• marina81

Romer/zigenare

OPRE ROMA!!

Tänkte starta en tråd för dels alla som har romskt eller resandeursprung, eller är gifta med någon som har det osv. Här kan vi diskutera om allt mellan himmel och jord. Hoppas några hittar hit iaf, jag vet ju att ni finns.

Tråden är också öppen för att ställa frågor om romer, men MED RESPEKT! Otrevliga inlägg kommer ignoreras! Men fråga gärna om sånt ni undrar över, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.  Hoppas att nån fler kommer o hjälper till också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-24 00:08:03:
    liten ordlista:

lattjo dives = god dag
    lattjo belven = god kväll
    kammat lattjot! = ha det bra!
  • Svar på tråden Romer/zigenare
  • marina81

mästerkatten

Är inte så insatt med de finska, vi tillhör inte samma grupp, och tyvärr så kommer vi inte alltid så väl överrens sinsemellan..men jag tror det är värre i finland än i sverige, av vad jag hört av de som flyttat hit..

• marina81

wintersaga

De har en ställning under kjolen som håller ut den. Alltsammans väger ca 10 kg.

• Piaf

Det finns grupper av zigenare som väljer att leva sina egna liv UTANför samhället, vilket säkert också har att göra med svårigheter att komma in

Ex, har jag en vän som jobbade i ett par år enkom med de zigenska barnen i Rosengård i Malmö. Där finns många barn som inte går i skolan, för mamma och pappa VILL INTE(?)det. Det värsta är att "man verkar inte bry sig "

Barn som inte är registrerade som födda är inte heller ovanligt. Hon hade ganska stora problem med att nå föräldrar i olika "självklara frågor". Man kör helt enkelt med sina egna levnadsregler och vanor, och oanmälda hemmaförlossningar och det är ju såklart inte bra

• marina81

Piaf

Ja, det är inte ovanligt det du beskriver. Många vill inte ha med gajo-samhället att göra. Utanförskapet har gått så långt att man inte längre vill in. Sorgligt.

• Piaf

marina81:

Ja, mycket sorgligt. Från bägge håll.... För det verkar som svensken inte heller bryr sig, om dessa små barn

Nu måste jag kila!

• Indianica

Har har då aldrig hört talas om någon finsk rom med ställning under kjolen däremot är den en vanlig uppfattning att man typ bär omkring på en ställning med hyllor där man staplar matvaror mm , men det kanske existerar någonslags ställning under vissa kjolar, på min kjol är det massa veck som gör att den ser rätt "utställd" ut pga att tyget är tjockt dessutom, många meter tyg är som "ihopdraget", det är också tjock fåll på den plus att man kan ha massa underkjolar som ger mer vidd unden den, men jag tycker inte det behövs.

• Indianica

Piaf: Korrekt, många romer är skeptiska mot "majoritetssamhället" pga att man förtryckts så länge av det och i det samhället ingår skolan. Flickor dessutom uppfattar man fortfarande ofta passa bäst i hemmet därför behövs ju inte så lång utbildning. Utbildning har också setts som ett "hot" av många romer eftersom det varit skriv- och läskunniga personer med utbildning som förtryckt, man har därför mer "hyllat" traditionen med hantverk etc, vilket ju tyvärr dock är svårt att leva på eftersom samhället idag ser så annorlunda ut och utbildning krävs.

• Indianica

"Vet du hur det är med romer i finland? Är det samma hårda klimat där? (förutom namnet på romer då.. hum. "

---------------------------

Romer har en mkt "högre ställning" i Finland än i Sverige förmodligen för att de har inflytande på regeringsnivår, vissa finska romer är politiskt aktiva och man lyssnar på den. I Sverige var romska romet mest en "skengrej", romska rådet har i praktiken inget inflytande alls.

• Mälaröbo

Har tagit hand om en kjol eller två och aldrig sett någon ställning heller! Däremot har jag sett nån korvliknande kudde som de lite yngre damerna använt.
    Och väldigt låååååånga fickor har jag också sett! Typ ända ner till fållen!

Marina81: De finska romerna kommer väl inte heller så bra överens sinsemellan?? Hela Sthlm är väl typ indelat??

• marina81

indianica

En finsk rom jag frågat säger att de håller ut den med en ställning för att få mer vidd och att allt väger 10 kg. Har även hört det från en resandekille som varit gift med en finsk rom. Jag har dock aldrig testat deras kjolar. Det är ju ingen ställning som man kan sätta grejer på!

Svar på tråden Romer/zigenare