pannband, har för mig att hon sa att det var nått med den romerska kulturen, men vet inte om jag fantiserat ihop det...

Hon hade alltid kjol, men en vanlig svart lång rätt så tajt kjol.

Finns det någon regel att man ska ha ett "pannband"

Kramis

• jennypennypannkaka

Har inte läst igenom hela tråden, men har en fundering.. Varför anses benämningen "tattare" vara något negativt? Zigenare och Romer är fina benämningar (i alla fall för mig), men tattare?

Svar på tråden Romer/zigenare